مردم خواهان نرخ سود بالاتر از نرخ های مصوب بانک ها هستند

وی افزود: در این مرحله تلاش اصلی وزارت اقتصاد تسهیل کسب و کار مردم و بازکردن زنجیره ها برای کارآفرینان، جوانان و تحصیلکردگان کشور است.

هندوزی همچنین از آزادی، اشتغال و بازگشت بیش از 1150 زندانی جرایم غیرعمد در قالب “اسکن مجدد زندگی” توسط این وزارتخانه با همکاری شبکه ای از شرکت های مرتبط با اقتصاد کشور خبر داد.

وی افزود: متأسفانه می دانید که بیش از 50 درصد زندانیان از زمان آزادی به مراجع قضایی و زندان مراجعه می کنند، در حالی که اگر شغل، درآمد و آبروی اجتماعی بسیاری از این افراد حفظ شود دلیل دیگری دارد. آنها مجبور نخواهند بود به کسب درآمد غیرقانونی برگردند.

هندوزی در ادامه سخنان خود از تهیه و ارائه بسته جبرانی دولتی به مردم در رابطه با افزایش قیمت آرد صنعتی طی 10 روز آینده خبر داد. وی با بیان اینکه یکی از وظایف دولت کنترل عوامل ایجاد تورم و تورم است گفت: از جمله این عوامل یکی از عوامل خود دولت است که نباید از بانک مرکزی وام بگیرد، بدون حمایت پول چاپ کند و … عوامل محرک تورم و افزایش قیمت در اقتصاد باشد.

وزیر اقتصاد گفت: من این را صادقانه عرض می کنم. نرخ تورم بالای چهار سال اخیر برای بسیاری از خانوارهای ما واقعا سنگین بوده است، بنابراین به نظر من اگر دولت کسری بودجه دارد نباید آن را به جیب مردم بگذارد.

وی گفت: رویکرد دولت سیزدهم با دولت های گذشته متفاوت است. شاید مردم نخواهند که دولت با پول به آنها کمک کند، اما مطمئناً انتظار دارند که اقتصاد را به گونه ای کنترل کند که قدرت خرید آنها حفظ شود.

هندوزی گفت: یکی از اتفاقاتی که با اقدامات بعدی وزارت اقتصاد رخ داد. تسهیل فضای کسب و کار یکی از کلیدواژه های این وزارتخانه در دولت سیزدهم است، یعنی با کمک مردم و همکاری سایر دستگاه های اجرایی می خواهیم تجارت و تولید را در کشور آسان و ارزان کنیم و مردم را رها کنیم. پشت. ما خدمات عمومی را بسته نگه می داریم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم حذف ضامن اعتبارات خرد توسط برخی بانک ها، گفت: در دولت جدید همگرایی بسیار خوبی بین وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سایر بخش های اقتصادی وجود دارد، یعنی اگر ما در این وزارتخانه کاری انجام دهید.» مصوبه آن قبلاً صورت گرفته است و توسط نهادهای دیگر و حتی شخص رئیس جمهور نیز از آن دفاع و حمایت می شود.

وی افزود: نظارت دقیقی بر اجرای مصوبات وزارت اقتصاد در موضوعاتی مانند عدم نیاز به نرخ سود بالاتر از مصوب، توسط سیستم بانکی از وام گیرندگان یا حذف ضامن اعتبارات خرد به بازنشستگان و کارکنان دولت داریم و اینجانب به شما قول می دهم.» در صورت شکایت فعالان اقتصادی و مردم عادی در سامانه بازرسی وزارت اقتصاد در سایت این وزارتخانه، همانطور که در مورد درخواست ضامن شاکی انجام دادیم، تک تک پرونده ها را بررسی و رسیدگی می کنیم.

هندوزی ادامه داد: برای اولین بار در این برنامه اعلام می کنم که تعدادی از مدیران شعب بانک ها به دلیل تخلفات ادعایی در درخواست ضامن اعتبارات خرد برای کارکنان و بازنشستگان عزل یا تعویض شده اند.

وی تاکید کرد: وزارت اقتصاد در پیگیری تخلفات در این زمینه بسیار جدی است و بدون هیچ خط قرمزی به وابستگی احتمالی افراد اقدام می کند و خوشبختانه شخص رئیس جمهور نیز محدودیتی برای ما ایجاد نکرده است. در این مورد.”

وزیر اقتصاد ادامه داد: هدف تیم اقتصادی دولت در پایان سال 1400 این بود که در سال 1401 تورم کمتری را تجربه کنیم و همچنان همان هدف را دنبال می کنیم، اما متاسفانه بعد از جنگ اوکراین در اواخر اسفند و اوایل فروردین. “، شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی در سراسر جهان بوده ایم و برخی اقلام در کشورهای همسایه ایران به شدت افزایش یافته است.

وی افزود: با توجه به ثابت ماندن قیمت‌های داخلی کالاهای اساسی مانند گندم، گوشت، مرغ و … در اسفندماه با تلاش دولت، این امر باعث افزایش تقاضا برای قاچاق کالاهای ارزان قیمت از ایران به کشورهای دیگر شده است. خوب این موضوع باعث افزایش قیمت محصولات داخلی شده است، در عین حال البته بعد از سال جدید قیمت انرژی، هزینه حمل و نقل، دستمزد و غیره افزایش یافت.

وی افزود: مجموع این عوامل بر خلاف پیش بینی ما باعث شده تا در اسفندماه تورم بیشتری را نسبت به اسفندماه تجربه کنیم، البته این موضوع کاملاً قابل کنترل است به این معنا که دولت در حال ساخت قدرت خرید مردم برای کالاهای اساسی است. “افزایش دادن.

هندوزی گفت: متاسفانه ما اقتصادی داریم که تحت تاثیر شوک های بیرونی مانند جنگ و تحریم است و تمام تلاش ما این است که به سمت اقتصادی با ستون های فولادی و دیوارهای شیشه ای حرکت کنیم. یعنی باید پایه ها آنقدر قوی باشد که مردم به راحتی درآمد و شغل خود را از دست ندهند و در عین حال اقتصاد شفاف، قابل مدیریت و کم فساد باشد تا اعتماد از دست رفته مردم را بازگرداند.
وزیر اقتصاد گفت: زمانی که لیست ابربدهکاران اعم از شرکت ها، ارگان های دولتی و حتی خود وزارت اقتصاد توسط سیستم بانکی اعلام شود به بازگرداندن اعتماد مردم کمک می کند.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد فهرست ابربدهکاران بانکی به طور کامل توسط بانک ها افشا می شود، گفت: بررسی و اعلام مشکل؛ زیرا هیچ خط قرمزی در عدالت رئیس جمهور وجود ندارد و هیچکس خاص تر از دیگران نیست.

وزیر اقتصاد با اشاره به ارائه برخی شرکت های دولتی ادامه داد: زمانی که شرکتی با اموال عمومی ایجاد می شود باید دیوارهای آن شیشه ای باشد و مردم بدانند که از بیت المال استفاده غیرمنطقی و غیرکارشناسی نمی شود. “

وی افزود: شفافیت بسیاری از شرکت هایی را که بد مدیریت می شوند و مدیران خانواده و مصرف کننده را در دستگاه های خاص به کار می گیرند و یا درگیر فساد هستند و مثلاً ساختمانی هزار میلیارد تومانی را فاکتور می کنند، به 1500 میلیارد تومان می رساند. این کمک زیادی به بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم به مسئولان خواهد کرد.

هندوزی در پاسخ به سوالی مبنی بر کنترل تورم کالاهای اساسی به ویژه نان گفت: ما منتظر عوامل خارجی مانند تحریم ها و جنگ در اوکراین نیستیم. ما باید تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن این مشکل انجام دهیم و اگر معتقدیم قیمت آرد برای برخی از صنایع (به استثنای نانوایی ها) افزایش می یابد، باید آن را به گونه ای جبران کنیم که افزایش قیمت این کالاها منجر به افزایش قیمت نشود. کاهش قدرت خرید مردم

وی افزود: جلسات متعددی در این زمینه در حال برگزاری است و دولت در حال تهیه بسته ای است و امیدوارم تا 10 روز آینده برای اطلاع رسانی به مردم و فعالان اقتصادی آن را اعلام کنم.
وزیر اقتصاد در بخشی دیگر از این برنامه مردم ایران را مردمی بسیار فهیم، درستکار، قدرشناس و منصف خواند که هرکس برای پیشرفت کشور و عزت آنها خالصانه تلاش کند متوجه خواهد شد و نیازی به چیزی ندارد. ویژه، همراه با نمایش . خاص انجام داد تا جایی در دل آنها باز شود.

وی گفت: قطعاً اگر به وظایف خود به درستی عمل کنیم و از ضعف ها، محدودیت ها و اشتباهات خود غفلت نکنیم و صادقانه نپذیریم، مردم قدردان و درک خواهند شد.

هندوزی گفت: «وظیفه ما به عنوان کارمندان سیستم، رویاپردازی نیست.

وی گفت: تصویری که دوست دارم مردم از عملکرد من و همکارانم در وزارت اقتصاد در ذهن داشته باشند، مسلم است که هرگز تصمیم غیرکارشناسی به نفع و استقبال قشر خاصی گرفته نخواهد شد. و همچنین شاهدان تصمیم گیری ها: «ما تحت فشار دیگران قرار نخواهیم گرفت.

وزیر اقتصاد با اشاره به موضوع مهم پیش بینی پذیری در اقتصاد و بیان اینکه مردم باید بدانند دولت در یک هفته یا یک ماه دیگر برای آماده سازی چه تصمیمی خواهد گرفت، گفت: پیش از این رفتار ما به گونه ای بود که در زمان هایی مانند جنگ در اوکراین. که باعث افزایش قیمت و کمبود برخی کالاها شده است، به عنوان مثال صادرات کالایی را ممنوع کرده ایم که به فردی که قصد صادرات کالایی را دارد و وام خود را برای یک کشور خارجی خرج کرده است، آسیب می رساند.

وی افزود: به دلیل اینکه در ابتدای دولت به کارآفرینان قول داده بودیم که اقتصاد برای آنها قابل پیش بینی باشد، سیاست خود را تغییر دادیم و در چنین مواقعی به جای روش سنتی ممنوعیت صادرات یک محصول، بر آن تعرفه وضع کردیم. به گونه ای که خود صادرکننده تصمیم می گیرد کالای خود را بیشتر از خارج از کشور در داخل کشور عرضه کند.

هندوزی گفت: من در رسانه های زیادی دیده ام که می گویند دولت می خواهد از این راه پول دربیاورد، اما واقعیت این است که ما می خواستیم به تعهد خود در قبال فعالان اقتصادی و صادرکنندگان وفادار بمانیم.

دیدگاهتان را بنویسید