بانک مرکزی سقف تسهیلات خرد را اعلام کرد

بانک مرکزی سقف تسهیلات خرد را اعلام کرد

بر اساس اعلام بانک مرکزی، حداکثر میزان تسهیلات خرد قابل پرداخت به هر مشتری در هر موسسه اعتباری به 300 میلیون تومان افزایش یافت.

بانک مرکزی در بخشنامه ای دستورالعمل اجرایی ارائه تسهیلات خرد به شبکه بانکی را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: بانک ها و مؤسسات اعتباری موظفند از تاریخ ابلاغ این بخشنامه نسبت به ارائه تسهیلات خرد بر اساس شرایط، رتبه اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتبار مشتریان در قالب قرارداد فروش اقساطی، اجاره با وضعیت تملک اقدام کنند. ، مرابحه، جعاله و پرداخت وام مشتری.

بانک مرکزی همچنین تاکید کرد: اعطای تسهیلات در قالب «کارت اعتباری مرابه» حداکثر تا سقف سیصد میلیون تومان (3.000.000.000 ریال) در سطح کلیه موسسات اعتباری به هر متقاضی واجد شرایط در مقررات مربوطه و در حدود سقف تسهیلات خرد برای داوطلب در هر موسسه در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است در ماده 4 بخشنامه تسهیلات خرد تاکید شده است: در مواردی که مشتری قبلاً از موسسه اعتباری تسهیلات خرد دریافت کرده باشد، مبنای محاسبه مابه التفاوت متعلق به وی تا سقف تعیین شده در این بخشنامه، باقیمانده سهم اصلی است. تعادل طولانی

در ادامه با جزئیات دستورالعمل اجرایی تاسیسات خرد آشنا خواهید شد.

“نام خدا”

“دستورالعمل های تامین تسهیلات کوچک”

به منظور سهولت دسترسی اقشار مختلف جامعه به تسهیلات خرد قابل ارائه توسط شبکه بانکی کشور، «دستورالعمل ارائه تسهیلات خرد» صادر می شود که از این پس به آن «جهت» می گویند. به شرح زیر تشکیل شده است:

فصل اول: تعاریف

1- در این دستورالعمل به جای اصطلاحات مرتبط از عناوین زیر استفاده شده است:
1- بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
2- مؤسسه اعتباری: بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی که به موجب قانون یا با مجوز بانک مرکزی و تحت نظارت آن بانک تأسیس شده است.
3- تسهیلات خرد: تسهیلات ریالی با هدف غیرتجاری و برای رفع نیازهای اولیه افراد که در شرایط مندرج در این دستورالعمل در اختیار مشتری قرار می گیرد.
4- مشتری: فردی که متقاضی دریافت تسهیلات خرد از یک موسسه اعتباری است.
5- اعتبارسنجی: فرآیند تعیین رتبه اعتباری افراد با استفاده از مدل‌های کمی و کیفی.
6- رتبه اعتباری: شاخص کمی است که بر اساس روش شناسی معین محاسبه می شود و به تایید کمیته ریسک موسسه اعتباری و تایید هیات مدیره موسسه اعتباری می رسد و نشان دهنده احتمال عدم پرداخت به موقع پیش فرض) توسط افراد.
7- رتبه اعتباری داخلی: شاخصی است که از سیستم رتبه بندی اعتبار داخلی موسسه اعتباری به دست می آید که نشان دهنده اعتبار مشتری است.
8- سقف اعتباری: حداکثر اعتباری که موسسه اعتباری در قالب تسهیلات خرد به مشتری اعطا می کند.

فصل دوم: محدودیت ها و نحوه ارائه تسهیلات کوچک

۲- مؤسسه اعتباری موظف است از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، خدمات خرد ارائه شده به مشتری را بر اساس شرایط، رتبه اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتباری مشتری در قالب فروش اقساطی پرداخت کند. عقود، اجاره با شرط مال، مرابحه، یااله و قرض
3- حداکثر مبلغ تسهیلات خرد قابل پرداخت به هر مشتری در هر موسسه اعتباری سیصد میلیون تومان (3.000.000.000 ریال) می باشد.
تبصره – اعطای تسهیلات در قالب «کارت اعتباری مرابحه» حداکثر تا سقف سیصد میلیون تومان (3000000000 ریال) در سطح کلیه موسسات اعتباری به هر متقاضی واجد شرایط در حدود مقررات مربوطه مجاز است. ، و در حدود تسهیلات خرد به متقاضی در هر موسسه در نظر گرفته می شود.

4- در مواردی که مشتری قبلاً از موسسه اعتباری تسهیلات خرد دریافت کرده باشد، مبنای محاسبه مابه التفاوت متعلق به وی تا سقف تعیین شده در این دستورالعمل، باقیمانده مبلغ اصل بدهی است.
5- ضوابط، شرایط و سایر جزئیات اجرایی مربوط به ارائه تسهیلات خرد از قبیل مدت و نحوه بازپرداخت اقساط یا تسویه تسهیلات، نحوه محاسبه سود، کارمزد، تعهدات دیرکرد حسب مورد. موضوع آیین نامه ابلاغی مربوطه از جمله مفاد دستورالعمل اجرایی قراردادها و الزامات در فرم های یکسان قراردادهای ارائه خدمات بانکی مشخص شده است.

فصل سوم: اعتبار سنجی و تضمین ها

6- موسسه اعتباری موظف است قبل از اعطای تسهیلات نسبت به استعلام سابقه چک برگشتی و بدهی غیرجاری مشتری اقدام نماید.
تبصره – ارائه تسهیلات خرد به مشتری دارای چک برگشتی یا بدهی غیرجاری تا رفع عواقب نامطلوب چک برگشتی و تعیین نقل و انتقال بدهی غیرجاری طبق مقررات ممنوع است. قوانین ابلاغی مربوطه

7- مؤسسه اعتباری می تواند در هنگام ارائه تسهیلات خرد به مشتری دارای سابقه و رتبه اعتباری، ضمن رعایت تعهدات قانونی و مقررات مربوطه و همچنین شرایط مندرج در این دستورالعمل، متناسب با رتبه اعتباری مشتری، مبلغ تسهیلات خرد ارائه شده و میزان نقدینگی وثیقه و تضمین های ارائه شده. ، حداکثر دو مورد ضمانت نامه و سند را به شرح مثال های زیر از ذینفع یا ضامن اخذ کنید.
1- اسناد تجاری مانند چک یا سفته مشتری.
2- اوراق قرضه اعم از اوراق پذيرفته شده در بازار سرمايه و غيره.
3- سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اعم از سهام سرمایه.
4- سهام سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری معامله شده در بورس.
5- چک یا سفته از ضامن.
6- اموال مشهود به ارزش عادی مانند اتومبیل، جواهرات یا مصنوعات طلا.
7- حساب یارانه اشخاص حقیقی;
8- گواهی کسر حقوق از موکل یا ضامن.
9- ضمانت شغلی دارای پروانه کسب که در زمان اعطای معافیت فعالیت اقتصادی داشته باشد.
10- در مناطق روستایی ضمانت نامه یکی از اهالی روستا که صلاحیت و صلاحیت وی به تایید شورای اسلامی روستا رسیده باشد به مهر شورای اسلامی روستا می باشد.
11- سیم کارت ثبت شده دائمی متعلق به مشتری.
12- برای روستاییان، کشاورزان، چوپانان و عشایر سنتی، پروانه چرای دام، پروانه چاه کشاورزی، سند مالکیت اراضی کشاورزی، ضمانت زنجیره ای.
13- ضمانت نامه صادره از سوی شرکتی که مشتری در آن شاغل است شامل ضمانت نامه بدهی وام گیرنده.
14- عقد لازم الاجرا;
15- سایر ضمانت ها با توجه به رتبه اعتباری مشتری و تشخیص موسسه اعتباری.
8- مؤسسه اعتباری می تواند در هنگام ارائه تسهیلات خرد به مشتری بدون سابقه و رتبه اعتباری، بسته به میزان درآمد مشتری و توانایی وی در پرداخت اقساط از وی، حداکثر دو مورد از اوراق و ضمانت نامه های مقرر در ((. 7) برای اولین بار تا سقف یک میلیارد ریال برای ارائه تسهیلات خرد در سطح کلیه موسسات اعتباری.

فصل چهارم: سایر الزامات

9- مؤسسه اعتباری موظف است قراردادهای ارائه خدمات بانکی را در حدود اعلام شده توسط بانک مرکزی کامپیوتری کرده و یک نسخه از آن را در اختیار مشتری قرار دهد.
10- مفاد این دستورالعمل به منظور تسهیل و ایجاد یکنواختی در فرآیند اعطای تسهیلات خرد و عدم ایجاد حق و تعهد برای مشتری و مؤسسه اعتباری تدوین شده و اعطای تسهیلات براساس آن انجام می شود. شرایط، منابع و اولویت های مؤسسه اعتباری.
11- دریافت وثیقه نقدی از مشتری در قالب سپرده های مختلف در هنگام ارائه تسهیلات خرد ممنوع است.
12- استفاده از سایر قراردادهای تسهیلات به جز موارد مندرج در این دستورالعمل برای ارائه تسهیلات خرد ممنوع است. مؤسسه اعتباری موظف است محدودیت های مندرج در این بخشنامه را به نحو مقتضی در سامانه های کنترل و نظارت مربوط اعمال کند.
13- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و سایر تسهیلات تکلیفی مشمول قوانین مختلف از قبیل تسهیلات ولادت یا تسهیلات اضطراری مصوب هیات وزیران و همچنین تسهیلات اعطایی برای خرید، نظافت، سپرده گذاری و ساخت مسکن. تابع قوانین و مقررات خاص خود هستند و تابع مقررات هستند. این یک دستورالعمل نیست.
14- سایر الزامات در خصوص ارائه تسهیلات خرد به استثنای مواردی که در این دستورالعمل به صراحت آمده است، تابع قوانین و مقررات مربوط می باشد.
«دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد» مشتمل بر (14) ماده و (1) تبصره که در جلسه دوم مورخ 28/1/1401 کمیسیون تنظیم مقررات و نظارت بر مؤسسات اعتباری بانک مرکزی به تصویب رسید. در جلسه 2/9/1401 نظارت بر موسسات اعتباری بانک مرکزی با اصلاحاتی به شرح متن ماده (14) و تبصره (2) به تصویب رسید.

دیدگاهتان را بنویسید