بخشنامه واکنش بانک ها به افزایش تسهیلات خرد: چند ماه صبر کنید شاید بخشنامه برسد!/ رویای تلخ دریافت وام برای عموم مردم

بخشنامه واکنش بانک ها به افزایش تسهیلات خرد: چند ماه صبر کنید شاید بخشنامه برسد!/ رویای تلخ دریافت وام برای عموم مردم

بانک مرکزی طی روزهای اخیر طی بخشنامه ای سقف دریافت تسهیلات خرد را افزایش داد تا نقدینگی مورد نیاز مردم برای خرید کالاهای غیرضروری تامین شود و رونق به بازار بازگردد. اما مردم از این افزایش حقوق تسهیلات خرد سود خواهند برد!؟

بانک مرکزی در روزهای اخیر در بخشنامه ای از افزایش مبلغ تسهیلات خرد به 300 میلیون تومان خبر داد.

در بخشنامه بانک مرکزی به شبکه بانکی آمده است: بانک ها و موسسات اعتباری از تاریخ ابلاغ این بخشنامه موظفند تسهیلات خرد را بر اساس شرایط، رتبه اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتباری در قالب فروش اقساطی به مشتری ارائه دهند. قراردادها، اجاره مشمول تملیک، مرابحه، جعلاء و قرض الحسنه برای پرداخت مشتری.

سقف اعطای تسهیلات خرد در حالی از سوی بانک مرکزی به 300 میلیون تومان افزایش یافته که بانک ها به دلایل مختلف حتی در بازپرداخت وام های 50 میلیون تومانی نیز با متقاضیان واقعی همراهی نمی کنند.

شاید در سالی که رهبر انقلاب «کنترل تورم، رشد تولید» نامیدند، بانک مرکزی تلاش کرد با تزریق پول به بازار گامی در جهت کمک به تولید از رکود بردارد، اما در راستای این اقدام دو سوالاتی که به ذهن متبادر می شود این است که آیا این وام با شرایط تسهیل شده است یا متقاضیان با توجه به سخت گیری های بانکی می توانند این مبلغ را دریافت کنند؟ اما قبل از شرایط وام گیرنده باید به این سوال پاسخ داد که آیا بانک ها به بخشنامه بانک مرکزی برای اجرا توجه کرده اند و آن را اجرا خواهند کرد یا خیر؟

برای رسیدن بخشنامه باید چند ماه صبر کنید

خبرنگار اقتصاد 24 برای دریافت پاسخ این سوال به سراغ مدیر تسهیلات یکی از شعب بانک های خصوصی رفت. این مقام بانکی درباره پرداخت تسهیلات خرد 300 میلیون تومانی گفت: هنوز بخشنامه بانک مرکزی در خصوص افزایش تسهیلات خرد دریافت نکرده ایم. حداقل زمان رسیدن این بخشنامه به شعب چند ماه است!

وی در خصوص اینکه آیا نحوه ضمانت و میزان پول بلوکه شده با این وام مشخص شده است یا خیر، افزود: معمولا ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به بانک ها زمان بر است. پس از مشخص شدن جزئیات اجرای این طرح، نحوه ضمانت و انسداد مبلغ اعلام خواهد شد. هر بانکی سیاست خاص خود را دارد، بنابراین شرایط ضمانت و بلوکه شدن پول نیز در بانک ها متفاوت خواهد بود.

این مقام بانکی تصریح کرد: با وجود اینکه جزئیات پرداخت تسهیلات خرد 300 میلیون تومانی هنوز مشخص نیست و به شعب اعلام نشده است، اما به دلیل پذیرش افزایش مشتریان، آمار روزانه مراجعه و تماس تلفنی با بانک اضافه شده است. تعداد ریز تاسیسات

وی همچنین برای دریافت جزئیات پرداخت تسهیلات خرد به شعبه یکی از بانک های قرض الحسنه مراجعه کرد. رئیس پیشخوان تسهیلات در این خصوص گفت: برخی از شعب بانک ها پیش از بخشنامه بانک مرکزی تا سقف 300 میلیون تومان تسهیلات خرد پرداخت می کردند.

وی افزود: این بانک میزان تسهیلات خرد به هر فرد را بر اساس پس انداز و مدت زمان خواب وی در بانک تعیین می کند. هر مقدار پولی که صاحب حساب در بانک داشته باشد می تواند بین سه تا هشت ماه بعد معادل یک سوم آن وام دریافت کند.

این مسئول بانکی ادامه داد: البته تفاوت دریافت کنندگان پول بر اساس مدت زمان خواب پول در بانک این است که مهلت پرداخت افرادی که خواب پول بیشتری دارند بیشتر از بقیه است.

وی تصریح کرد: مدت پرداخت تسهیلات بر اساس مدت خواب پول دارندگان در بانک بین 24 تا 60 ماه تعیین می شود.

جزئیات بخشنامه ای که از سوی بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف تسهیلات خرد بانکی ابلاغ شده هنوز در اختیار بانک ها و رسانه ها قرار نگرفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر از بخشنامه بانک مرکزی با مدیر روابط عمومی این بانک تماس گرفتیم که پاسخی نداد.

به نظر می رسد با توجه به افزایش ارزش ریالی تسهیلات، شرایط دریافت ضمانت نامه و سپرده نقدی بانک ها سخت تر از گذشته شود. با در نظر گرفتن محدودیت سقف ضمانت، بررسی اعتبار وجه بر اساس ارزش و مدت خواب پول، افزایش میزان پول مسدود شده در بانک، میزان اقساط، مدت بازپرداخت، و غیره. احتمال اینکه بخشنامه بانک مرکزی مشمول حجم زیاد متقاضی شود بسیار کم است مگر اینکه سنگ جلوی متقاضیان دریافت تسهیلات برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید