اجرای فهرست ممنوعه مبارزه با دوپینگ در سال 2022 از 11 ژانویه / انتشار تغییرات در فهرست مواد غیرقانونی

ساعت: 08:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۸
کد خبر: 1793212

فهرست ممنوعه سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ برای سال 2022 که در 20 سپتامبر توسط کمیته اجرایی سازمان بین المللی دوپینگ تصویب شد، از 11 ژانویه سال جاری اجرایی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سایت ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ، لیست ممنوعیت های سال 2022 سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ که در تاریخ 23 شهریور به تصویب کمیته اجرایی این سازمان بین المللی رسید. 30 سپتامبر). ) از 1 ژانویه اعمال خواهد شد. اتفاق می افتد.

این لیست شامل مواد و روش های ممنوعه در داخل و خارج از مسابقات می باشد و کلیه ورزشکاران موظفند اطلاعات کاملی در مورد آن به دست آورند و رعایت کنند که از هیچ گونه ماده و روش ممنوعه استفاده نکنند.

فهرست مواد و روش های ممنوعه در سال 2022 نسبت به سال 2021 تغییر کرده است که از مهمترین آنها می توان به تغییر دوز سالبوتامول و ممنوعیت استفاده از گلوکوکورتیکوئیدها حتی به صورت تزریق موضعی، داخل مفصلی و داخل ضایعه اشاره کرد.

اگر ورزشکار مجبور باشد بیماری را با روش یا داروی ممنوعه درمان کند، باید قبل از مصرف برای معافیت پزشکی (TUE) اقدام کند.

فواصل دوز روزانه سالبوتامول ممکن است از 800 میکروگرم هر 12 ساعت تا 3 دوز هر 8 ساعت، دوز اول و دوم 600 میکروگرم و دوز سوم 400 میکروگرم باشد تا خطر گزارش‌های احتمالی AAF به دلیل دوزهای بالا کاهش یابد. تغییر کرده است.

حداکثر دوز روزانه 1600 میکروگرم به مدت 24 ساعت بدون تغییر باقی ماند. برای دوزهای خارج از این محدوده باید معافیت استفاده درمانی (TUE) درخواست شود.

به عنوان مثال، یک ورزشکار می تواند 600 میکروگرم در اولین دوز، 600 میکروگرم بعد از 8 ساعت و 400 میکروگرم در 8 ساعت باقی مانده بدون نیاز به خلاص شدن از شر مواد و روش های ممنوعه در هر زمان مصرف کند (داخل و خارج از اولین بار سالبوتامول مصرف کنید. روز

خلاصه تغییرات عمده و یادداشت توضیحی لیست ممنوعه 2022

(قابل اجرا از 1 ژانویه 2022)

* مواد و روش های ممنوع در هر زمان

S0، فاکتورهای بدون تایید مصرف

برای مثال BPC-157 پس از آخرین ویرایش به این گروه اضافه شد.

S1، عوامل آنابولیک

تیبولون از S1.2 به S1.1 تغییر مکان داده است، زیرا متابولیت آن یک آندروژن قوی با اثرات بالینی است، عمدتاً به دلیل تبدیل آن به تیبولون 4-delta، یک آندروژن خوراکی، مصنوعی و مؤثر بر گیرنده آندروژن.

Osilodrostat، یک مهارکننده CYP11B1، به دلیل افزایش تستوسترون غیر هدف در خون به S1.2 اضافه می شود.

هورمون های پپتید S2، فاکتورهای رشد، مواد مرتبط و تقلیدها

Lonapegsomatropin، somapacitan و somatrogon به عنوان نمونه هایی از آنالوگ های هورمون رشد به مواد گروه اضافه شدند که منجر به سازماندهی مجدد گروه و جداسازی S2.2.3 شد.

S3، آگونیست های بتا-2

فواصل دوز روزانه سالبوتامول ممکن است از دوز 800 میلی گرم هر 12 ساعت تا 3 دوز هر 8 ساعت، دوز اول و دوم 600 میکروگرم و دوز سوم 400 میکروگرم متغیر باشد.

حداکثر دوز روزانه 1600 میکروگرم به مدت 24 ساعت بدون تغییر باقی ماند. برای دوزهای خارج از این محدوده باید معافیت استفاده درمانی (TUE) درخواست شود.

به عنوان مثال، یک ورزشکار می تواند 600 میکروگرم در اولین دوز، 600 میکروگرم بعد از 8 ساعت و 400 میکروگرم در 8 ساعت باقی مانده بدون نیاز به خلاص شدن از شر مواد و روش های ممنوعه در هر زمان مصرف کند (داخل و خارج از اولین بار سالبوتامول مصرف کنید. روز

Ø مواد و روش ها در مسابقات اکیداً ممنوع است

S6، محرک

گروه S.6 استثنا: به منظور تمایز مشتقات رایج ایمیدازول از ایمیدازولین های سمپاتومیمتیک، مشتقات ایمیدازول با مشتقات ایمیدازولین جایگزین شدند.

پانوشت Katin: آستانه ادرار 5 میکروگرم در میلی لیتر کاتین به دو ایزودومر سودوافدرین، d و L (به ترتیب با نام‌های 2S، 1S و Nor-pseudoephedrine 1R، 2R) اشاره دارد.

اتیل فنیدات، (±) -متیل-2- (نفتالن-2-یل) -2- (پیپریدین-2-یل) استات) و 4-فلورومتیل فنیدات به عنوان نمونه هایی از آنالوگ های متیل فنیدات S6 .b اضافه می شوند. اینها مواد بسیار رایجی هستند که در دهه های اخیر در بسیاری از کشورها استفاده می شوند و به عنوان جایگزینی برای متیل فنیدات معرفی شده اند.

هیدرافینیل (فلورنول) به عنوان نمونه ای از مودافینیل و آنالوگ آدرافینیل به S6.b اضافه شد.

S9، گلوکوکورتیکوئیدها

فلوکورتولون به نام بین المللی غیر اختصاصی خود (INN)، Fluocortolone به روز شده است.

• در حال حاضر تمام استفاده های تزریقی گلوکوکورتیکوئیدها در طول مسابقات ممنوع است.

همانطور که در پیش نویس فهرست ممنوعه برای کشورهای عضو برای سال 2021 در ماه مه 2020 آمده است، ممنوعیت استفاده از تمام تزریقات گلوکوکورتیکوئید در طول رقابت کمیته اجرایی WADA در 14 و 15 سپتامبر 2020، تمام روش های تزریق گلوکوکورتیکوئید را ممنوع می کند. نمونه هایی از کاربردهای تزریقی عبارتند از: داخل عضلانی، محیطی، داخل مفصلی، تاندون پرینه، داخل تاندون، اپیدورال، داخل نخاعی، داخل بورسال، داخل رباط (به صورت داخل کلوئیدی)، داخل پوستی و زیر جلدی. با این حال، به منظور فراهم کردن زمان کافی برای اطلاعات و آموزش، کمیته اجرایی تصمیم گرفت تا اعمال ممنوعیت کلیه تزریقات گلوکوکورتیکوئید و قوانین جدید را به اول ژانویه 2022 موکول کند تا ورزشکاران و کادر پزشکی درک بهتری از موارد عملی داشته باشند. و زمان پاکسازی گلوکوکورتیکوئیدها را از بدن دریافت کنید، آزمایشگاه‌ها روش‌های خود را برای حداقل سطوح گزارش‌دهی جدید و اصلاح‌شده به‌روزرسانی می‌کنند، و مقامات ورزشی از ابزارهایی برای استفاده ایمن از گلوکوکورتیکوئیدها برای اهداف بالینی و ضد دوپینگ استفاده می‌کنند. آموزش برای ورزشکاران، کادر پزشکی و حمایت از ورزشکاران.

گلوکوکورتیکوئیدهای مخاطی دهان، باکال، لثه و زیرزبانی نیز جزو گلوکوکورتیکوئیدهای خوراکی محسوب می شوند.

استفاده از گلوکوکورتیکوئیدها در نواحی دندانی و داخل دندانی منعی ندارد.

تزریق موضعی روش های ممنوعه استفاده از گلوکوکورتیکوئیدها در نظر گرفته می شود

استفاده خوراکی، عضلانی، داخل وریدی و داخل وریدی ممنوع است زیرا شواهد واضحی وجود دارد که اثرات سیستمیک به طور بالقوه می تواند عملکرد را افزایش داده و برای سلامتی مضر باشد. در حال حاضر داده‌های کافی وجود دارد که نشان می‌دهد دوزهای درمانی تزریق‌های موضعی مجاز (از جمله در اطراف مفصل، داخل مفصلی، اطراف تاندون، تاندون داخلی) سطوح مشابه و حتی سطوح بالاتری از گلوکوکورتیکوئیدهای پلاسما سیستمیک تولید می‌کنند که منجر به ادرار زیاد می‌شود. که مشابه دوزهایی است که می تواند عملکرد را بهبود بخشد و به سلامت آسیب برساند.

توضیح رویکرد اتخاذ شده

انواع گلوکوکورتیکوئیدها عبارتند از هورمون درون زا طبیعی (کورتیزول) و آنالوگ های گلوکوکورتیکوئید مصنوعی که دارای طیف وسیعی از قدرت با خواص فارماکوکینتیک متفاوت هستند. تجویز گلوکوکورتیکوئیدها منجر به قرار گرفتن بدن در معرض سطوح بسیار بالاتر از بالاترین سطوح طبیعی و فیزیولوژیکی کورتیزول می شود و به طور بالقوه می تواند عملکرد را افزایش دهد.

گلوکوکورتیکوئیدهای استنشاقی یا موضعی (مانند داخل دندانی، پوستی، داخل بینی، چشمی و پری مقعدی یا اطراف مقعد بعید است غلظت سیستمیک را تا حدی افزایش دهند که عملکرد را افزایش دهند.

مطالعات نشان داده اند که سایر روش های تجویز حتی در محدوده دوز درمانی معمول (مثلاً خوراکی) اثر افزایش بهره وری دارند. دوز انواع مختلف گلوکوکورتیکوئیدها با دوز معادل کورتیزول بیان می شود، به طوری که قدرت هر نوع گلوکوکورتیکوئید و هر روش استفاده بر اساس دوز معادل کورتیزول تعیین می شود.

این رویکرد سیستماتیک برای تعیین روش های ممنوعه یا مجاز استفاده از گلوکوکورتیکوئیدها استفاده شد. پس از آن، سطح تجدید نظر شده آستانه تشخیصی خاص دارو، بر اساس مطالعات ترشحی دارو یا MRLs، برای انعکاس بهتر رویکرد پیشنهادی استفاده شد. به عنوان مثال، آستانه تشخیصی تجدیدنظر شده برای همه گلوکوکورتیکوئیدها یا افزایش یافت یا بدون تغییر باقی ماند، به جز تریامسینولون استونید که دارای MRL کمتری بود. به طور کلی، این تغییرات باعث می شود که آزمایشگاه ها AAF کمتری را گزارش کنند.

مدت زمان پاکسازی بدن پس از تجویز گلوکوکورتیکوئیدها

• هر گونه تزریق گلوکوکورتیکوئید در طول دوره مسابقات ممنوع است. با توجه به استفاده گسترده و مکرر از گلوکوکورتیکوئیدها در پزشکی ورزشی، توصیه می شود ورزشکاران و کادر پشتیبانی آنها موارد زیر را در نظر بگیرند:

1 تزریق گلوکوکورتیکوئیدها در طول مسابقه ممنوع است، بنابراین گلوکوکورتیکوئیدها باید پس از مشورت با پزشک با داروهای مجاز جایگزین شوند. در غیر این صورت (عدم امکان تعویض) معافیت پزشکی الزامی است.

2. بسته به نوع و دوز گلوکوکورتیکوئید تجویز شده، دوره‌های زمانی متفاوتی (روزها تا هفته‌ها) پس از تجویز گلوکوکورتیکوئید (حداقل سطح گزارش ادراری) MRL وجود دارد که منجر به گزارش AAF می‌شود. برای کاهش خطر گزارش های AAF، ورزشکاران باید به حداقل زمان کلیرانس پس از تجویز گلوکوکورتیکوئید توجه کنند و فاصله زمانی لازم را رعایت کنند.

دوره داخل مسابقه (از ساعت 23:59 قبل از روز مسابقه که ورزشکار باید در آن شرکت کند شروع می شود و تا پایان نمونه همان مسابقه طول می کشد)، مگر اینکه WADA حالت دیگری را در یک ورزش خاص تعریف کرده باشد. زمان تمیز کردن پس از گلوکوکورتیکوئیدها بر اساس استفاده از حداکثر دوزهای مجاز توسط هر سازنده دارو تعیین می شود:

* دوره های پاکسازی بدن از آخرین دوز تجویز شده تا شروع دوره مسابقه (از ساعت 23:59 قبل از روز مسابقه که ورزشکار باید در آن شرکت کند و تا پایان نمونه برداری از همان مسابقه ادامه یابد، مگر اینکه WADA شرط دیگری را برای یک ورزش خاص تعریف می کند و اجازه می دهد سطح گلوکوکورتیکوئیدها کمتر از سطح گزارش شده (MRL) باشد.

** روش های خوراکی شامل استفاده از مخاط دهان، باکال، لثه و زیر زبانی است.

3. اگر گلوکوکورتیکوئید استفاده شده به صورت ممنوعه بیشتر از مدت زمان پاکسازی باشد، ممکن است معافیت استفاده درمانی (TUE) مورد نیاز باشد. پزشکانی که از تزریق موضعی گلوکوکورتیکوئید استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که تزریق داخل مفصلی یا داخل مفصلی ممکن است به طور ناخواسته منجر به تزریق عضلانی شود. در صورت امکان تزریق عضلانی، رعایت مدت زمان پاکسازی بدن برای مسیر عضلانی یا درخواست TUE ضروری است.

4. لطفاً توجه داشته باشید که طبق ماده 4.1 استاندارد بین المللی TI، اگر ورزشکاری از ماده ای استفاده کرده باشد که فقط در مسابقات به دلایل پزشکی ممنوع است، یک ورزشکار می تواند درخواست TI عطف به ماسبق کند. ورزشکاران به شدت تشویق می شوند که سوابق پزشکی خود را در محل داشته باشند تا نشان دهند که الزامات TUE را برآورده می کنند و همانطور که در ماده 4.2 استاندارد بین المللی TUE توضیح داده شده است، اگر پس از نمونه گیری نیاز به TUE ماسبق شود. ارائه مدارک

برای اطلاعات بیشتر، از جمله MRL اصلاح شده، لطفاً مقاله اخیراً منتشر شده را که جزئیات فرآیندی را که منجر به این تغییرات شده است، ببینید:

https://bjsm.bmj.com/content/early/2021/04/19/bjsports-2020-20103512.full?ijkey=APWRPYVYjy69LOH&keytype=ref

P1، مسدود کننده های گیرنده بتا

زیر رشته های ورزش های زیر آب (CMAS) دوباره گروه بندی شدند. این تغییر بر زیرمجموعه هایی که مسدودکننده های بتا در حال حاضر غیرفعال هستند تأثیر نمی گذارد.

برنامه مانیتورینگ 2022

• به دلیل داده های مورد نیاز برای توزیع Bemitil و گلوکوکورتیکوئیدها، پایش متوقف شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید