هفت حکم مهم رئیس کل بانک مرکزی به مدیران عامل بانک ها


ساعت: 22:16
تاریخ انتشار: 1401/01/07
کد خبر: 1818096

به منظور حمایت از رونق تولید و توسعه نظارت هوشمند؛

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر نظارت هوشمندانه بر بانک ها در سال جدید، هفت حکم مهم در حمایت از رونق تولید صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی در دیدار نوروزی با مدیران عامل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در قالب طرح جامع تحول و اصلاح شبکه بانکی کشور، نظارت هوشمند خود را گسترش خواهد داد. ، بانک ها باید:

– انضباط مالی و سلامت اعتباری خود را در دستور کار جدی قرار دهند.
– تسهیل در اعطای تسهیلات بانکی به مردم با رعایت دقیق وام و اسناد آسانتر.
– ارائه تسهیلات بانکی به بخشهای مختلف تولیدی به صورت هدفمند و صحیح.
توقف تخصیص اعتبارات و اعتبارات بانکی به بخش های غیرمولد.
– اقدامات احتیاطی لازم در زمینه کنترل دقیق اندازه ترازنامه بانک ها انجام شود.
– مدیریت نقدینگی را به صورت جدی در دستور کار قرار داده و نظارت هوشمند بر مصرف تسهیلات را اعمال کنید.
– اضافه برداشت بانک ها توسط بانک مرکزی نیز طبق قانون بودجه 1401 ممنوع است مگر با سپردن اسناد معتبر.

رئیس شورای پول با بیان اینکه پیش از این بانک ها می توانستند طلا، اوراق قرضه و ارز را به عنوان وثیقه در بانک مرکزی سپرده گذاری کنند، افزود: امسال جایگاه های دیگری نیز به این وثیقه ها اضافه می شود و به زودی دستورالعمل ارسال می شود. در این صورت، بانک مرکزی ممکن است در صورت عدم تحقق تعهد بانک ها، این اوراق را در سامانه ای بفروشد.

صالح آبادی همچنین بر لزوم اصلاح عملیاتی نظام بانکی تاکید کرد و گفت: اصلاح نظام بانکی در سه حوزه ارتباط دولت با بانک مرکزی و بانک ها، ارتباط بانک ها با بانک مرکزی و ارتباط بانک ها. و مشتریان یکی از الزامات امسال است که باید تغییری در این سه رابطه ایجاد شود تا شاهد تحول در نظام بانکی باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به راه اندازی صندوق های بازار پول در سال جاری افزود: صندوق های بازار پول می توانند ابزارهایی با سررسید کمتر از یک سال خریداری کنند. بر این اساس در سال 1401 بانک ها با سازوکار مشخص و با هماهنگی سازمان بازار سرمایه بورس اوراق بهادار باید این صندوق ها را ایجاد کنند.

صالح آبادی افزود: در کنار صندوق های بازار پول که به زودی در دستور کار قرار می گیرد، بانک ها نیز می توانند با هماهنگی بانک مرکزی برای مدیریت نقدینگی خود اوراق کوتاه مدت زیر یکسال را در فرابورس منتشر کنند، بنابراین بانک ها بر اساس مرکز مرکزی بانک مجوز صدور گواهی سپرده را صادر می کند که معاف از مالیات است و با نرخ بازار در بازار سرمایه قابل معامله است.

در پایان رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر آسیب شناسی برخی تخلفات در برخی از خودپردازهای بانک ها در روزهای پایانی نوروز، دستورات لازم را برای بررسی این موضوع در بانک ها و رفع مشکلات احتمالی در آینده صادر کرد.

در این جلسه مدیران عامل بانک ها نیز به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص طرح تحول کلی شبکه بانکی پرداختند و از برنامه های بانک مرکزی برای حمایت از رونق تولید و اقتصاد دانش بنیان، اصلاح روابط بانکی و تسهیل در ارائه تسهیلات خرد حمایت کردند. به مردم از طریق وام ها و ابزارهای جدید استقبال از مدیریت نقدینگی در شبکه بانکی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید