اقدام مشترک بانک ها در نارضایتی از پرداخت تسهیلات خرد/مردم بیشتر متاثر شد


ساعت: 10:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۶
کد خبر: 1918273

مردم همچنان با چالش های وام گرفتن مبارزه می کنند.

مشکل بی رغبتی بانک ها به پرداخت تسهیلات خرد یکی از چالش های جدی پیش روی نظام بانکی است که همچنان بر حجم مشکلات مردم افزوده می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، از ابتدای فصل پاییز و پس از ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت انسداد بخشی از تسهیلات پرداختی توسط بانک ها، شاهد خودداری بانک ها از پرداخت وام های خرد بودیم. معضلی جدید که گره های معیشت مردم را کور کرده است.

با این تفاوت که در شرایط کنونی همچنان افراد تحت امریه از مصیبت بی رغبتی بانک ها به پرداخت تسهیلات مصون هستند، اما چرا صدای سایر افراد گرفتار در جامعه برای رسیدن به جایی وام های کوچک دریافت نمی کند؟ مردم سه ماه است که منتظر پرداخت سایت هستند و بانک ها تا ابتدای سال آینده این وام را پرداخت نمی کنند.

با عنایت به موضوع پرداخت تسهیلات خرد بانکی که در مجلس تصویب و در بودجه سال جاری گنجانده شده است، موضوع عدم پرداخت تسهیلات خرد توسط بانک ها حتی به بهانه ناکافی بودن منابع غیرقابل قبول است. بانک ها تحت هر شرایطی در معامله ای به سود کمک می کنند و با عدم پرداخت وام فقط بار بیشتری را بر دوش خانواده ها وارد می کنند.

به نظر می رسد با این تصمیم مشترک مبنی بر عدم پرداخت تسهیلات خرد، بانک ها می خواهند مردم را وادار به واریز وجوه خود کنند، در صورتی که عده ای راهی برای تامین سرمایه نداشته باشند و همواره محکوم به محرومیت باشند. برخورد جدی بانک ها با بانک های بد و حل بخشی از مشکلات مالی افراد بدون سرمایه بسیار ضروری است.

لزوم توجه به موضوع پرداخت بدهی بانک ها در زمان تهیه و تصویب بودجه

محمد بهمن در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: پرداخت تسهیلات بانکی اگرچه سرعت گردش پول و حجم نقدینگی را افزایش می دهد و در نتیجه باعث تورم می شود، اما اگر هدفمند باشد نتایج مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: یکی از دلایل عدم تمایل بانک ها به ارائه تسهیلات خرد در شرایط فعلی وجود تسهیلات تکلیفی است که به بانک ها ابلاغ شده که بانک ها مجبور به پرداخت آن شده اند.

باخمن گفت: برای پرداخت تسهیلات اعتباری، بانک‌ها پرداخت تسهیلات بانکی خرد به خانوار را به عنوان ساده‌ترین موضوعی که می‌توان نادیده گرفت، حذف می‌کنند و خانوارها را بدون تسهیلات مورد نیاز برای خرید مسکن، خودرو و تامین نیازهای نیازمندان و اقتصادی می‌گذارند. شرایط برای این گروه دشوارتر خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بهترین راه حل این است که مسئولان در تنظیم بودجه به موضوع وام های بانکی توجه کنند تا دیگر بهانه ای نداشته باشند که بعد از پرداخت وام ها، منابعشان تمام شده و نمی توانند. حمایت از خانواده یا پرداخت تسهیلات خرد به کسب و کار.


a8504076 d21b 485f 972b 09c05d49f836 خبر خاکستری


این سوال که چرا بانک ها تمایلی به پرداخت تسهیلات خرد ندارند باید بررسی شود

جعفر قدری در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: موضوع پرداخت تسهیلات خرد توسط بانک ها در بودجه مصوب شد و دولت را در این زمینه مکلف کردیم اما موضوعی که بانک مرکزی مطرح کرد منابع کافی نیست.

وی افزود: از آنجایی که دولت در تلاش است تا تسهیلات لازم را برای واحدهای تولیدی فراهم کند، میزان منابع بانکی پاسخگوی نیاز مردم در بخش تسهیلات خرد نیست، بر این اساس اگر تاخیری وجود داشته باشد، می شود. به دلیل کمبود منابع بانکی

قادری بیان کرد: امیدواریم مصوبات مجلس واقع بینانه تر باشد و هماهنگی های لازم را در دولت ادامه دهیم تا پس از تصویب مصوبات، مردم از مزایای آن برخوردار شوند.

عضو کمیته برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پس از تصویب و ابلاغ مصوباتی مانند پرداخت تسهیلات خرد، نظام بانکی اصلاح و از تاخیر در اجرای این مصوبات خودداری شود.

کادری تصریح کرد: موضوع عدم تمایل بانک ها به پرداخت تسهیلات خرد باید توسط هیات پول و اعتبار رصد شود تا میزان وجوه پرداخت شده توسط بانک ها مشخص شود.

وی با تاکید بر لزوم رسیدگی بانک مرکزی و هیات پول و اعتبار به موضوع مذکور، افزود: اگر بانک ها منابع دارند اما تمایلی به پرداخت تسهیلات خرد ندارند باید با آنها برخورد کنند و در صورت نداشتن منابع، عذرخواهی بانک ها در رابطه با رفع نیازهای فکری مردم موجه است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اذعان داشت: در طرح تامین مالی تولید و زیرساخت نیز سعی داریم روش های جدیدی را برای ایجاد امکان استقراض واحدهای تولیدی برای اشخاص حقوقی غیر از سیستم بانکی پیش بینی کنیم که می تواند بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی را حل کند. و در این مورد بخش آزادسازی تمکن مالی برای پرداخت موسسات خرد به مردم.


30b03ca7 d631 4d34 b9f4 aae3bab3a841 خبر خاکستری

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، شرایطی که بانک ها با عدم واریز تسهیلات به مردم ایجاد کرده اند، با توجه به بسته شدن پایان سال و بسته شدن پرونده پرداخت وام بانکی، متولیان امر نیازمند تلاش جدی برای برخورد هستند. به طور جدی با بانک های اشتباه، که امیدواریم شاهد آن باشیم. بیایید آن را طوری بسازیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید