پشت صحنه بحران مواد مخدر؛ نقش ستاد فرمان امام در بازار مواد مخدر چیست؟

پشت صحنه بحران مواد مخدر؛  نقش ستاد فرمان امام در بازار مواد مخدر چیست؟

تولید و واردات دارو در ایران تا حد زیادی در دست افراد قدرتمند و مدیران و بازرگانان با نفوذ این بنیادها است. نهادهایی که در انتصاب وزیر بهداشت و به ویژه رئیس سازمان غذا و دارو نقش اساسی دارند، اکثر روسای سازمان غذا و دارو در ایران تجربه مدیریت یا همکاری با این نهادهای شاخص را در کارنامه خود ثبت کرده اند. از آغاز. اما به نظر می رسد دامنه نفوذ هیچ یک از این هلدینگ های خصولتی به اندازه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نباشد.

محمود بیگلری پس از برکناری بهرام حجنا به دلیل افزایش 100 درصدی قیمت دارو به این سمت منصوب شد. وی پس از پخش شکایت سید ابراهیم رئیسی مبنی بر قصور پزشکی از صداوسیما از سوی وزیر بهداشت برکنار و به جای وی منصوب شد. حیدری پیش از این فرمانده قرارگاه اصلاح سیاست های بورس دارویی سازمان غذا و دارو بود.

رئیس جدید سازمان غذا و دارو و وزیر بهداشت طی چند مصاحبه مختلف عوامل مختلفی از جمله کمبود دارو در کشور را مطرح کردند. «بی اخلاقی برخی شرکت‌ها»، «تحریم»، «کمبود جهانی آنتی‌بیوتیک» و «تکان‌دهنده دارو و درمان آنفولانزای اولیه» از جمله مقصران معرفی شده توسط دو مقام ارشد پزشکی و درمانی کشور بود.

مجتبی بوربور و بهمن صبور، از مسئولان اتحادیه داروسازی کشور، مسئولان را به انکار کمبود دارو متهم کردند و اذعان داشتند که مسئولان دولتی باید در قبال این کمبود پاسخگو باشند. علیرغم ادعای کمبود جهانی آنتی بیوتیک، شرکت های واردکننده این ادعا را تکذیب کردند و چندین پزشک در حساب کاربری خود در توییتر ادعای وزیر را مبنی بر شروع زودهنگام آنفولانزا علت آن رد کردند و گفتند که هر ساله در فصل پاییز به دلیل همه گیری آنفولانزا در کشور به همان میزان آنتی بیوتیک مورد نیاز است و این یک روند عادی است.

همچنین علیرغم ادعای اختلاس، رئیس سازمان غذا و دارو اذعان داشت که چندین محموله به صورت فوری از هند تهیه و وارد کشور شده است.

تولید و واردات دارو در ایران تا حد زیادی در دست افراد قدرتمند و مدیران و بازرگانان با نفوذ این بنیادها است. نهادهایی که در انتصاب وزیر بهداشت و به ویژه رئیس سازمان غذا و دارو نقش اساسی دارند، اکثر روسای سازمان غذا و دارو در ایران سابقه مدیریت یا همکاری با این نهادهای شاخص را در سال گذشته به ثبت رسانده اند. رکوردهای خود را از ابتدا .

اما به نظر می رسد دامنه نفوذ هیچ یک از این هلدینگ های خصولتی به اندازه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نباشد.

گروه سرمایه گذاری البرز این بنیاد به تنهایی 14 درصد بازار دارویی کشور را در اختیار دارد. سایر هلدینگ ها و دیگر شرکت های این نهاد تاثیرگذار که هم اکنون سرپرست قدیمی آن معاون اول رئیس جمهور است، تعداد قابل توجهی از شرکت های دارویی کوچک و بزرگ در این مجموعه هستند که در زمینه تولید، واردات و توزیع فرآورده های دارویی فعالیت دارند.

هسته اصلی گروه دارویی برکت از شرکت های مصادره ای خاندان خسروشاهی ایجاد شد، هم اکنون نزدیک به 700 دارو توسط مجموعه های دارویی مرتبط با ستاد اجرایی فرمان امام تهیه می شود.

این شرکت ها معمولا در خط مقدم دریافت ارز دولتی بودند. این پیشنهاد از سوی برخی کارشناسان صنعت دارو ارائه شد که در دولت جدید نظارت بر شرکت ها و بازرگانان مرتبط با خصولتی نسبت به گذشته ضعیف تر است و این مشکل فرصت بی نظیری را برای جولان و بیشترین سودجویی فراهم کرد. به این افراد که به نوبه خود به کمبودهای بیشتر در بازار دارو دامن می زنند.

دکتر سیامک افاضلی از فعالان صنعت داروسازی کشور درباره بحران دارویی اخیر در ایران به آفتاب نیوز گفت: از جمله مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت، عملیات اقتصادی دارو یار بود که به بدترین شکل ممکن و به بیشترین شکل ممکن اجرا شد. زمان راه بد اگر نرخ دلار داخلی ثابتی داشتیم که بتوان به آن تکیه کرد، شاید این طرح نتیجه بهتری داشت. یکی دیگر از دلایل بحران فعلی حذف گسترده مدیران و استفاده از کارمندان جوان و کم تجربه بود که قادر به مقابله با این چالش ها نبودند. مدیران جدید اصلاً نتوانستند این مشکلات را جمع آوری کنند.

وی در ادامه گفت: البته زیرساخت های نظارت کیفی، مالی و اقتصادی بر صنعت داروسازی در کشور وجود دارد، اما اینکه آیا اراده ای برای مقابله با فساد و تقلب وجود دارد و این اراده تا چه اندازه قوی است. سوال و این یک سوال دیگر است. برخی از کارخانه ها به دلیل افزایش نرخ ارز با کمبود منابع برای واردات مواجه هستند. برخی صنایع نیز اقدام به احتکار کرده اند. ما در کشورمان زیرساخت ها و دانش کافی داریم اما متأسفانه حکمرانی وجود ندارد و این منشأ همه سردرگمی ها شده است.

دیدگاهتان را بنویسید