پرداخت وام های خرد با وثیقه حقوق صاحبان سهام

مردادماه سال گذشته سامانه تأیید الکترونیکی (هوشمند ستاره) راه اندازی شد و مقرر شد سهامداران بتوانند با ارزش سهام خود تسهیلات دریافت کنند، در واقع سهام آنها به وثیقه وام بانکی تبدیل شود و حتی فراتر از آن تأمین شود. برای انتشار وثیقه سهام نهادهای قضایی صورت گرفت، اما با گذشت یک سال از تاسیس این سامانه، بانک ها همچنان تمایلی به ظهرنویسی برای سهام ندارند، در حالی که قرار بود سهام نقش وثیقه داشته باشد تا مالکان می تواند از اعتبار بانکی استفاده کند.

محمد باغستانی» مدیر عامل سپرده گذاری مرکزی تسویه اوراق بهادار و صندوق (سمات) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلانا وی درباره همکاری بانک ها با سامانه ستاره برای وثیقه سهام و پرداخت با این ضمانت نامه گفت: در حال حاضر بانک های زیادی برای استفاده از این سامانه در حال مذاکره هستند و برخی بانک ها نیز از این چک استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه حتی بانک های خصوصی نیز در حال مذاکره برای استفاده از سامانه ستاره و بهره مندی از این تسهیلات هستند، گفت: برخی بانک ها در حال پیاده سازی این سرویس در سامانه های خود هستند. اما اینکه این فرصت از نظر تجاری چقدر ارزشمند و جذاب است و بانک ها چگونه باید این خدمات را اجرا کنند به سیاست خود بانک مربوطه بستگی دارد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی ادامه داد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از مشتریان حقیقی و حقوقی و البته به ویژه حقوقی مایل به استفاده از این خدمت هستند و این می تواند ابزار مناسبی برای بانک ها محسوب شود.

بگستانی در پاسخ به این سوال که ارزش این سهام چقدر باید باشد تا سهام وصیت شود و ارزش کمتری در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: برای ارزش سهام در بورس هیچ محدودیتی وجود ندارد. سیستم اعتبار سنجی و حداقل ارزش با توجه به استراتژی بانک ها تعیین می شود و بر این اساس می توان برای تعداد معینی از تسهیلات، مبلغ سهام را به عنوان وثیقه در نظر گرفت که قاعدتا برای هر 30 فقره تعداد آنها متفاوت خواهد بود. بانک ها و هر بانک برای هر وام، تعداد مشخصی از ارزش سهام را در نظر می گیرد.

وی افزود: مردم می توانند از محل سهام خود نسبت به دریافت وام خرد اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی همچنین درباره امکان استفاده از گواهی سهام سرمایه با وجود اینکه ارزش آن عدد قابل توجهی نیست، گفت: سهام سرمایه به عنوان گواهی استفاده می شود و در حال حاضر مردم با گواهی سرمایه از بانک ها وام می گیرند. سهام دو بانک ملی و تجارت با تصویب سهام عدالت وجوه را تامین می کنند که البته از منظر سیاست اقتصادی که وزارت اقتصاد تعیین می کند، وام ها با تاییدیه سهام عدالت از این دو بانک به صاحبان این سهام داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید