رئیس کل بانک مرکزی: بانک ها برای تسهیلات خرد تنها 1 ضامن بگیرند

محمدرضا فرزین گفت: با توجه به کندی روند تسهیل ازدواج، آیین نامه جدیدی را در بانک مرکزی برای کاهش محدودیت ها و رفع این مشکل آماده کرده ایم.

وی گفت: احساس می کنم حتی اگر تسهیلات ازدواج اجباری و مصوب مجلس نبود، باید با توجه به آثار مثبت آن، آن را در سیستم بانکی اجباری می کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بالاترین خدمت به ما در نظام بانکی این است که منابع بانکی منجر به اشتغال، محرومیت زدایی و بهبود وضعیت معیشتی هموطنان شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه فعالیت های کوچک اقتصادی و تسهیلات خرد می تواند تاثیر مثبتی بر معیشت و اقتصاد مردم داشته باشد، به افزایش سقف اعتبار کارت اعتباری از 200 به 300 میلیون تومان اشاره کرد و تاکید کرد: همچنین افزایش سقف اعتبار کارت اعتباری از 200 به 300 میلیون تومان است. در تسهیل سقف اعتباری 200 هزار و 300 میلیون تومان و برای شرکت های کوچک از 500 تا 700 میلیون تومان از دیگر اقدامات بانک مرکزی در این راستا است.

رئیس شورای پول و اعتبار حمایت از فعالیت های کوچک اقتصادی را یکی از مهمترین اولویت های نظام بانکی عنوان کرد و گفت: با وجود شرایط تورمی در کشور و لزوم اجرای سیاست های پولی، در حال بررسی افزودن مشوق ها به برخی هستند. محدودیت‌های ترازنامه‌ای برای بانک‌ها تا بانک‌ها مجبور به تسهیلات خرد شوند که تأثیر بسزایی در روند تسهیلات خرد بانک‌ها خواهد داشت.

فرزین از ابلاغ تصمیم بانک مرکزی برای توسعه فعالیت صندوق های قرض الحسنه در آینده نزدیک خبر داد و افزود: بانک مرکزی در آینده نزدیک با همکاری بیمه مرکزی و بیمه مرکزی، سبد اعتباری تسهیلات خرد را افزایش خواهد داد. تسهیلات به گونه ای بیمه خواهد شد که بدهکار تسهیلات خرد به نحوی از پوشش بیمه ای برخوردار شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از موضوعات اصلی در حوزه تسهیلات خرد بحث ضمانت نامه است، تصریح کرد: برخی از مردم از روند طولانی ارائه تسهیلات خرد و ضمانت نامه ناراضی هستند. مقررات بانک مرکزی در مورد تسهیلات خرد فقط ضامن است. از همکاران نظام بانکی تقاضا دارم طبق قانون این موضوع را رعایت کنند و بیش از یک ضامن از وجوه خرد گیرندگان دریافت نکنند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تصویب بخشنامه های جدید هیات پول و اعتبار وجوه اداره شده گفت: وجوه اداره شده مبالغی است که در بانک سپرده می شود و مشتری نیز توسط سپرده گذار تعیین می شود که به او تسهیلات می دهد. اعطا خواهد شد.اما ریسک کار به عهده آنهاست.

وی افزود: دستورالعمل قبلی در این حوزه مربوط به قبل از انقلاب بود که به این شکل اصلاح شده و قرار است به هیات پول و اعتبار ارائه شود.

وی افزود: در دستورالعمل جدید وجوه اداره شده سقف ثابت حذف شده و بر اساس قرارداد با فرد تعیین می شود. زیرا ریسک کار نیز در خود فرد است. با ابلاغ این آیین نامه خیرین می توانند پول خود را در بانک ها حمل کنند و بانک ها نیز با اخذ ضمانت نامه به افراد مورد نظر خود تسهیلات ارائه کنند.

فرزین در ادامه سخنان خود از اصلاح دستورالعمل تسهیلات کلان جهت هدایت تامین مالی کلان به سایر روش های تامین مالی و استفاده از ظرفیت جدید ایجاد شده برای تسهیلات خرد خبر داد و افزود: همچنین کارشناسان بانک مرکزی در موضوع توسعه فعالیت های لیزینگ در تامین مالی خرد در حال بررسی است که تا پایان سال جاری اجرایی می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک ها پیشتاز اقتصاد هستند، تصریح کرد: در هر کجای دنیا سیستم بانکی بیشترین تعامل را با مردم دارد. عموم مردم از اقشار و گروه های مختلف با نیازهای متفاوت خود با بانک سروکار دارند. به همین دلیل است که می گویند بانک ها پیشتاز اقتصاد هستند. اگر اقتصاد کشور مزایا یا معایبی دارد، این مزایا یا معایب را می توان در بانک ها دید.

وی ادامه داد: بنابراین اگر بتوانیم نظام بانکی را اصلاح کنیم به این معناست که عملاً در اصلاح اقتصاد موفق بوده ایم و اگر نظام بانکی نیز بتواند خدمات خوب و مناسبی را به مردم ارائه کند، رضایت مردم از اقتصاد نیز حاصل می شود. . رئیس کل بانک مرکزی بر نظارت دقیق بر سیاست های ابلاغی بانک مرکزی تاکید کرد و به بانک ها گفت: سیاست ها و مقررات ابلاغی بانک ها و شعب باید به درستی اجرا شود، بنابراین توسعه بازرسی شعب در سیستم بانکی است. یکی از برنامه های اصلی بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید