28 درصد معادن کشور غیر فعال است/ گردشگری صنعتی باید در معادن طلا و مس معرفی شود


ساعت: 13:24
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881101

سیدرضا فاطمی امین با بیان اینکه 28 درصد معادن ما غیرفعال است، گفت: 10 هزار معدن در کشور داریم و از نظر خام فروشی 500 میلیون تن خروجی داریم که 4.5 میلیون تن آن به صورت خام صادر می شود. که کمتر از یک درصد از کل بازده معادن ما است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; سیدرضا فاطمی امین وزیر صلح صبح امروز در مراسم راه اندازی خط سوم کنسانتره شرکت آهن و فولاد گهر ضمین گفت: مردم ایران از فعالیت های معدنی اطلاعی ندارند. بنابراین پیشنهاد ما گردشگری معدنی است چرا که دو کلمه گردشگری صنعتی و گردشگری معدنی باید در آن گنجانده شود چرا که هم مردم مطلع می شوند و هم حمایت های مردمی افزایش می یابد.

فاطمی امین با بیان اینکه در سال 1401 مصوب شد 15 درصد از هزینه های تولید و اکتشاف در استان میزبان هزینه شود، گفت: همچنین باید تسهیلاتی برای شروع معدنکاری در گل گهر و گهر زمین برای مردم فراهم شود تا گسترش این معدن انجام شود. معدن و درک صنعت در هنگام بازدید و افزایش روحیه امید.

وی ادامه داد: 200 دانشجوی صنعتی و مهندسی از معادن مس گل گهر و مس سرچشمه بازدید و طرح گردشگری صنعتی راه اندازی شد.

فاطمی امین گفت: اعتبارات کشور بسیار ناچیز است ضمن اینکه 70 هزار میلیارد ریال سود خالص یک واحد صنعتی است که باید برای توسعه صنعت در سایر مناطق در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه 28 درصد معادن ما بلااستفاده هستند، گفت: 10 هزار معدن در کشور داریم و از نظر خام فروشی 500 میلیون تن تولید داریم که 4.5 میلیون تن آن به صورت خام صادر می شود که بیشتر است. کمتر از 1 درصد تمام حفاری های ما

فاطمی امین با بیان اینکه در دام نیمه خام فروشی گرفتار شده ایم؛ وی گفت: 8 میلیارد دلار فولاد نیمه خام صادر کرده ایم.

ویزر سمت گفت: مشکل اصلی ما تکمیل زنجیره تامین و توزیع صحیح ارزش افزوده است. مثلاً عرضه ورق های ترانسفورماتور برق است که ورق های مناسبی برای تولید داخل ندارند و از خارج وارد می شود و این مدار معیوب است.

وی سودآوری معدن را اشتباه دانست و گفت: متخصصان معدن و صنایع معدنی به بلوغ رسیده اند و نیروهای توانمند بر توان مالی آنها افزوده اند.


فاطمی امین ابراز کرد: توان مالی شرکت های معدنی نیز رشد کرده است و از این دو مقوله باید بلوغ صنعتی و توان مالی فعال شود تا با روحیه دانش بنیانی سایر صنایع فعال شوند.

وزیر صامت خاطرنشان کرد: برای تعادل و تحرک در حوزه صنعت و معدن نیز باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کرد تا توسعه پایدار محقق شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید