آیا وام 100 میلیونی بدون ضامن و وثیقه وجود دارد؟ / چه کسانی می توانند وام 100 میلیونی بدون ضامن بگیرند؟

آیا وام 100 میلیونی بدون ضامن و وثیقه وجود دارد؟  / چه کسانی می توانند وام 100 میلیونی بدون ضامن بگیرند؟

روز جدید در چنین شرایطی، به طور طبیعی شانس کارکنان شرکت‌های خصوصی و مشاغل آزاد برای دریافت این گونه وام‌ها کاهش می‌یابد، چرا که جریان درآمدی آنها از نظر سیستم بانکی ثبات جریان درآمدی یک کارمند دولتی را ندارد.

وقتی نام وام یا بانکی به میان می آید یکی از دغدغه های همه بحث ضامن و وثیقه است به خصوص برای ضامن که شرایط سخت و بعضا عجیبی دارد. یک بانک فقط کارمندان دولت را می پذیرد، بانکی دیگر فقط از مشتریان خود ضامن می پذیرد و بانک دیگر فقط کارمندان یک شغل، شرکت یا بخش خاص را به عنوان ضامن می پذیرد.

گارانتی داستان دیگری با طول متفاوت است. یک بانک بخشی از وام را مسدود می کند، یک بانک می خواهد حساب برای مدت طولانی در محل باقی بماند و بانک دیگر یک سند مالکیت می خواهد که وام گیرنده توانایی پرداخت آن را نداشته باشد.

این موضوع در مورد وام های خرد و کم چند میلیون تنی نیز صدق می کند، اما اکنون ظاهرا ابراهیم رئیسی به دنبال حذف ضامن و وثیقه وام های زیر 100 میلیون تن است.

همانطور که احسان هندوزی وزیر اقتصاد در دیدار با ابراهیم رئیسی با رؤسای بانک ها، سود دریافتی، اعلام وجود بدهکاران کلان معوق در حساب بانکی، توسعه وام قرض الحسنه و دسترسی مردم به خرد را اعلام کرد. اعتبار نسیه (بدون وثیقه و ضامن) که یکی از اولویت های وزارت اقتصاد بود، مورد تاکید جدی رئیس جمهور قرار گرفت.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در توئیتی از جلسه اصلی با مدیران عامل بانک نوشت: این تغییر به نفع عموم مردم در جلسه امروز رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت با مدیران عامل همه بانک های دولتی و خصوصی است؛ منتظر خبرهای خوب باشید.

اما اعتبارسنجی چیست؟ وام دهی که مدتی است در ایران رواج یافته، روشی است که در آن مشتریان بانک به نسبت حسابداری خوب، گردش مالی بانک، نداشتن جریمه و معوقه و امکان دریافت وام، اعتبار یا موارد مشابه امتیاز کسب می کنند. این.

چه کسانی می توانند وام 100 میلیونی بدون ضامن بگیرند؟

هنوز ذینفعان این طرح مشخص نشده اند اما به گفته سخنگوی دولت و وزیر اقتصاد، حقوق وام گیرنده باید به عنوان وثیقه پذیرفته شود. با این اوصاف، اولین گروهی که مشمول این وام می شوند، کارکنان دولت و پس از آن نظامیان هستند که در غیر این صورت توسط دولت حقوق دریافت می کنند.

در چنین شرایطی، شانس کارکنان شرکت‌های خصوصی و مشاغل آزاد برای دریافت چنین وام‌هایی به طور طبیعی کاهش می‌یابد، زیرا جریان درآمدی آنها از نظر سیستم بانکی به اندازه جریان درآمدی یک کارمند دولتی پایدار نیست.

اما آیا نظام بانکی از خواسته رئیس جمهور و وزیر اقتصاد تبعیت می کند و کاملاً مطابق خواسته آنهاست؟ به گفته مسئولان دولتی در این زمینه توافقاتی صورت گرفته است که به صورت رسمی از سوی وزیر اقتصاد اعلام خواهد شد اما آیا سیستم بانکی راهی برای خود باقی نخواهد گذاشت؟ آیا قوانین به ظاهر کوچک و ساده گوهرهای جدیدی را در راه وام دهی آسان ایجاد نمی کند؟ کار آزاد و خصوصی چطور؟

برای پاسخ به این سوال باید مدتی صبر کرد و دید آیا تیم ابراهیم رئیسی بالاخره می تواند تغییر محسوسی ایجاد کند تا مردم نتایج را به عنوان نتیجه مثبت و جدی دولت در زندگی خود بپذیرند یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید