مشکلات اقتصادی رسانه ها اجازه تولید محتوای فاخر را نمی دهد/ کشتی عظیم رسانه ای در آستانه ورشکستگی غرق شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; اگرچه آمارها نشان می دهد که تعداد رسانه های آنلاین و مکتوب در استان گلستان در سال های اخیر افزایش یافته است، اما بسیاری از این رسانه ها در مورد کیفیت حرف چندانی برای گفتن ندارند.

حتی با این افزایش اندک رسانه ها، بسیاری از خبرنگاران و خبرنگاران حرفه ای گلستانی در طول سالیان متمادی سعی کرده اند از این چرخه خارج شده و در مشاغلی مانند روابط عمومی قوه مجریه و یا سایر مشاغل آزاد به فعالیت خود ادامه دهند.

از این رو پازل روزنامه نگاری و تولید محتوای رسانه ای در استان گلستان عقب مانده است و همین موضوع نقش فعالان فضای مجازی را بیش از پیش پررنگ کرده و از سوی دیگر بازار شایعات و شایعات در گلستان و روزهای دیگر را به خود اختصاص داده است. از کشور گرمتر می شوند.

یکی از دلایل اصلی خروج این خبرنگاران از رسانه، عدم تعهد دولت به امنیت شغلی است. از سوی دیگر بسیاری از خبرنگاران گلستانی دستمزد کمتری نسبت به کارگران عادی دریافت می کنند. آنها سهم بسیاری از روزنامه نگاران در تبلیغات دولتی را تقریباً به صفر رسانده اند و ارشاد اسلامی مستقیماً بر قوانین تبلیغ در نشریات تکیه مستقیم به سردبیران مسئول آن نشریات دارد، از سوی دیگر علیرغم نقش بسیاری از خبرگزاری ها و رسانه ها. سایت‌های خبری این رسانه‌ها نیز به دلیل قوانین دولتی از تبلیغات دولتی محروم هستند و همین مشکلات باعث شده تعداد خبرنگاران بازنشسته نشریات و پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها در گلستان از یک انگشت هم کمتر شود.

همچنین تعهدات دولت در قبال رسانه ها رسانه ها را به فکر جذب خبرنگاران مجرب و توانمند نینداخته است و گاه شنیده می شود که یارانه دولتی در بیمه خبرنگاران بخشی از اعضای خانواده و بستگان افرادی است که به نمایندگی از رسانه های شرکتی فعالیت می کنند. آنها دارند.

از سوی دیگر علیرغم افزایش قیمت ها در سال های اخیر، تعرفه تبلیغات آنطور که باید افزایش پیدا نکرده است و به همین دلیل برخی از رسانه ها، اگرچه با عنوان چند هزار نسخه ای، به دلیل گرانی، با 200 برگ و سفارش چاپ آنها چاپ می شوند. اما برخی از فعالان رسانه ای که در این شرایط نمی توانند حتی یک رسانه را مدیریت کنند، چند رسانه را مدیریت می کنند و دلیل اصلی آن این است که این مسئولان رسانه ای علاوه بر تبلیغات دولتی، راه خروج از بحران هستند و برق ندارند.

مدیران مسئول نشریات و رسانه ها نیز حرفی برای گفتن دارند که همه مشکلات آنها ناشی از حمایت های دولتی از فعالیت هایشان است و همین امر باعث شده که رسانه ها حلال مشکلات کشور و اقشار مختلف مردم باشند. این روزها در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است. البته یک موضوع مهم این است که رهنمودهای اسلامی باید در ابتدای فعالیت این افراد قوت فرهنگی را در نظر می گرفت و تعهدات لازم را برای فعالیت در عرصه رسانه ای می کرد.

در این رابطه احمد گلچین معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ما رفتیم تا در مورد آنچه در نظر داشتیم صحبت کنیم.

چرا دستورالعمل رسانه های گلستان در سال های اخیر باعث ارتقای سطح کیفی نشده است؟
از سال 1397 برای حمایت از رسانه های مکتوب استان با سیاست های حمایتی برای توزیع تبلیغات و ثبت نام دولتی که نسبت به سال های گذشته بهتر شده است تلاش شود. و تعداد خبرنگاران و اجرای سیاست های ابلاغی حمایت رسانه ای. در سال 1399 حمایت بیشتر از نشریات تولید محتوا مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت، اما متاسفانه پس از شرایط بد اقتصادی در تاج و افزایش قیمت کاغذ و چاپ و هزینه های دفتر و بیمه و …. برای ارتقای سطح کیفی نشریات کمتری منتشر می شد. تشویق مردم به مسئولین استان کمک کرد و آنان پیشگام و پرتلاش و به خوبی تحت پوشش بودند.

در هفته های اخیر، مرکز مطبوعاتی اطلاعیه ای درباره شرایط توزیع تبلیغات دولتی و یارانه نقدی به رسانه ها منتشر کرد. بر اساس این اطلاعیه، مدیران مسئول رسانه ها اعم از روزنامه ها، سایر نشریات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری موظف شدند کد کارگاه و نام مالک را در قسمت های مالی و بیمه ای حساب کاربری خود در سامانه جامع رسانه بارگذاری کنند. و حمایت از خبرنگاران در رسانه ها و ارتقای کیفیت رسانه ها و تولید محتوای بهتر در رسانه ها.

با وجود افزایش تعداد رسانه ها، اما سفارشات چاپی و همچنین تولید محتوا در رسانه های مجازی رو به کاهش است. بخشی از این موضوع به حوزه اقتصاد رسانه و دستمزد کم خبرنگاران برمی گردد.

تا زمانی که مشکل اقتصاد رسانه حل نشود و رسانه ها نتوانند خبرنگاران مجرب استخدام کنند و حقوق ندهند، نمی توان انتظار تولید محتوای فاخر داشت.بخش فروش مجله، تولید محتوایی برخاسته از دغدغه و سلیقه مردم.

دستورالعمل برنامه ریزی برای حمایت از خبرنگاران در برگزاری دوره های آموزشی و توانمندسازی و حمایت های مادی و معنوی چیست؟

تربیت متخصصان مجرب رسانه یکی از برنامه های رسانه ای معاونت فرهنگی و رسانه ای است که آموزش نیاز جامعه است و امسال اولین دوره آموزش مقدماتی خبرنگاری و دومین دوره مقدماتی روزنامه نگاری استان پس از اتمام دوره آموزشی برگزار شد. دوره آموزشی و اعلام نتایج آزمون، دوره آموزشی تکمیلی روزنامه نگاری برنامه ریزی می شود.سواد رسانه ای، رسانه و پیشگیری از اعتیاد و رسانه و مدیریت بحران. همچنین سمینارهایی با عنوان سرفصل ها و اقتصاد رسانه در نظر گرفته شده است که تا پایان سال برگزار شود، مطابق با برنامه های پیش بینی شده کارگاه های آموزشی جشنواره مطبوعات می تواند افتتاح و با استعدادهای رسانه ای استان در نشریات آشنا شود.

اخبار جعلی و رسانه های غیررسمی به اقتصاد فعالان رسانه ای و اطلاع رسانی دقیق لطمه زده است، نظر شما در این باره چیست؟

یکی از شاخص های رسانه شفافیت و هویت رسانه ای است. رسانه ها باید شناسنامه معتبر داشته باشند. همه باید بدانند که رسانه متعلق به چه کسی است. همه باید متفق القول باشند که قانون مطبوعات در حوزه رسانه وجود دارد. عدم شفافیت به معنای عدم توجه به قانون است، در بسیاری از موارد رسانه های غیررسمی از قانون اطلاع ندارند یا به آن توجهی ندارند.


سیاست های جدید مانند پرداخت رایگان بیمه در سمینارهای رسانه های نوین هزینه های رسانه های نوظهور را افزایش داده است، دلیل این سیاست ها چیست و از پویایی رسانه ها نمی کاهد؟

بر اساس ماده 3 قانون مطبوعات: صاحبان نشریات کارمندان خود را بیمه می کنند و 5 نفر از خبرنگاران خود را بیمه می کنند از پرداخت حق بیمه کارفرما معاف هستند که متاسفانه این تخفیف شامل رسانه های الکترونیکی نمی شود.

این در حالی است که واحدهای اجرایی فقط برای کارخانه های تازه تاسیس در حدود ارقام پیش بینی شده در بودجه سالانه کل کشور حق اعطای معافیت دارند.

مشکلات در وزارتخانه منعکس شده است، اما بسیاری از نشریاتی که در سال های گذشته مجوز گرفتند، توانسته اند از حمایت بیمه ای استفاده کنند که از فرصت زمان خود استفاده می کنند. از سال 2017، هر مجوز صادر می شود. به مدت سه سال از حمایت دولتی برخوردار می شود.

البته با وجود مشکلات اقتصادی و نبود راه حل مناسب برای آنها در عرصه رسانه، تمرکز فعالان این بخش معطوف به مشکلات اقتصادی خواهد بود نه مشکلات و دغدغه های مردم و به نظر می رسد قوانین و مقررات رسانه ای پشتیبانی باید بررسی شود

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید