دلالان بازار گل ایران را پر کردند/ جهاد کشاورزی برای حمایت از فعالان گل و گیاه در بازاریابی و بازاریابی


ساعت: 08:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856125

تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی، صنعتی پاک، سودآور و دارای ظرفیت صادراتی است که ظرفیت های فراوانی در کشور وجود دارد، اما فعالان این بخش تحت پوشش مراقبت تولید و صادرات هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از خاورستان ، اهمیت تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی زمانی آشکار می شود که بدانیم امروزه این صنعت به یکی از صنایع پیشرو جهان از نظر اشتغال زایی و درآمدزایی تبدیل شده است که صادرات آن میلیاردی به بار می آورد. دلار سود سالیانه برای کشورهای پرورش دهنده گل در سراسر جهان است.

در بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیای جنوب شرقی و ایالات متحده، اتخاذ تدابیر مناسب در چرخه تولید و صادرات گل منجر به کاهش قیمت گل و در نتیجه افزایش مصرف سرانه در این کشورها و افزایش رقابت پذیری صادرات شده است. بازارها

کشورمان با توجه به شرایط اقلیمی مساعد در تولید گل و گیاه، این پتانسیل را دارد که با تولید انبوه، بستر مناسبی را برای تبادل ارز و اشتغال پایدار در این بخش فراهم کند و همواره بر اهمیت افزایش صادرات غیرنفتی و قطع وابستگی تاکید دارد. از روغن اگرچه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه فاصله داریم، اما در بازار کشورهای خارجی از جمله ترکیه در کنار ایران، این صنعت مورد توجه صادرکنندگان قرار گرفته است.

مجموعه گلخانه هزار دستان بیرجند یکی از موفق ترین گلخانه های استان خراسان جنوبی و یا حتی کشور است که توانسته در جهت اشتغال زایی بانوان گام بردارد. در سال 1366 زمین کشت و آماده سازی این گلخانه فراهم شد و پس از بازسازی در سال 1372 زمینه تولید گل رز شاخه بریده در زمینی به مساحت یک هکتار فراهم شد.

این گلخانه در سال اول یعنی سال 94 نتیجه داد و با تولیدکنندگان دیگر استان های کشور صادر شد. در سال 1376 این گلخانه به عنوان تولیدکننده گل و گیاهان زینتی کشور انتخاب شد.

این گلخانه هیدروپونیک که متعلق به مجتمع کشت و صنعت خزرستان است دارای دو سالن 5000 متری برای پرورش گل رز هلندی بریده است و سالانه یک میلیون شاخه صورتی هلندی در 13 رقم و 10 رنگ تولید می کند. در حال حاضر 20 نفر به صورت مستقیم در این گلخانه مشغول به کار هستند و طبق برنامه ریزی های انجام شده با اجرای فاز جدید این گلخانه 7 هکتار دیگر به سطح زیر کشت اضافه می شود.

25 ژوئن (15 ژوئن) روز جهانی و ملی گل و گیاه است. با این عنوان در تقویم رسمی کشورمان درج شده است. س: در همین راستا با محمدهادی موهبتی مدیر کشت و صنعت هزار دستان بیرجند گفت و گو کردیم و موارد و مشکلات مختلف این صنعت را مورد بررسی قرار دادیم.

ef428e46 ce7a 4bed a8fd 77af338e85ee خبر خاکستری

مشکلات گل فروشی ها همچنان پابرجاست

مدیر کشت و صنعت هزار دستان بیرجند گفت: ظرفیت تولید سالانه این گلخانه یک میلیون شاخه گل رز در هکتار است اما در سال های اخیر به دلیل گسترش تاج و وضعیت نامناسب اقتصادی کشور. و محدودیت صادرات را به 50 درصد ظرفیت تولید کاهش دادیم.»

وی بازار فروش و مصرف گل را بسیار ناچیز دانست و افزود: با وجود اینکه تاج آن کم رنگ شده است اما جامعه هنوز به روال عادی بازنگشته و مشکلات صادرات گل همچنان پابرجاست. علاوه بر این مشکلات، خراسان جنوبی به دلیل دوری از مرکز و نبود سامانه مناسب برای انتقال محصولات به مراکز مصرف و صادرات با چالش هایی نیز مواجه است.

سهم ناچیز ایران از صادرات/صادرات با ظرفیت همخوانی ندارد

موهبتی ادامه می دهد: متاسفانه با وجود اینکه ایران حدود 2 درصد تولید گل و گیاه جهان را در اختیار دارد و سالانه حدود سه میلیارد گیاه و شاخه گل و گیاه زینتی تولید می کند، اما صادرات آن کمتر از 200 میلیون سرشاخه گلدار است.

وی دلایل متعددی را برای صادرات این محصولات برشمرد و افزود: بسته بندی نامناسب، سیستم حمل و نقل نامناسب، عدم سازماندهی منسجم صادرات و اطلاعات ناکافی از بازارهای داخلی و خارجی به ویژه محصولات فاسدشدنی مانند گل، روند صادرات این محصول را به همراه دارد. کاهش.”

مدیر این مجموعه گلخانه ای با انتقاد از نبود سیستم حمل و نقل مناسب برای صادرات گل و گیاه گفت: این امر روی کاغذ ماندگار می شود و گل ها کیفیت خود را از دست می دهند که رقابت با کشورهای نوظهور را برای ما سخت تر می کند. مزرعه گل و گیاه.”

این تولیدکننده گل و گیاه همچنان ترکیه را به عنوان رقیب منطقه ای و کشورهایی مانند کنیا و اکوادور را رقبای جهانی ایران می داند. با برنامه ریزی مناسب به کشورهای کاندید صادر می شود اما ایران این انسجام را ندارد و متأسفانه نتوانسته ایم خود را با توان کاهش هزینه های آنها تطبیق دهیم و در این زمینه عقب هستیم.

مقاصد اصلی صادرات رسمی و غیررسمی گل و گیاه ایران عراق، ترکمنستان و ارمنستان است اما افزود: کشورهایی مانند روسیه، آلمان، ایتالیا و چین ظرفیت صادرات بهتری در این زمینه دارند. قیمت محصول باید کاهش یابد تا محصول رقابتی شود.»

e44c1c4c 1779 49c3 ae5b ae3e81214499 خبر خاکستری

از 50 درصد ضایعات تا سودی که به جیب دلال ها می رود!

اما بیشتر ماجرا به ضایعات زیاد (بین 30 تا 50 درصد) گل در ایران برمی گردد. موهبتی گفت: نبود خط و بازار مناسب صادراتی، نبود زیرساخت‌های مناسب، نبود واحدهای توزیع استاندارد با امکانات کافی و فرهنگ مصرف و بازار بسیار مناسب داخلی باعث ریزش 50 درصدی گل در ایران شده است. گفت.

مشکلات اصلی صنعت گل و گیاه ایران ساختاری است و توسط دولت ها، اتحادیه ها و سازمان ها قابل حل است. وی از ایجاد اتحادیه گلخانه داران در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: امیدواریم با همکاری تولیدکنندگان و دستگاه های دولتی بتوانیم بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم.

موهبتی در ادامه به هزینه تولید گل اشاره می کند و می افزاید: در نیمه دوم سال میزان تولید به دلیل شرایط آب و هوایی کمتر است و در مناسبت هایی مانند ماه مبارک رمضان، محرم و صفر مصرف گل به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که این امر افزایش می یابد. ضایعات گل ها و این امر تاثیر جدی در افزایش هزینه تولید گل دارد. به عنوان مثال هزینه تولید یک شاخه گل رز بین 8 تا 15 هزار تن است، اما میانگین هزینه تحویل در سال های اخیر از 10 هزار تن فراتر نمی رود و همین موضوع باعث ضرر و زیان هنگفت پرورش دهندگان گل رز و شاخه گل می شود که بسیار زیاد است. . متأسفانه واسطه های بازار به دنبال سود بیشتر هستند و بیش از 80 تا 300 درصد سود حاصل از فروش گل نصیب توزیع کنندگان کوچک و بزرگ (دلال) می شود که اولین نتیجه آن کاهش مصرف گل و استفاده از گل قشر محدود جامعه «گیاه زینت می شود».

0eebe000 45f9 42f8 b777 d81387aa5c9c خبر خاکستری

سرانه مصرف گل در حال کاهش است

وی در خصوص سرانه مصرف گل و گیاه در کشور در یک سال گفت: فرهنگ و مصرف سرانه گل در کشور بسیار کم و رو به کاهش است، در حالی که حداقل از سه هزار سال پیش شواهد تاریخی داریم که ایرانیان. بسیار پر رونق بودند.و گیاه توجه کرد. اما امروزه بی توجهی به گل و گیاه امری تلخ و رایج است و بسیاری از ما با وجود اینکه تحصیلات دانشگاهی داریم، حتی نام گل و گیاهی را که در خانه پرورش می دهیم، نمی دانیم!

وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی در کشور، اوضاع نابسامان بازار گل دور از هدف نیست و در حال حاضر متأسفانه نیازهای اساسی زندگی مردم در معرض تهدید قرار گرفته است، چه برسد به تقاضای نیازهای ثانویه مانند استفاده از گل. گل.» به طور کلی کم مصرف بودن گل در ایران به دلیل عدم فرهنگ استفاده از گل های طبیعی و از سوی دیگر قیمت بالای آن نسبت به درآمد خانوار است.

دوماسیت برای گرانی ارز و ایجاد اشتغال در گل و گیاه

مدیرعامل کشت و صنعت هزار دستان بیرجند در بخشی دیگر از سخنان خود به سرمایه گذاری در این حوزه پرداخت و گفت: ارزآوری پایدار و ایجاد اشتغال در صنعت گل و گیاه زینتی از مهمترین نکاتی است که دولت باید به آن توجه کند سرمایه گذاری در حوزه گل و زینتی است. صنعت به دلیل سرعت در ایجاد اشتغال و مصرف آب بهتر نسبت به سایر محصولات گلخانه ای بازدهی بالایی دارد. وی افزود: در یک هکتار گلخانه می توان بیش از یک میلیون شاخه گل رز تولید کرد که در صورت صادرات صحیح می توان دو برابر (دو میلیون کیلوگرم) گندم تولید کرد.

وی در پایان درباره حمایت از واحدهای تولیدی گل و گیاه توضیح داد: جهاد کشاورزی نیز مانند بسیاری از دستگاه های اجرایی دیگر در راه اندازی واحدهای تولیدی حمایت هایی دارد که در این راستا قابل قدردانی است. اما پس از آن بدون هیچ حمایتی از مسیر تولیدکنندگان پس از شروع فعالیت در برابر خطرات واسطه ها، بازاریابی و بازاریابی و سایر مشکلات خارج می شود.

4b2bf1ca 7746 4ee7 b286 8c71f86c66d3 خبر خاکستری

آخرین کلمه

بر اساس این گزارش، علیرغم مشکلات اقتصادی ناشی از تاج، باید از کشت گل و گیاه از نظر ارزش اقتصادی، ارزآوری مناسب و ایجاد مشاغل صادرات محور حمایت شود و همچنین سیاست های موثر و هدفمند برای رفع این مشکل اتخاذ شود. تولید و صادرات گیاهان زینتی و به منظور افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی اتخاذ شود. فعالان این بخش نیز با روش‌های نوین در حال کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری هستند تا گامی در جهت اقتصاد پایدار بردارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید