جزئیات بیشتر از انتشار فهرست ابربدهکاران نظام بانکی/ تناقض در اخذ وثیقه از وام گیرندگان خرد با میلیاردی بدون وثیقه.


ساعت: 15:38
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1820911

در پی وعده‌ها و آرمان‌های وزیر اقتصاد، این روزها بانک‌های مسکن، صنعت و معدن، کشاورزی، توسعه صادرات، تجارت، ملت، صادرات، ملی، رفاه کار، کشاورزی و بانک‌های پست فهرستی از عمده‌ترین بانک‌های کشور را منتشر کردند. بدهکاران بانکی. برای نظارت بر ثبت این بدهی ها.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معضل بدهی مازاد همواره یکی از معضلات اساسی در نظام اقتصادی کشورمان بوده است که منجر به شکل گیری جو روانی منفی و زیان های اقتصادی دیگر از جمله عدم تعادل بانکی شده است و این مشکل وزیر محترم اقتصاد و امور مالی. از بانک مرکزی درخواست گیرنده تسهیلات، اطلاع مردم از توجیه بانک برای توزیع وجوه، میزان تسهیلات، مبلغ پرداختی، مانده بدهی، نرخ سود و نوع ضمانت.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز در توئیتی نوشت: یکی دیگر از وعده های رئیس جمهور محقق شد. بانک ملی به عنوان بزرگترین بانک کشور اسامی بدهکاران اصلی خود را اعلام کرد.

77f290f7 ef6c 40ca a01a d49ead407bdc خبر خاکستری

انتشار اسامی بدهکاران بانکی از آنجایی حائز اهمیت است که فرآیند تامین مالی سیستم بانکی باید نظارت کامل داشته باشد تا از خلق پول و رفع آثار تورمی آن جلوگیری شود چرا که بیش از 80 درصد تامین مالی پروژه ها و بنگاه ها انجام می شود. توسط بانک ها

در این راستا باید توجه داشت که بسیاری از این افراد از ابتدا برای عدم پرداخت وام گرفته اند و این وجوه عمومی در فعالیت های اقتصادی غیرمولد و واسطه گری و میانجی گری مصرف می شود که منجر به افزایش تورم می شود. در جامعه ما این کار را انجام می دهیم.

بدهکار ابر کیست؟

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، فوق بدهکار بانکی به فردی گفته می شود که 10 درصد پس انداز بانک ها را به صورت تسهیلات دریافت کرده، اما سهم بانکی را پرداخت نکرده باشد.

البته دولت های گذشته موضوع انتشار اسامی این ابربدهکاران را مطرح کردند اما تاکنون اقدام جدی صورت نگرفته است اما تلاش تیم اقتصادی دولت سیزدهم به سرپرستی وزارت امور اقتصادی و دارایی. و خود وزیر منجر به انتشار این اسامی در دولت شد که انقلابی شد.

به گزارش راه دانا؛ لیست های منتشر شده اسامی بدهکارانی را ارائه می کند که از سال 1384 تا 1390، سال هایی که درآمدهای نفتی ایران در دوران احمدی نژاد به اوج خود رسیده بود، تسهیلات کلانی دریافت کردند. آنها بدهی های خود را پرداخت کرده اند و تاکنون بانک ها نتوانسته اند بدهی های خود را پرداخت کنند. امکانات

90ec5885 88f5 4df3 8325 505cbe8fa0ec خبر خاکستری

بدهکاران بانک ملی چه کسانی هستند؟ جزئیات بدهی Juicy Family Group

اولین ابربدهکاران این بانک، گروه خانواده آبدار هستند که 918 میلیارد تن تجهیزات از این بانک دریافت کرده اند که این روند مورد حمایت اعضای ارشد دولت احمدی نژاد است. این گروه متشکل از عده ای هستند که تعدادی برادر و پسرعمو و برخی دیگر مستقل هستند که پرونده آنها به آبدار معروف است و ظاهرا افراد مختلفی در این پرونده و بدهی گروه به بانک ملی ایران دخیل هستند. بالغ بر 918 میلیون دلار با احتساب 1000 دلار در زمان دریافت تسهیلات می باشد.

این پرونده موسوم به جوسی متشکل از مجموعه ای از موسسات حقوقی و اشخاص حقوقی است که تعداد آنها حدود 6 نفر است که اکثر آنها افراد حقیقی و حقوقی فعالان تجاری در استان اصفهان هستند.

بررسی ها نشان می دهد بانک ملی تا سال 1388 مبلغ 918 میلیون دلار در اختیار پسرعموها، برادران و بستگان آبدار قرار داده است و این در حالی است که تنها 396 میلیارد تن ضمانت نامه از آنها دریافت کرده است و باید در نظر داشت که اگر توصیه خاصی از سوی مسئولان نداشته باشیم، مردم نمی توانند دریافت چنین حجم زیادی از تسهیلات بانکی.

نام تعدادی از شرکت ها که خردسالان به نام آنها وام دریافت می کردند

تجارت ربیع نقش جهان، توسعه بهینه سپاهان، جهان مرداجی، صنایع امیرکبیر غرب، کوشا فولاد کیا، موتور الماس سپاهان، چرخه پارت کویر، سیمان نور آسیا، موتور الماس آپندا، آسمان دینامیک البرز، توس باران آوران مشهد، طراحان پایون نق پک، عقیق کاران فولاد، فولاد پاس، لوله و پروفیل میلاد نقش جهان، سپاهان پیشرو، اخوان سپهر سپاهان، تجارت نغمه، زرین گستر ترشیز، نسیم صنعت چوب، الوند جاودان، ثمین گهر بعثت، سراج زاینده‌دهر، سراج زاینده‌رازاباهر، سراج زاینده‌بازاهر. ، آجر پاسارگاد، تجارت معراج صفه، تجارت منیر صفهان، چاپ نوآوران توحید، سازندگان اصفهان، شیراز کندو انرژی استار سپاهان، توسعه صنایع چوبی نگین طاووس، زرین گستر ترشیز.

84f6a112 d6e5 41f6 9c05 a8721e2fcf7f خبر خاکستری

محمدتگی الکبندیان کیست؟

دومین بدهکار بانکی محمدتگی علاقبندیان است که سهامدار و سرمایه گذار عمده پتروشیمی هگمتانه، بازرگانی علاقبندیان (آجیل و خرما)، شرکت بتن شن، شرکت سیمان کارون، سیمان سفید لارستان، فرش پارس، سیمان آپادانا، صنایع شیشه خودرو همدان است. ، قداد، کاشی جم، سرامیک اکباتان و …. دومین بدهکار بانکی بانک ملی ایران است. بر اساس اخبار منتشر شده، وی مالک بیش از 150 شرکت در کشورهای مختلف جهان و شریک تجاری حاج محمد تقی (گروه مالی سوئیس – نماینده کاترپیلار در ایران) است.

به گزارش رسانه ها، محمدتگی علاقبندیان طی سال های اخیر در یک اختلاف حقوقی با این شرکت با استفاده از ارتباطات خود، ده ها میلیون دلار غرامت از ماهانایر دریافت کرده است. بنا بر گزارش ها، وی در سال ۲۰۱۷ درگذشت و فرزندانش که بیش از ۱۵۰ شرکت را در ایران، آمریکا، کانادا، بریتانیا، ژاپن و چند کشور اروپایی و آسیایی دیگر به ارث برده اند، در بریتانیا زندگی می کنند.

بر اساس اسناد موجود، میزان بدهی وی با احتساب 1000 تن در زمان دریافت تسهیلات به بانک ملی ایران، 484 میلیارد تن، حدود 500 میلیون دلار در سال 1388 بوده که به دلیل عدم پرداخت این میزان بدهی به بانک ملی ایران این بدهی چندین برابر است.

مبلغ ضمانت نامه ای که وی بر اساس اسناد و مدارک موجود در اختیار بانک ملی ایران برای دریافت این مبلغ پرداخت کرده، 142 میلیارد تن است که به همین دلیل بانک ملی ایران نمی تواند مطالبات خود را از وی وصول کند.

f5546daa de54 4c0d a33f d12ba736dcde خبر خاکستری

چگونه محمد رستمی صفا 270 میلیون دلار بدون ضمانت وام گرفت و از بازپرداخت آن خودداری کرد؟

نفر سوم لیست فوق بدهکاران محمد رستمی صفا، مالک گروه صنعتی صفا است. این گروه دارای بیش از صد شرکت بازرگانی از جمله شرکت نورد و پروفیل ساوه، شرکت نورد و لوله صفا، گروه صنعتی آمل، کارخانه های نورد و لوله کارون، فولاد امیرکبیر آشتیان، شرکت نورد و لوله صفا توس، شرکت نورد و گالوانیزه سروش، شرکت صنعت پلیمر اهواز، شرکت تجهیزات نفت مارین، شرکت کشت و صنعت صفا، شرکت تولیدی صنعتی حمیران، خودکار صفا، شرکت صنعتی سیم و کابل اهواز، شرکت سازه ها و ماشین آلات صنعتی صفا، شرکت صنعتی استاد، شرکت علمی سرمایه گذاری صفا، کامپرهن دانشگاه کاربردی مشخص است و …

رستمی صفا یکی از پیمانکاران قدیمی شرکت ملی گاز ایران بود که در دوران مسئولیت خود مرتکب تخلفات مالی از جمله پرداخت رشوه و گردش غیرقانونی وجوه در سیستم بانکی برای اخذ وام شد. وی همچنین یکی از اعضای اتاق بازرگانی و صنایع ایران و ایتالیا بود که در 27 تیر 1386 به مدت سه سال در این اتاق خدمت کرد.

محمد رستمی صفا در 28 شهریور 1364 موفق شد 28.8 درصد از سهام بانک پارسیان متعلق به ایران خودرو را به ارزش حدود 293 میلیارد تن خریداری کند. این معامله پس از صدرا به دومین بورس بزرگ ایران تبدیل شد، اما 13 روز بعد، در 31 اکتبر، بورس به دلیل تاخیر در گارانتی، معامله را لغو کرد. در تیرماه ۱۳۸۸ محمد رستمی صفا به همراه دو نفر دیگر به اتهام پرداخت رشوه به مبلغ ۹ میلیارد تومان به سه سال حبس تعزیری محکوم شد، اما به دلیل نداشتن سابقه کیفری، دادگاه تجدیدنظر او و دو تن از همراهانش را به ماده ۵ محکوم کرد. حبس بند 5. 22 قانون مجازات اسلامی وی را به پرداخت 10 میلیارد ریال جزای نقدی و ضبط رشوه محکوم کرد! گفتنی است دو محکوم دیگر پرونده در زندان به سر می برند.

رستمی صفا هزاران میلیارد تومان به تجارت، پارسیان، توسعه صادرات، سپه و ملی بدهکار است. بدهی وی به بانک ملی تا سال 1388 بالغ بر 262 میلیارد تن معادل 270 میلیون دلار در سال 1388 بوده است که این میزان تسهیلات به میزان 1000 دلار و به دلیل جهش قیمت دلار و عدم پرداخت مبلغ از وی دریافت شده است. با این میزان بدهی، میزان بدهی وی به بانک ملی چندین بار ارزیابی خواهد شد.

وی در حالی که ارزش مالی تسهیلات دریافتی از بانک ملی به دلیل جهش نرخ ارز حداقل چهار برابر شده و بدون احتساب سود و گردش مالی این مبلغ، از پرداخت بدهی خود به بانک ملی خودداری کرده و با توجه به اینکه اسناد مبلغ وثیقه پرداختی به بانک بانک ملی ایران به این مبلغ صفر ریال بدهی ثبت کرده است. بانک ملی ایران به دلیل عدم دریافت وثیقه برای پرداخت مبلغ 270 میلیون دلار نمی تواند مطالبات خود را وصول کند!

2bd347d5 5801 4d6d b0b8 761fb3d6440e خبر خاکستری

مهدی میرسلیمی، اصلاح طلب شاخص که 310 میلیون دلار با کمتر از 2 میلیارد دلار ضمانت وام گرفت.


چهارمین لیست، مهدی میرسلیمی، مالک کارخانه روغن نباتی نینا و واردکننده گوشی های پنتک است. این بانک چهارمین بدهکار بزرگ بانک ملی ایران است و بدهی آن به بانک ملی ایران تا سال 2009 بالغ بر 309 میلیارد تن معادل 310 میلیون دلار در سال 2009 بوده است. میزان وثیقه پرداختی به بانک برای دریافت این مبلغ کمتر از دو میلیارد تن است و به دلیل عدم پرداخت این مبلغ به بانک ملی، مبلغ آن چندین برابر سال 1388 برآورد شده است.

732b28bf 6c41 444f acb8 54dbe75f1c54 خبر خاکستری

بدهی های معوق اتحادیه کارخانه چای شمال

سندیکای کارخانه چای شمال تنها اتحادیه کارخانه چای ایران است که در ردیف بدهکاران بعدی قرار دارد، سندیکای کارخانه چای شمال در سال 1341 توسط شمس الدین علمی گراوی و 11 کارخانه چای دیگر تأسیس شد و اکنون 174 عضو دارد. مقر این اتحادیه در لاهیجان می باشد. به نظر می رسد با توجه به عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان چای شمال کشور و گزارش های مختلف رسانه ها مبنی بر عدم پرداخت بدهی دولت به تولیدکنندگان چای، میزان بدهی این اتحادیه به بانک ملی ایران نباید مورد مناقشه قرار گیرد. .
بدهی تولیدکنندگان چای به بانک ملی ایران 511 میلیارد تن معادل 511 میلیون دلار در سال 1388 است که اتحادیه را به پنجمین بدهکار بانکی تبدیل کرده است. مبلغ ضمانت نامه دریافتی برای مبلغ مذکور 220 میلیارد تن می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از اعلام این اسامی، مردم انتظار دارند مسئولان به عنوان یک درخواست عمومی بر روند رسیدگی و بازگرداندن این اموال به بیت المال با قاطعیت و شفافیت نظارت کنند و این روند تا سال های بازپرداخت این گونه وام ها بدون حمایت و استفاده لازم ادامه خواهد داشت. فعالیت های واسطه گری و فشارهای تورمی ناشی از این اقدامات نباید بر دوش مردم باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید