افشای طرح تحول صنعت خودرو/ 200 هزار میلیارد تن زیان و بدهی انباشته خودروسازان

ساعت: 12:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۶
کد خبر: 1792771

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه طرح تحول صنعت خودرو به زودی رونمایی می شود، گفت: خودروسازان بدهی انباشته شده و در مجموع 200 هزار میلیارد تن ضرر کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدرضا فاطمی امین در نشست هم اندیشی مدیران رسانه در وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یکی از اقدامات تحولی که قرار است تا پایان سال تکمیل و راه اندازی شود، پیشخوان گزارش وزارت صمت است، جهت هدایت و پیگیری سهم وزارت در نتایج مربوطه.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این مرکز اطلاعات و درخواست های مربوط به وزارتخانه را به مدیران ذیربط ارسال می کند و همچنین نقش دادستانی و نظارت بر امور وزارتخانه را در مخاطبان دارد.

* فعال سازی 90 پروژه در سه ماهه اخیر در وزارت صمت

وی با بیان اینکه در سه ماهه گذشته 90 پروژه در وزارت صمت فعال شده است، افزود: اجرای این طرح ها نوع مدیریت در وزارت صنعت، معدن و تجارت را تغییر می دهد و از روزمرگی خارج می شویم. زندگی.”

فاطمی امین همچنین تاکید کرد: گزارش عملکرد این وزارتخانه را به صورت مستمر و منظم هر سه ماه یکبار ارائه خواهیم کرد که در این راستا گزارش اجرای فصل پاییز (فصلنامه) به زودی منتشر و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. “

* به دنبال نوع جدیدی از حکومت در وزارت صمت هستیم

فاطمی امین با تاکید بر اینکه می خواهیم یک وزارتخانه شفاف و پاسخگو داشته باشیم، تاکید کرد: نوع جدیدی از دولت را با استفاده از دیدگاه رسانه ها، نخبگان و صاحب نظران تعریف و اجرا کرده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رفتار مردم و جامعه بر اساس الگوهای ذهنی آنها شکل می گیرد، گفت: با رسانه ها همکاری می کنیم تا الگوهای ذهنی مردم را با واقعیت های وزارت صمت و واقعیت های وزارت صمت مرتبط کنیم. به درستی به افکار عمومی منتقل شود.

فاطمی امین گفت: خودرو یکی از سیاسی ترین محصولات و موضوعات مهم کشور است که از یک سو این صنعت به طور جدی در معرض آزمون قرار گرفته و از سوی دیگر فرصت های متفاوتی دارد.

* 200 تریلیون تن بدهی انباشته و زیان خودروسازان

وی همچنین با بیان اینکه قیمت گذاری باید به گونه ای باشد که تولید داخلی اولویت داشته باشد، افزود: خودروسازان 115 هزار میلیارد تن بدهی و 85 هزار میلیارد تن زیان انباشته و بیش از 200 هزار میلیارد تن رانت در صنعت دارند. .

* افتتاح برنامه تحول صنعت خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای تحول صنعت خودرو طرح 9 محوری داریم که همه چالش ها و راهکارهای آن را در بر می گیرد و این طرح به زودی منتشر می شود.

فاطمی امین در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به برخی موفقیت های وزارت صمت در این مدت کوتاه، گفت: هدف گذاری کرده ایم که در نیمه دوم سال حدود 5 میلیارد دلار به صادرات کشور اضافه کنیم. هدف در حال تحقق است.» همچنین قیمت سیمان قبل از قیمت نهایی برق بازگشت.

وی درباره پروژه هایی که طی سه ماه گذشته راه اندازی شده است، اضافه کرد: بازسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از این پروژه هاست که ابلاغ شده و در هفته آینده به تفصیل گزارش خواهد شد که تغییر جدی در وضعیت ایجاد خواهد کرد. ساختار در مجموعه وزارت صمت دیده خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت مدیریت استعداد و بررسی و اصلاح فرآیند جذب نیرو را یکی دیگر از این 90 طرح خواند.

* ارائه سازوکار برای تحویل کالاهای اساسی در بورس

فاطمی امین افزود: سازوکاری برای عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا در نظر گرفته ایم که شامل 26 ابزار است که تمامی موارد (کمبود یا مازاد) این کالاها را در نظر گرفته و از ماتریس برای تعیین وضعیت کالاها استفاده می کند. “

وی افزود: ارائه این سازوکار باعث حذف رانت و طلا امضا و نظام مند شدن پرونده ها در قالب مکانیزم کاری بدون دخالت دست می شود.

وزیر صمت همچنین موضوع فولاد را مثال زد و گفت: نوسانات دلار در هفته جاری تاثیری بر نوسانات فولاد ندارد.

* توسعه 6 اقدام استراتژیک برای صنعت کاغذ

فاطمی امین در خصوص کاغذ نیز افزود: حدود 6 اقدام برای صنعت کاغذ تدوین شده که به زودی عملیاتی می شود. در این زمینه همکاری بسیار خوبی با وزارت جهاد کشاورزی و جهاد کشاورزی داریم.»

وی همچنین با تاکید بر اینکه برخی تغییرات ساختاری منجر به رفع بسیاری از نابسامانی ها می شود، خاطرنشان کرد: باید سازوکارهای خودساماندهی که نیاز به مداخلات مکرر و معیوب ندارد، ایجاد و اجرا شود.

* کل سیستم معاملاتی را تا پایان سال تکمیل کنید

وزیر صنعت، معدن و تجارت تکمیل کل سامانه تجارت را 90 پروژه دیگر خواند و گفت: تکمیل این سامانه به خوبی پیش می رود و تا پایان سال نهایی می شود.

فاطمی امین افزود: در هفته آینده خبرهای خوبی درباره کارت بازرگانی به گوش می رسد، عمده مسائل و چالش های این حوزه برطرف می شود.

فاطمی امین درباره مشارکت مردم در معادن بزرگ افزود: معادن بزرگ سودآور وقتی در مناقصه برنده می شوند باید حداقل 30 درصد سهام خود را به مردم (منطقه ای که معدن و کشور در آن قرار دارد) واگذار کنند. ” عنوان اولین قدم به سمت حراج است.

وی گفت: توزیع ثروت، منافع مردم منطقه و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری سودآور برای مردم از جمله مزایای این کار خواهد بود.

در این جلسه مدیران رسانه نیز مهمترین نقطه نظرات خود را در حوزه های مرتبط با وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) بیان کردند.

برگزاری جلسات مستمر با نمایندگان اصحاب رسانه و نخبگان، تبیین تصمیمات مهم اصحاب رسانه قبل از اجرا، افزایش حضور در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، تعیین سخنران، ارسال گزارش اقدامات دست اول به رسانه ها، تدوین ضمیمه از این جمله است. موارد پروژه ها و وزارتخانه های صمت، تعریف پروژه های تحول در حوزه معیشتی با کمک رسانه ها، تغییر نگرش کارکنان به جنگ رسانه ای، استفاده از ظرفیت نخبگان برای عبور از بحران است.

همچنین مدیران به موضوعاتی همچون پاسخگویی مناسب رسانه ها، توجه به نظرات مطرح شده در مصاحبه ها و تاثیر آن بر اقتصاد ملی، تدوین استراتژی، تشکیل شورای اطلاع رسانی و حلقه مشاوران رسانه ای، کارآمدسازی رسانه ها، تزریق امید به جامعه و … می پردازند. اصلاح هزینه های اطلاعاتی شرکت های اطلاع رسانی و تبلیغاتی گفتند.

دیدگاه‌های بالینی صنعت معدن و معدن در حوزه رسانه، سازگاری سرمایه‌گذاری در معدن با پروژه‌های اطلاعاتی، تعامل با رسانه‌ها و فرهنگ ساختمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فرصت کم دولت برای تحول، تسهیل سرمایه گذاری خارجی و داخلی، تقویت نقش وزارت صمت در اتاق بازرگانی، همفکری و انصاف در وعده دادن، برنامه ریزی برنامه های تحول کیفی، توجه به عدم تضاد منافع در انتخاب مدیران. ارتباطات صنعتی و دانشگاه، انتصاب سریع مدیران، تمرکز بر کارآفرینی، شفافیت معدن، ماموریت های پایداری اقتصاد، نظارت بر تولید داخلی، شفافیت بیشتر در صنعت خودرو، اقتصاد دریایی و اجرای سازوکارهای سیستمی از دیگر مسائل بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید