ذخیره 80 میلیون تنی معادن آلونیت زنجان/ کمبود فناوری یکی از دلایل سکوت معادن آلونیت است.


ساعت: 13:47
تاریخ انتشار: 1402/02/12
کد خبر: 1836123

رئیس امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان:

رئیس امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه مجوز بهره برداری از معدن خودکششی زایکندی زنجان به دلیل مشکلات مختلف صادر نمی شود، گفت: البته استفاده از این معدن تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که فناوری و زنجیره فرآوری در استان ایجاد شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی فرامرزی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به اینکه معدن آلومینا زنج کندی زنجان در سال گذشته به مزایده گذاشته شد، گفت: این معدن حدود 80 میلیون تن ذخایر آلونیت دارد، اگرچه این معدن برنده مزایده شد اما تحت تاثیر منابع طبیعی قرار نگرفت. پروانه بهره برداری در صورت موافقت با منابع طبیعی، معدن وارد مرحله بهره برداری و استخراج می شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت برنده مناقصه معدن آلونیت زاج کندی یک شرکت ایرانی بود، گفت: شرط گذاشتن این معدن به مزایده ایجاد و احداث واحد فرآوری بود. زیرا مشکل تولید آلومینا از آلونیت در ایران نبود فناوری آن است.

رئیس سازمان معدن، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه فعال شدن و بهره برداری از این معدن مستلزم راه اندازی واحد فرآوری است، گفت: آلونیت به صورت خام چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد و از ظرفیت این معدن نیز استفاده می کند. به هر پردازنده نیاز دارد. این نیاز به فناوری پیشرفته ای دارد که عمدتاً در کشورهای دیگر در دسترس است.

وی افزود: کارشناسان ایمیدرو بر این باورند که تجهیزات لازم از روسیه قابل تحویل است اما با همه اینها معدن زاج کندی تنها در صورت احداث کارخانه فرآوری قابل استفاده است و در غیر این صورت قطعاً ساخته نخواهد شد. بدون پردازش مواد استخراج شده استفاده می شود.

فرامرزی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی معدن آلونیت بحث فناوری است که در این راستا با رسیدن به مراحل پایانی تولید در فرآیند تولید، زنجیره ارزش را افزایش داده ایم و طبیعتا هر معدنچی به افزایش ارزش علاقه مند است. هنوز مشکلاتی در بحث پردازش در کشور وجود دارد و این موضوع حل نشده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید