بانک مرکزی دستورالعمل موسسات کودک را به شبکه بانکی ابلاغ کرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بخشنامه شماره 01/22374 مورخ 31 فروردین ماه 1401 به صراحت می گوید: «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است 100% (100%) قرض الحسنه و 50% را برداشت کند. سپرده های 50 درصدی سپرده های قرض الحسنه جاری شبکه بانکی تسهیلات مشمول بند (2) بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1401 را با اولویت اول از طریق بانک های موجود ارائه می کند. مسئولیت اجرای صحیح مفاد این بند بر عهده بانک مرکزی و بانک های موجود و کلیه مدیران و کارکنان ذیربط بوده و عدم رعایت یا تأخیر در پرداخت تخلف محسوب و از سوی مراجع ذیصلاح قابل پیگیری است.

به ترتیب برای فرزندان متولد شده بعد از سال 1400 تسهیلات قرض الحسنه برای فرزند اول 200 میلیون ریال، فرزند دوم 400 میلیون ریال، فرزند سوم 600 میلیون ریال، فرزند چهارم 800 میلیون ریال و برای فرزند 1000 میلیون ریال. فرزند چهارم، فرزند پنج ساله یا بیشتر.

در صورت تولد دوقلو و بیشتر به هر فرزند وام تعلق می گیرد و ترتیب تولد در نظر گرفته می شود. بانک مرکزی با همکاری سازمان ثبت احوال کشور متعهد می شود سامانه ثبت و مدیریت فرآیندهای پرداخت را در زایشگاه های قرض الحسنه راه اندازی کند.

در پایان این بخشنامه اکیداً یادآور می شود که باید ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این نامه به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ و رونوشتی از ابلاغیه مربوطه به این بانک ارسال شود.

متقاضیان می توانند جهت ثبت نام با سامانه تسهیلات مذکور به آدرس https://ve.cbi.ir/VC/DefaultVC.aspx تماس حاصل نمایند.

* دستورالعمل سیستم وام فرزند

سامانه قرض الحسنه بر اساس اعمال ماده (10) قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت، فرزند استارت آپ و همچنین طبق بند (2) بند (2) است. الف) از تبصره بودجه سال 1401 بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و شبکه بانکی فعلی قرضه الحسنه طبق دستورالعمل زیر فعالیت می کنند.

1- تعاریف:

الف- بانک عملیاتی: بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی که توسط متقاضی برای دریافت تسهیلات در مرحله ثبت نام انتخاب می شود.

ب – متقاضی: پدر متولد 1400 (01/01/1400) به بعد.

ج- سامانه: سامانه مهدکودک قرض الحسنه

د- قانون: قانون حمایت از خانواده و جوانان

تجهیزات الکترونیکی: امکانات قرض الحسنه برای کودکان

2- شرایط عمومی داوطلبان موسسات کودک

1-2- داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

2-2 پرداخت مزایای قانون به پدر فرزندانی که تاریخ تولد آنها بعد از 1/1/1300 و در ایران متولد شده است به شرح زیر است. در سال 1401 تعداد تأسیسات به شرح زیر بود:

فرزند اول به مبلغ 200 میلیون ریال با مهلت بازپرداخت 3 ساله (36 ماهه)

فرزند دوم به مبلغ 400 میلیون ریال با مهلت بازپرداخت 4 سال (48 ماه)

فرزند سوم به مبلغ 600 میلیون ریال با مهلت بازپرداخت 5 ساله (60 ماهه)

فرزند چهارم به مبلغ 800 میلیون ریال با مهلت بازپرداخت 6 سال (72 ماه)

فرزند پنجم پس از مبلغ 1000 میلیون ریال با مهلت بازپرداخت 7 سال (84 ماه)

تبصره: (سقف انفرادی تسهیلات متناسب با سقف فردی مندرج در حسابهای بودجه سالانه می باشد.)

2-3- تسهیلات فرزندان بدون تعهد به پرداخت و با مهلت شش ماهه استراحت جهت شروع حق بیمه پرداخت می شود.

2-4-متقاضیان واجد شرایط متولدین 1/1/1300 به بعد و حداکثر تا 2 سال پس از تولد فرزند می توانند درخواست خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند.

2-5- ارائه اصل شناسنامه فرزند و پدر وی در هنگام مراجعه به بانک الزامی است.

6-2- به ازای هر فرزندی که به دنیا می آید، تنها یک بار مراقبت از کودک به پدر ارائه می شود.

۲-۷- چنانچه فرزند دیگری از متقاضی در مدت بازپرداخت زایشگاه متولد شده باشد، امکان پرداخت کمک هزینه تعیین شده به فرزند بعدی طبق ضوابط این دستورالعمل وجود دارد.

2-8- هنگام تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می گیرد.

2-9- به موجب تبصره (د) تبصره (4) ذیل ماده. (1) این قانون، مؤسسات تولد باید در اختیار افرادی قرار گیرد که نرخ باروری آنها از 2.5 بیشتر نباشد در شهری که پدر یا فرزند در آن متولد شده است. (نرخ زاد و ولد شهرستان مربوطه در سامانه و طبق پیام مرکز آمار قابل مشاهده است)

2-10- تسهیلات بر اساس مصوبات شورای پول با حداکثر کارمزد 4 درصد در سال.

3- حداقل مدارک مورد نیاز هنگام ثبت نام و مراجعه به بانک عامل:

3-1- اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه پدر و فرزند

3-2- اصل و کپی کارت ملی پدر

3-3-کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت

3-4-کد رهگیری ده رقمی پس از مرحله ثبت نام از سایت دریافت می شود

4. شرایط ضامنین

بر اساس بند (الف) تبصره (16) قانون بودجه سال 1401، بازپرداخت وام تولد فرزند براساس اعتبارنامه متقاضیان با اخذ سفته از متقاضی یا ضامن معتبر و با یک مهلت 6 ماهه . .

5- نحوه ثبت نام و مراحل اخذ تسهیلات

5-1- کلیه متقاضیان وام فرزند که واجد شرایط فوق می باشند باید ابتدا از طریق سامانه ثبت نام و فرم مربوطه را تکمیل نمایند. در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، کد رهگیری ده رقمی که کاملاً محرمانه و متعلق به متقاضی می باشد به شماره همراه ثبت شده در فرم ثبت نام از طریق پیامک ارسال می شود.

2-5- متقاضیان جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام و همچنین مشخصات شعبه تعیین شده از سوی بانک عامل با کد ملی و کد رهگیری با بخش «بررسی وضعیت» سامانه کودکان تماس حاصل و مراحل را پیگیری کنند. به دست آوردن امکانات مشخص شده

3-5- در صورت تعیین شعبه بانک بستانکار برای متقاضی، موضوع از طریق پیامک به اطلاع وی می رسد و متقاضی باید حداکثر ظرف مدت 12 روز کاری با در دست داشتن مدارک لازم با شعبه مربوطه تماس گرفته و پرونده اقدام را تکمیل نماید. . بدیهی است در صورت عدم مراجعه متقاضیان در مهلت تعیین شده، ثبت نام آنان باطل تلقی شده و از سامانه حذف شده و باید مجددا ثبت نام نمایند.

4-5- پس از تعیین شعبه توسط بانک و هدایت متقاضی به شعبه تعیین شده، پذیرش متقاضی توسط بانک انجام می شود. متقاضیان برای تکمیل مدارک و ارائه ضمانت نامه مورد قبول بانک 45 روز کاری فرصت دارند. در صورت انقضای مهلت تعیین شده و عدم تکمیل مدارک توسط داوطلبان، داوطلب از سامانه حذف و در مهلت تعیین شده در قانون مجدداً در سامانه ثبت نام می شود.

5-5- متقاضیان می توانند قبل از تعریف شعبه از طریق گزینه «ویرایش ثبت نام قبلی» اطلاعات خود را در سامانه ویرایش کنند.

5-6- متقاضیان می توانند قبل از تعیین شعبه نسبت به تغییر بانک عامل اقدام نمایند. با حذف ثبت نام قبلی با استفاده از گزینه «حذف ثبت نام» و استفاده از گزینه «ثبت جدید» و تکمیل مراحل ثبت نام، می توانند تغییر کرده و بانک دیگری را انتخاب کنند.

7-5- رعایت سایر شرایط، ضوابط و مقررات بانک در اعطای وام فرزند برای این تسهیلات ضروری است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید