گل و شیشه پرمصرف ترین مواد مخدر در تهران / چون تفریح ​​در ایران گران است، جوانان به مواد مخدر روی می آورند.

گل و شیشه پرمصرف ترین مواد مخدر در تهران / چون تفریح ​​در ایران گران است، جوانان به مواد مخدر روی می آورند.

روز جدید یک آسیب شناس با انتقاد از آمارهای معاون وزیر کشور گفت: آمار اعتیاد ایرانیان صحت ندارد و فقط خانواده ها را درگیر می کند.

بیشتر آنها به دلیل کهولت سن هنوز سنتی هستند و کمتر وارد این صنعت می شوند، اما گرایش به سمت این صنعت به قدری افزایش می یابد که به زودی، شاید چند دهه بعد، بتوان گفت مصرف مواد صنعتی بیش از سنتی است. اما نظر مسئولان در مورد نوع و میزان مصرف مواد متفاوت است و حتی برخی میزان مصرف مواد مخدر در کشور را تکذیب می کنند و می گویند آماری از نوع و میزان مصرف مواد مخدر وجود ندارد. در این بین اما آسیب شناسان اجتماعی می توانند آماری نزدیک به واقعیت ارائه دهند.
افزایش میل به مصرف مواد مخدر؟

رستم وندی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی با اشاره به وضعیت اعتیاد در کشور، اعتیاد را بحث «مرگ» و «زندگی» عنوان و خاطرنشان کرد: سالانه بین 50 تا 60 هزار نفر در کشور جان خود را از دست می دهند. ضرر می کنند، بنابراین فرهنگ عمومی باید کاهش مصرف دخانیات در کشور را بپذیرد. به گفته رستم وندی، 27 درصد مردم نسبت به مصرف مواد نگرش مثبت دارند.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر در آمارهای خود از مصرف مواد مخدر و میزان اعتیاد به مواد مخدر به عنوان متولی حوزه مواد مخدر با میزان مناسب مواد مخدر در کشور اشاره کرده اند. در عین حال معتقدند هنوز مصرف سنتی مواد مخدر در کشور بیشتر از مصرف صنعتی است، اما آماری از مصرف مواد مخدر و اعتیاد وجود ندارد.

معاون وزیر کشور در خواب است

در حالی که آسیب شناسان و متخصصان درمان همواره با آمار و ارقام و هشدار به کارکنان تذکر داده و حتی سعی در تذکر به مردم داشتند، این بار به نظر می رسد این گروه مخالف اظهارات معاون وزیر کشور هستند.

مجید ابهری آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی در گفت و گو با جامعه 24 گفت: به آن دسترسی داشته باشید، کسی آمار تخیلی ندهد، اگرچه آقای رستموندی به دلیل کارش به این آمار دسترسی دارد، اما سوالاتی که مطرح می کند صحت ندارد. .

ابهری افزود: آماری نداریم که بگوییم چقدر مشروبات الکلی در کشور مصرف می شود، بنابراین نمی توانیم بگوییم آمار مصرف آن مقدار است و عدد بدهیم و روند را مشخص کنیم.

وی در خصوص مهمترین داروهای مصرفی در کشور گفت: در حال حاضر بیشترین داروهای مصرفی سنتی، گیاهی و صنعتی است.

داروهای شیمیایی فقط 150 جلد!

این آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی به تغییر مصرف و موضوع مواد شیمیایی اشاره کرد و گفت: مواد شیمیایی از شیشه، هروئین و گل تشکیل شده و با یک بار مصرف 90 درصد احتمال وابستگی پایدار وجود دارد. در حال حاضر، این دارو تا 150 جلد سیگار فروخته می شود.

وی افزود: کسانی که این روزها در خیابان ها می بینید که برهنه هستند و چاقو در دست دارند، مواد شیمیایی مصرف می کنند.

بیشتر بخوانید: دسترسی به مواد مخدر در تهران چقدر طول می کشد؟ کارشناسان: 7 دقیقه; پلیس: 35 دقیقه / تحویل مواد مخدر با پیک درب منزل!

به گفته ابهری، اکنون گاهی مشاهده می شود که کودکان کار نیز به سمت لوله و لوله چسباندن حرکت می کنند و با استنشاق بخارات لوله و لوله های چسبانده شده، دچار مننژیت شادی می شوند که البته بسیار خطرناک است.
شادی در ایران ارزشمند است

این آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی در مورد اینکه چرا جوانان به مواد خاصی روی می آورند؟ وی گفت: وقتی بهای شادی و نشاط اجتماعی بسیار بالاست، فکر نمی کنید که نباید برای شادی کاذب و خطرناک مانند مواد مخدر و مشروبات الکلی کاذب تلاش کرد؟ در نظر داشته باشید که فرد با خرید یک بسته الکل طبی و مخلوط کردن آن با سه لیتر نوشابه یا آب، مشروبات الکلی تقلبی و خانگی درست می کند، در حالی که از عوارض این نوشیدنی ها می توان به کوری، از دست دادن کلیه و مرگ اشاره کرد. اما انسان غذا و مشروبات الکلی را به همان قیمت پایین می خورد.

به گفته وی، وقتی فردی علاقه ای به شادی جوانان نداشته باشد و هزینه زیادی را صرف یک فعالیت ساده مانند سینما یا پینت بال کند، مواد مخدر با کمترین قیمت عرضه می شود. در حال حاضر شیشه و مواد شیمیایی خطر و ابر خسارت برای خانواده ها و دولت است.

پرمصرف ترین دارو کدام است؟

این آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی با بیان اینکه در تهران بیشترین ماده مخدر مصرفی در بین مردان بالای 40 سال تریاک است، گفت: در مقابل نوجوانان تهرانی بیشتر گل مصرف می کنند و بعد سراغ نوشیدنی می روند. البته باید بگویم که در بین دختران به خصوص در سنین 14 تا 17 سال تمایل به مصرف گیاهانی مانند گل و حشیش رو به افزایش است. ما باید الگوی مصرف را به دو صورت تعریف کنیم: افراد بالای 40 سال و زیر 30 سال که در این صورت افراد بالای 40 سال مواد سنتی مصرف می کنند اما افراد زیر 30 سال بیشتر از گیاهان و صنعت استفاده می کنند.

3.5 میلیون گرم کوکائین

ابهری با بیان اینکه مناطق شمالی و جنوبی شهر نیز انواع مختلفی از مصرف دارند، افزود: در جنوب شهر بیشتر از مواد شیمیایی، هروئین و شیشه استفاده می شود اما جوانان شمال شهر بیشتر از کوکائین و گل استفاده می کنند. . در حال حاضر قیمت هر گرم کوکائین 3.5 میلیون تن است.

زمان دسترسی به مواد چقدر است؟

وی با رد برخی آمارها در زمینه دسترسی به مواد مخدر گفت: در حال حاضر مردم در صورت عدم استفاده از فضای مجازی بین 20 تا 40 دقیقه باید برای دسترسی به مواد مخدر وقت بگذارند.

همه بار را بر دوش پلیس گذاشتیم!

این آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی با بیان اینکه 22 دستگاه درگیر هستند، گفت: متأسفانه بارها گفته ایم که 22 دستگاه در حوزه اعتیاد حضور دارند اما همه از پلیس انتظار دارند و تمام بار بر دوش پلیس است. حوزه پیشگیری از اعتیاد برخی از اطلاعات نه تنها باری را بر نمی دارد، بلکه خانواده ها را می ترساند و باعث وحشت آنها می شود. ما باید مراقب آمار باشیم، یک نوجوان 14 ساله میلیاردها تن تقلب می کند و ما درگیر آمار و روند هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید