ستاد مبارزه با مواد مخدر: افزایش شیوع مصرف مواد مخدر در دهه 90

ستاد مبارزه با مواد مخدر: افزایش شیوع مصرف مواد مخدر در دهه 90

روز جدید سال گذشته حدود 1200 تن مواد مخدر کشف شد که بالاترین میزان در تاریخ ایران و جهان است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه هم اکنون مواد مخدر منشأ بسیاری از طلاق ها، جرایم و سرقت ها شده است، گفت: این بدان معناست که اگر مواد مخدر ساماندهی شود، بسیاری از این آسیب ها در نتیجه ساماندهی می شود.

سردار اسکندر مومنی در سومین نشست فصلی نمایندگان مجلس، استانداران و دبیران شوراهای هماهنگی مواد مخدر کشور که با عنوان ایفای نقش موثر دستگاه ها و سازمان ها در مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، گفت: امروزه مواد مخدر یکی از پراکنده ترین آسیب ها در سراسر جهان و کشور ما.

وی افزود: در هجدهمین اجلاس ماه جاری که با حضور رئیس جمهور در پایان دوره ریاست جمهوری برگزار شد، اولین موضوعی که مطرح شد بحث پیشگیری و ورود دستگاه های مختلف همه دستگاه های پیشگیری بود. این دارو خود یک آسیب و منشأ بسیاری از آسیب های دیگر است.

وی گفت: اکنون مواد مخدر منشا بسیاری از طلاق ها، جنایت ها و سرقت ها شده است. یعنی اگر مواد مخدر ساماندهی شود، در نتیجه بسیاری از این آسیب ها ساماندهی می شود، اما با نگاهی به 40 سال گذشته و حتی 60 سال اخیر یعنی از دهه 40، فقط کاهش شیوع مصرف مواد مخدر را در کشور داشتیم. آنها در دهه 1960 و در دهه 1940، 50، 70، 80 و 90 افزایشی در گسترش مصرف داشتند.

مومنی گفت: ما دستاوردهای بزرگی در عرصه تقابل داشته ایم که شاید برای دنیا قابل اعتماد نبود. «سازمان ملل متحد رسماً رهبری ایران را اعلام کرده است، ایران 90 درصد تریاک جهان، 70 درصد مرفین و 20 درصد هروئین جهان را پیدا می کند.

لحظاتی ادامه داد: سال گذشته حدود 1200 تن مواد مخدر کشف شد که بالاترین درصد در تاریخ ایران و جهان است.

مومنی بیان کرد: در 40 سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه درمان و پیشگیری انجام شده است اما تحقیقات نشان می دهد که در حوزه فرهنگ و پیشگیری ممکن است پا به پای مبارزه نمانیم و در این زمینه عقب بمانیم. وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده این انتظار وجود داشت که هیچ دارویی وارد نشود تا کسی از آن استفاده نکند و این درست است و وظیفه ماست که تلاش کنیم دارو وارد نشود اما آیا کافی است؟ زمانی سازماندهی خواهد شد که در حوزه فرهنگ و پیشگیری به همان اندازه که در حوزه مقابله تلاش کنیم، تلاش کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید