صادرات محصولات کشاورزی بهانه ای برای قیمت بازار / ضعف بازرسی و نظارت جهاد کشاورزی در میدان میوه و تره بار


ساعت: 13:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۹
کد خبر: 1909957

اگرچه صادرات یکی از ارکان اصلی فعالیت اقتصادی است، اما اگر برنامه ریزی مناسبی در این زمینه وجود نداشته باشد، باعث افزایش قیمت کالا و کمبود همان کالا در بازار داخلی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مفا رسا; صادرات یکی از مولفه های درآمدزایی دولت هاست و همه دولت ها همواره تلاش کرده اند کالاها و خدمات کشور خود را به کشورهای دیگر صادر کنند.

متاسفانه یکی از مشکلاتی که همیشه در حوزه صادرات وجود دارد، صادرات بی برنامه و کمبود در جامعه است.

امنیت غذایی یکی از مهمترین اولویت های دولت هاست و فقدان این امنیت همه کارکردهای دولت و حتی حاکمیت را زیر سوال می برد.

پس از جنگ اوکراین و روسیه و کمبود مواد غذایی و به ویژه غلات در جهان، امنیت غذایی به یکی از مهم ترین دغدغه های همه دولت ها در سراسر جهان تبدیل شده است.

متأسفانه در کشور ما بر روی هر محصول برچسب صادراتی درج می شود که منجر به افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی می شود و جدای از آن به دلیل گرانی برخی محصولات به ویژه مواد غذایی در کشورهای همسایه است. متاسفانه نام صادرات منجر به کمبود کالا در کشور می شود.


آماده صادرات 40 هزار تن سیب زمینی خدابنده برای خارج از کشور


مهرداد شفیعی در گفت و گو با خبرنگار موج بیانی؛ وی با اشاره به اینکه شهرستان خدابنده یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی در استان و کشور است، گفت: این شهرستان در تولید سیب زمینی در کشور ممتاز است.

وی با اشاره به اینکه امسال 3 هزار و 500 هکتار از شهرک خدابنده زیر کشت سیب زمینی رفت، افزود: میزان تولید از سطح مذکور 140 هزار تن است که 30 هزار تن آن برای تولید غده بذری است.

مدیر امور کشاورزی شهرستان هدبنده هر ساله انواع سیب زمینی در شهرستان هدبنده کشت می شود و گفت: از ارقام کشت شده در شهرستان جالی می توان به بامبا، آگریا، پانامرا، کلمبا، میلوا اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون دستوری در خصوص صادرات محصول سیب زمینی در استان صادر نشده است، گفت: سالانه حدود 40 هزار تن سیب زمینی از شهرستان خدابنده صادر می شود و در صورت تصمیم کشور برای صادرات در سال جاری، شهرستان خدابنده صادر خواهد شد. قادر به صادرات بیش از 40 هزار تن سیب زمینی است.

شفیعی با اشاره به اینکه غده های بذری سیب زمینی به اردبیل، گلستان، اصفهان، همدان، شیراز، گرگان و کرمانشاه ارسال می شود، تصریح کرد: از نظر خوراکی، تبریز، اردبیل، قزوین و زنجان بیشترین مصرف کننده سیب زمینی در شهرستان خدابنده هستند.


9cd259db c06d 475f 8388 1cfaeb8f278e خبر خاکستری


صادرات کالاهای کشاورزی را گران کرد

سید مرتضی هاشمی در گفتگو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت برخی محصولات کشاورزی در زنجان گفت: آن دسته از محصولات کشاورزی که برای صادرات ابلاغ شده بود در بازار گران شده است.

وی با بیان اینکه در صورت حذف نام صادرات از روی این کالا، قیمت این کالا کاهش می یابد، گفت: پیش از این قیمت کاهو 8 تا 10 هزار تومان بود اما با آغاز صادرات این محصول کشاورزی، قیمت آن به 20 هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان در خصوص قیمت محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: اتحادیه میوه و تره بار قیمت هر محصول را در مغازه ها و میوه فروشی ها اعلام می کند و کنترل قیمت باید با بازرسی کنترل شود.

هاشمی با اشاره به سود مجاز روی هر محصول در بازار تصریح کرد: هر واحد تجاری مجاز به فروش گوجه فرنگی با 25 درصد، کاهو 50 درصد و سیب زمینی 30 درصد سود است.


ضعف جهاد کشاورزی در بازرسی و نظارت بر بازار زنجان

وی با اشاره به ضعف نظارت بر بازار میوه و تره بار خاطرنشان کرد: اگر نظارت درست باشد، دلالان نمی توانند گران بفروشند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان زنجان با بیان اینکه اکنون ناظر ارشد بر میادین میوه و تره بار جهادکشاورزی است، ادامه داد: زمانی که ایشان بازرسی و نظارت بر بازار را بر عهده داشتند وضعیت مطلوبی را شاهد بودیم اما پس از واگذاری نظارت. و بازرسی به بازار با توجه به جهاد کشاورزی شاهد وضعیت نامناسبی در حوزه نظارت هستیم.

وی با اشاره به علت افزایش قیمت میوه و تره بار در زنجان تاکید کرد: ذکر نام صادراتی باعث افزایش قیمت در بازار می شود.

هاشمی با بیان اینکه قیمت میوه و تره بار مناسب است، گفت: متاسفانه اگرچه قیمت ها مناسب است، اما قدرت خرید مردم پایین است.

وی با اشاره به قیمت سیب زمینی در میدان تره باز زنجان تصریح کرد: قیمت سیب زمینی در میدان تره بار 8 تا 10 هزار تومان است.


70b365df 3ad0 40f0 a4fd 9d6af0366dee خبر خاکستری


هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد

رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان هزینه کشت و برداشت را بالا دانست و این امر باعث افزایش قیمت شده است و گفت: در زمینه میوه و تره بار کمبودی نداریم و در سبزی همه چیز موجود است. رشته.

وی با بیان اینکه ذکر صادرات یک کالا باعث افزایش قیمت برخی محصولات کشاورزی می شود افزود: ذکر صادرات یک کالا باعث می شود قیمت آن کالا 20 درصد افزایش یابد.

هاشمی با اشاره به افزایش تولید محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: تعداد افرادی که به کشاورزی روی آورده اند نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و این امر باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی شده است.


برخی از محصولات کشاورزی از گمرک زنجان صادر می شود

مهدی رنگرونا در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به اینکه هدف گذاری استانی برای صادرات استان وجود دارد و برای امسال 470 میلیون دلار در نظر گرفته شده که 10 درصد آن برای کشاورزی در نظر گرفته شده است، گفت: علاوه بر این تلاش شده تا سبد صادراتی استان افزایش یابد. این استان به طور سنتی تنها توانایی تولید چند محصول را داشت و صادرات داشت.

وی با بیان اینکه برای افزایش سبد صادراتی در استان تلاش کرده است، تصریح کرد: با توجه به حساسیت هایی که در صنایع غذایی وجود دارد، سعی شده صادرکنندگان محصولات کشاورزی که زنجانی هستند به جای گمرکات مرزی کالاهای خود را صادر کنند. برای صادرات از گمرک زنجان هماهنگی هایی انجام شد و زیرساخت ها و رویه های گمرکی تغییر کرد تا بخشی از محصولات کشاورزی از گمرک زنجان صادر شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان در زنجان با بیان اینکه زنجان در حوزه کشاورزی به ویژه در حوزه آبزیان ظرفیت خوبی دارد، گفت: اقداماتی برای بازار آبزیان در روسیه انجام شده و در حال حاضر در حال مذاکره با این کشور هستیم تا صادرات به روسیه در آینده نزدیک

وی با اشاره به اینکه در خصوص صادرات محصولات باغی سیب و زیتون با صادرکنندگان و کشورهای خارجی ارتباط برقرار شده و مذاکرات خوبی در این زمینه انجام شده است، خاطرنشان کرد: تا سال گذشته تولید زیتون کم بود و تنها نیاز را تامین می کرد. استان است و برنامه صادراتی نیز وجود دارد که نبود اما از امسال با توجه به افزایش تولید تصمیم به صادرات این محصول گرفته شد.

رنگرونا با بیان اینکه برنامه این است که بتوانیم در زمینه صادرات محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی مشتری داشته باشیم گفت: کشمش از جمله محصولاتی است که صادر می شود اما تلاش می کنیم میزان صادرات را افزایش دهیم. اما تلاش بر این است که در زمینه رشد صادرات کشاورزی گام های موثرتری برداشته و این روند ادامه یابد.


afcd808f 7343 4f15 b81c 329465ae80be خبر خاکستری


لزوم برنامه ریزی برای صادرات محصولات کشاورزی بیش از مصرف

صادرات یکی از ملزومات اقتصاد کشور است و بدون صادرات ارز برای کشور سخت می شود اما مهمتر از آن توجه به نیازهای داخلی و اولویت دادن به نیازهای داخلی است.

متولیان امر صادرات به این نکته توجه داشته باشند که در همه تولیدات اعم از محصولات کشاورزی، خدماتی و حتی صنایع باید مازاد بر مصرف داخلی صادر کنند تا شاهد افزایش قیمت و کمبود در بازار داخل نباشیم.

با توجه به کمبود مواد غذایی و نیاز برخی کشورهای همسایه به محصولات کشاورزی، اگر مدیران صادرات برنامه ای برای صادرات محصولات کشاورزی مازاد بر مصرف نداشته باشند، شاهد افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازار داخلی و ایجاد افکار عمومی خواهیم بود. نارضایتی در جامعه

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید