صندوق های ورشکستگی در آستانه ورشکستگی

صندوق های ورشکستگی در آستانه ورشکستگی

صندوق های بازنشستگی فولاد، صندوق های بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی دهقانان و عشایر، صندوق های ضمانت سرمایه گذاری تعاونی و صندوق های کارآفرینی امید از زیرمجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند که بیش از نیمی از جمعیت کشور را در اختیار دارند.

بر اساس آمار 18 میلیون نفر مشترک صندوق تامین اجتماعی، 5 میلیون مشترک صندوق بازنشستگی کشوری، 5 میلیون نفر مشترک صندوق دهقانان و عشایر و یک میلیون نفر مشترکان اصلی صندوق تامین اجتماعی هستند. نیروهای مسلح. نیروها

صندوق بازنشستگی کشوری یک میلیون و 663 هزار بازنشسته دارد.

صندوق بازنشستگی دولتی در حال حاضر بیش از 1663000 مستمری بگیر و کارمند را پوشش می دهد و از حدود 912000 سازمان دولتی حق بازنشستگی دریافت می کند.

صندوق بازنشستگی منابع مورد نیاز برای پرداخت حقوق بازنشستگی را در سه مدل تأمین می کند: بودجه دولتی، کسر کارمندان دولت و سودآوری شرکت های تابعه.

بر اساس جداول بودجه، میزان وام های دریافتی از صندوق ها از حدود 5 هزار میلیارد تن در سال 1390 به حدود 217 میلیارد تن در سال 1401 رسید.

در لایحه بودجه سال 1401 در بخش هزینه ها 120 هزار میلیارد تن برای صندوق بازنشستگی کشوری، 75 هزار میلیارد تن برای سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و 134 هزار میلیارد تن برای حق بیمه کارکنان و سایر پست ها در نظر گرفته شده است.

ضریب حمایت در صندوق بازنشستگی کشوری

ضریب حمایت شاخصی است که وضعیت جریان نقدی به خروجی را نشان می دهد و برابر است با نسبت تعداد بیمه شدگان به تعداد بازنشستگان. بنابراین هر چه این نسبت بیشتر باشد، صندوق از نظر درآمد و هزینه بهتر است.

بر اساس تجارب بین المللی، صندوق بازنشستگی پایدار دارای نسبت حمایت حداقل 3 و سطح بهینه 6 و 7 است.

نسبت حمایتی صندوق ها باید بیش از 3 باشد تا صندوق برای حفظ تعادل بین منابع و هزینه ها نیازی به منابع خارجی نداشته باشد. بر اساس داده ها و با توجه به میانگین ضریب حمایت از بیمه شدگان در کشور، وضعیت ضریب حمایت در صندوق های بازنشستگی کشور 0.65 است.

کاهش سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری

طبق آخرین آمار، سن بازنشستگی در صندوق بازنشستگی کشوری 51 سال است. میانگین سنی فعلی 64 سال است و میانگین حقوق بازنشستگان 28 سال است.

ابراهیم زاده معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری سال گذشته اعلام کرد که منابع صندوق بازنشستگی کشوری به شدت کاهش یافته و با توجه به افزایش سن مشترکان چه از نظر سابقه خدمت و چه از نظر سن بیمه شدگان، منابع صندوق بازنشستگی کشوری کاهش یافته است. خروجی افزایش می یابد. و تعادل به هم می خورد.

صندوق های بازنشستگی 200 هزار میلیارد کسری دارند

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: صندوق های بازنشستگی 200 هزار میلیارد کسری دارند که پیش بینی می شود در صورت عدم افزایش بازده سالانه، کسری این صندوق ها در سال 1405 به بالای 800 هزار میلیارد تن برسد.

به گفته آقای عبدالملکی، مشکل نابرابری منابع و مصارف در صندوق های بازنشستگی از 15 سال پیش آغاز شد.

صندوق های بازنشستگی کشور در بحران هستند

مدیرکل تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نظام بازنشستگی در کشور مبتنی بر قوانین غلط است که باعث شد امروز برخی صندوق ها دچار بحران شوند و یکی از مهم ترین قوانین تغییر کند. سن بازنشستگی است.”

به گفته آقای سید سجاد، 30 درصد افرادی که امسال بازنشسته می شوند زیر 50 سال سن دارند، در حالی که در کشورهای دیگر سن بازنشستگی معمولا بین 64 تا 66 سال است.

دیدگاهتان را بنویسید