گنج خفته در معادن نفس طبیعت را می شمارد/ مسئولان از صدور مجوز معادن کوچک و بی مصرف خودداری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا، عبور کامیون ها، صدای انفجارهای مهیب، گرد و غبار و آلودگی های دیگر به صحنه های رایج در مناطق زیبای کشورمان به ویژه در مناطق روستایی تبدیل شده است و امروز محیط زیست ایران حال و روز خوشی ندارد. حال ناگوار ناشی از ورود انسان و وسایل حفاری دست ساز او یا بهتر بگوییم «تخریب زیبایی ها به نام ثروت» زیبایی هایی که صدها سال است دست نخورده و زیبا باقی مانده اند، اما اکنون در وضعیتی باورنکردنی حرکت می کنند. سرعت . این تخریب است.

معادن ریز و درشت طبیعت را ویران کرده و چرخه زندگی روستایی را مختل کرده است چرا که جز مشتی گیاه بی جان جای نگرانی نیست، احتمالاً مراتع زیاد دیگری هم وجود داشته است اما حالا صدای بیل تنها صدایی است که به گوش می رسد. حتی از راه دور


%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%86 2 1 خبر خاکستری


استخراج یا تخریب منابع طبیعی؛ کدام باید انتخاب شود؟

استخراج سنگ ها و فلزات از دیرباز توسط انسان انجام می شده است، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و نیاز روزافزون جامعه، استخراج و استفاده از منابع طبیعی به حدی افزایش یافته است که مشکلات و آسیب های زیست محیطی را افزایش داده است. که بحمدالله در کشور ما کاربرد فراوانی دارند و آسایش و آسایش نسل امروز را تامین می کنند؟ یا اینکه این معادن باید هزاران سال دست نخورده باقی بمانند که منجر به تخریب منابع طبیعی می شود و اکوسیستم منطقه دستخوش تغییرات زیادی می شود، در واقع کدام یک از این دو مسیر را باید انتخاب کرد؟


بهر جنبه ای از معادن طمع و حساب شده است

آیت الله محمدرضا ناصری، امام جمعه یزد و نماینده ولی فقیه در استان یزد در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا، گفت: همه، اما اجرا واجب است. باید حساب شده و برنامه ریزی شود و در عین حال منجر به تخریب منابع طبیعی نشود و مانند چاه های نفت، بهره برداری از آنها بدون برنامه یا با برنامه های کوتاه مدت کوتاه مدت باشد.

وی با اشاره به وجود تحریم ها در کشور گفت: در این شرایط نمی توان دارایی های کلانی مانند معادن را به سرعت از دست داد و خام فروشی آنها با قیمت پایین منطقی نیست.

ناصری گفت: سفره نعمات الهی برای بهره برداری همگان پراکنده است اما نباید آن را هدر داد و باید تلاش کرد که برکات همه مردم و مردم سال بتوانند از درآمد این معادن استفاده کنند.

امام جمعه یزد ادامه داد: فرآوری و استفاده بهینه از معادن بسیار حائز اهمیت است و نباید مواد معدنی را بدون فرآوری بفروشیم بلکه باید به آن ارزش افزوده شود تا منابع کشور به صورت رایگان در اختیار کشورهای دیگر قرار نگیرد.


2855330 1 خبر خاکستری


مدیرانی که دوست دارند فریب معدنچی ها را بخورند

استفاده و بهره برداری از معادن مورد توافق همه کارشناسان است و حتی مردم محلی نیز اذعان دارند که این گنجینه های الهی قابل استفاده نیست مگر با قوانین و مقررات و به گونه ای کنترل شود که کوچکترین تخریبی در عین حال متوجه آن شود. صدور مجوز برای تمامی معادن سراسر کشور برای چندین سال ضروری نیست، به ویژه در زمینه معادن کوچک که در بسیاری از موارد از مزایای اقتصادی لازم برخوردار نیستند.

حمید زاب پرور از فعالان محیط زیست استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: هیچکس مخالف تولید و اشتغال نیست اما در واقع ادارات مربوطه یا از این میزان تخریب مطلع نیستند و یا دقت کافی در این زمینه ندارند.

وی معتقد است: صاحبان معادن همواره منتظر فرصت هستند تا از ناآگاهی مسئولان برای لابی گری و دور زدن قراردادها و قوانین استفاده کنند، اما برداشت های متفاوت از قانون به قیمت توسعه و رونق کسب و کار تمام شود. کار و توجه به مسائل زیست محیطی دو موضوع اصلی است که هنوز به یک اعتقاد اساسی برای مسئولان و دست اندرکاران تبدیل نشده است.


سوالات بی پاسخ مسئولان فعال محیط زیست یزد

این دوستدار محیط زیست گفت: استان یزد به عنوان بهشت ​​معدن در ایران شناخته می شود و بسیاری از معادن مهم کشور در این استان کویری قرار دارد. در عین حال زیستگاه بسیاری از جانوران در این استان کویری و همچنین پوشش گیاهی اندک در خطر انقراض است.وجود استان یزد در کشور و جهان بی نظیر است، اما اینکه آیا کارکنان در ثبت، مراقبت و حفظ آن کوشا باشند. و اهتمام شما به صدور پروانه معدن؟ تا جایی که کارکنان به طرق مختلف دخالت می کنند، آیا فعالیت محیط بانان برای بهره برداری از معدن را نیز اشغال می کنند؟ سالانه چند بازدید از معادن موجود انجام می شود تا مشخص شود این معدن کاران به وظایف خود عمل کرده اند یا خیر؟ چند درصد از معادن کوچک صرفه اقتصادی دارند و این معادن کوچک چه سودی برای مردم دارد؟


1159062 291 1 1 خبر خاکستری


نماینده مجلس: معادن به پیوست های محیطی توجهی ندارند

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار یزد رسا با بیان اینکه مناطق فقیر زیادی در کشور و استان یزد وجود دارد، گفت: اگر سهم این مناطق پرداخت شود و معادن به وظایف اجتماعی خود عمل کنند. به مردم عمل کنیم، قطعاً شاهد توسعه، رفاه، رضایت و آسایش مردم خواهیم بود.

وی ادامه داد: طبق قانون معادن موظفند بخشی از درآمدهای خود از معدن را برای توسعه شهرک ها و همچنین تعمیر و بازسازی راه ها، راه ها و زیرساخت ها مشارکت دهند اما آنچه در عمل مشاهده می شود متفاوت است. “

جوکار خاطرنشان کرد: استخراج برخی منابع معدنی در مناطق معدنی به دلیل مجاورت مناطق شهری و روستایی سلامت، ایمنی و آرامش مردم محلی را سلب کرده و حتی آن را یکی از عوامل خطر سرطان برشمرد. : زمستان امسال آلودگی صنعتی و معدنی و عدم تحرک هوا در مناطق استان یزد مانند اردکان، میبد، اشکذر و بافق باعث افزایش آلودگی هوا شده است. روند رو به رشد توسعه صنعتی به ویژه توسعه معادن و همچنین ایجاد مداوم کارخانه ها بدون توجه کافی به پیوندهای قوی زیست محیطی، سلامت شهروندان را با خطرات جدی مواجه کرده است.


Untitl%D9%85ed 1 14 خبر خاکستری


اجاره ویژه به همراه پول دلیل کوری معقول برخی مسئولان است

سید جلیل میرمحمدی سخنگوی تفت و میبد در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا از اجاره بهای ویژه برای صدور پروانه معدن جدید در میبد، محیط زیست و آرامش مردم روستاها و شهرستان ها گلایه کرد.

سید جلیل میرمحمدی گفت: متاسفانه با وجود اعتراضات مکرر و ممنوعیت ایجاد معادن جدید از سوی شورای تامین، همچنان مجوز معدن جدید به نام افراد خاص، رانت و غذای خاص صادر می شود و علیرغم اقدامات بعدی شورای تامین. وی گفت: “یک حرکت خطرناک انجام شد.” او را بیرون آوردند.

او گفت: «آلودگی وحشتناک و انفجارهای مختلف صدای بسیاری را درآورده است. وقتی آلودگی معدنی با آلودگی صنعتی ترکیب شود، جان مردم منطقه را می گیرد.»


بلاتکلیفی در پرداخت ها از سوی معاون وزیر صمت

با وجود اینکه محمدرضا علمدار یزدی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت استان یزد معتقد است که تمام معادن استان بر اساس قانون معادن انجام می شود، اما رضا مختشم پور، معاون امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت. وی در شصت و دومین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان یزد از عدم پرداخت صحیح درآمدهای حقوق دولتی در تمامی اجزای آن و سهم مناطق خبر داد.

وی گفت: عملکرد امسال حوزه حقوق عامه بیش از برآورد بودجه بود چرا که برخی از معوقات استان ها پیگیری و پرداخت شد و پرداخت ها بیش از اجرای بودجه بود.

رضا محتشمی پور گفت: می بینیم که پرداخت های پرداخت نشده ناشی از ابهامات موجود در این زمینه است که باید در سراسر کشور ساماندهی شود و این ساماندهی نیازمند شفافیت بیشتر در نتایج مالی معدن است تا حقوق دولتی به درستی محاسبه شود. نظر کارشناسی صحت ندارد و دلیل آن عدم شفافیت مالی معادن است و حل آن نیازمند همکاری ولایات و شورای ولسوالی است.


Untitl%D8%ACed 1 2 خبر خاکستری


چرا میکرومین هایی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند مجوز دارند؟

امرولا میرافضلی یکی از دوستداران محیط زیست یزد به یزدرسا گفت: «.

میرافضلی بیان کرد: واقعیت این است که انتقال معادن کوچک به این شکل به زودی و در یک دهه آینده در استان با بحران مواجه خواهد شد، زیرا در استان یزد مناطق بسیار وسیع و خشکی داریم و رطوبت خاک و هوا بسیار زیاد است. کم و سخت برای تعمیر .

وی تصریح کرد: معادن استراتژیک و بزرگ که نقش اقتصادی مهمی در استان دارند مشکل چندانی ندارند، اما معادن کوچک در زیستگاه های بکر نباید مجوز بگیرند زیرا بسیاری از معادن کوچک اقتصادی نیستند و یا حتی به دلیل تغییر در بازار جهانی یا کلاس پایین هستند. ” او گفت. ذخایر معدنی به سرعت توسط بهره برداران رها می شود.

اکبری تاکید کرد: از نظر زیست محیطی بهترین راه حل برای رفع این مشکل، نظارت است به طوری که بر اساس این پایش برای مکان هایی که نباید استخراج صورت گیرد، مجوزی صادر نمی شود.


فرآیند نظارت بر صدور مجوز و استخراج را بررسی کنید


آنچه که به نظر می رسد نادیده گرفته شده، تعهدات زیست محیطی است و به نظر می رسد پایان این روند، بازنگری در فرآیند صدور مجوز و البته نظارت بر فعالیت ها باشد.


البته عدالت در مورد محیط زیست و طبیعت موضوعی است که باید در دل و جان مردم نهادینه شود و اگر کسی قصد تخریب داشته باشد به نظر می رسد صدها قانون و نظر نمی تواند پیش او باشد اما اگر اهمیت و ارزش داشته باشد. محیط زیست بر همگان روشن است، اگر همه چیز پایمال بهای پول و سود نباشد، ده ها قانون همراه و نادیده گرفته شده در تخریب محیط زیست نمی تواند به طبیعت آسیب برساند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید