شرایط را برای بهره مندی مردم یزد از معادن استان فراهم کنید/ گلایه از عدم سرمایه گذاری در نتیجه درآمد معادن استان

ساعت: 10:08
تاریخ انتشار: 14/08/08
کد خبر: 1780275

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: باید شرایطی فراهم شود که همه مردم استان از معادن بهره ببرند نه اینکه صرفاً بخش خصوصی از منابع الهی بهره مند شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، آیت الله محمدرضا ناصر امام جمعه یزد و نماینده ولی فقیه در استان شب گذشته در دیدار با رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: معادن، انفال و از ذخایر الهی و منابع عمومی است. اما بهره‌وری باید محاسبه و برنامه‌ریزی شود و مانند چاه‌های نفت، بهره‌برداری از آن‌ها بدون برنامه یا با برنامه‌های کوتاه‌مدت بین بخشی نباشد.

وی با اشاره به وجود تحریم ها در کشور گفت: در این شرایط نمی توان به سرعت دارایی های کلانی مانند معادن را از دست داد و خام فروشی آنها با قیمت پایین منطقی نیست.

ناصری بیان کرد: سفره برکات الهی به نفع همه پراکنده است اما نباید آن را هدر داد و باید تلاش کرد که برکات این درآمد نصیب مردم شود.

جمعه یزد ادامه داده ام: فرآوری و استفاده بهینه از معادن بسیار مهم است و نباید مواد معدنی را بدون فرآوری بفروشیم، بلکه باید به آنها ارزش افزوده شود تا منابع کشور به صورت رایگان در اختیار سایر کشورها قرار نگیرد.

ناصری گفت: بخش خصوصی که وارد این منطقه شده است باید مالیات و مالیات بر درآمد خود از انفال بپردازد تا افرادی که معادن در منطقه آنها فعالیت می کنند نیز از آن بهره مند شوند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی که از معادن بهره برداری می کند نیز باید به مسائل فرهنگی، راه، آب و نیازها و دغدغه های مردم در مناطقی که معادن در آن قرار دارند توجه کرده و به وظایف اجتماعی خود به درستی عمل کنند.

ناصری همچنین با انتقاد از اینکه درآمد استخراج در بانک هایی غیر از بانک های استان یزد سرمایه گذاری می شود، افزود: این وجوه باید به استان برگردانده و در استان سرمایه گذاری شود.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه ذخایر برخی معادن تا چند سال آینده تمام می شود، تصریح کرد: برنامه ریزی برای بهره برداری از معادن باید به گونه ای باشد که آیندگان نیز از این موضوع بهره ببرند و زمین را خالی نکنیم. از ذخایر معدنی

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی که مسئولیت بهره برداری از این منابع عظیم و ارزشمند را بر عهده دارد نیز باید متوجه مشکلات مردم باشد و سایر نقاط استان را چه از نظر مالی و چه از نظر برنامه ریزی همراهی کند، به عنوان مثال اکنون کشور. با موضوع خوراک دام در حالی که کشور ظرفیت تولید خوراک را دارد و مطلوب است از توان بخش خصوصی در این زمینه استفاده شود.

ناصری ادامه داد: بخش خصوصی در صنعت و معدن باید دست دولت را بگیرد و دولت را در عبور از بحران های اقتصادی که با آن مواجه است کمک کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید