واردات برخی از خوراک معدنی اولیه همواره مورد بحث بوده است/ اولویت واردات مواد معدنی کشورهای همسایه است


ساعت: 08:37
تاریخ انتشار: 1401/08/17
کد خبر: 1907648

معاون وزیر مواد معدنی صمت با اشاره به اینکه شرکت های ایرانی به دنبال مشارکت در پروژه های معدنی افغانستان هستند، گفت: اولویت هدایت واردات مواد معدنی به کشورهای همسایه است و با توجه به نیاز کشور، واردات مقداری از مواد معدنی انجام می شود. غذاهای معدنی اولیه همیشه مورد بحث بوده است.”

رضا محتشمی پور معاون امور معدنی وزیر صمت در حاشیه نشست خبری خود در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ برای برنامه این وزارتخانه برای واردات خوراک معدنی و مواد اولیه صنایع تولیدی گفت: در زمینه واردات مواد اولیه معدنی همواره برنامه ریزی هایی صورت گرفته است و ما کشوری هستیم که در حوزه انرژی دو ویژگی داریم.

وی ادامه داد: اولاً ما کشوری هستیم که انرژی و معادن داریم و ثانیاً صنایع مختلفی برای فرآوری و حمل این محصولات معدنی داریم. بنابراین، ما پتانسیل بسیاری از مواد اولیه را داریم که ممکن است در حال حاضر برخی از آنها در دسترس نباشد یا دسترسی به آنها وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:
80 درصد درخواست های مجوز اکتشاف منفی است/مسائل اکتشاف معدن به هماهنگی بین سازمانی باز می گردد


واردات برخی از خوراک های اولیه معدنی همواره مطرح بوده است



کشور ما سهم خوبی دارد واردات مواد اولیه و مواد مشخص است که درصدی از این واردات شامل مواد معدنی می شود و هم اکنون کشور ما هم در زمینه سرب و روی و هم در زمینه آلومینیوم و از نظر مواد اولیه صنعت فولاد و حتی زغال سنگ مواد اولیه معدنی وارد می کند.

مدیرکل وزارت امنیت تصریح کرد: بسیاری از کشورها مشمول واردات ما هستند که یکی از آنها استرالیا است. اما این نظر ماست واردات از مقاصد نزدیکباید عملیاتی شود که تا حدودی تصمیمات نهایی در خصوص واردات این نوع محصولات به حوزه دیپلماسی اقتصاد کشور بازگردد تا اتفاقات خوبی که افتاده است با فعالیت های بیشتر تقویت شود.

وی به افزایش آن اشاره کرد واردات زغال سنگ از روسیه گفت: این نوع مواد اولیه می تواند منجر به عملکرد بهتر در صنایع مرتبط شود و بهتر است به جای مسیرهای دور از ظرفیت های کشورهای همسایه استفاده شود.


شرکت های ایرانی خواهان مشارکت در پروژه های معدنی در افغانستان هستند



او در میدان فعالیت های معدنی ایران در افغانستان وی گفت: ترجیح ما این است که در این زمینه برای نهایی شدن یک فعالیت توضیحی ارائه نکنیم. اما شرکت های ایرانی در مزایده های معدنی آن کشور شرکت کرده اند و اگر مسئولان فعلی آن کشور با دید اقتصادی به حضور این فعالان معدنی نگاه کنند، در نهایت برای هر دو کشور یک برد برد خواهد بود.

معاون وزیر معادن سمات گفت: کنسرسیومی متشکل از تعدادی شرکت معدنی و فولادی صنایع معدنی افغانستان شکل گرفته حرکت خوبی است. اما این موتور خاص روی یک معدن و یک منطقه متمرکز است و به طور کلی ما با مقامات معدن طالبان مشکل چندانی نداشتیم و کل این رویه در دوره طالبان مطرح و دنبال شد.

دیدگاهتان را بنویسید