عدم نظارت جدی بر بازار میوه و تره بار در خراسان جنوبی/ هزینه های حمل و نقل میوه را گران می کند


ساعت: 11:49
تاریخ انتشار: 1400/12/15
کد خبر: 1813334

بر اساس پایش بازار میوه و تره بار در خراسان جنوبی، قیمت میوه و تره بار بسیار بالاست و مردم از عدم نظارت بر بازار میوه گلایه دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هاوارستان، موج بی بند و باری قیمت ها در اجناس و کالاهای مختلف از جمله میوه به وفور احساس می شود، اما افزایش قیمت این گونه کالاها نشان از عدم نظارت و بازرسی کافی از اصناف دارد که خود معضلی بزرگ است.

حدود 10 روز است که قیمت میوه و تره بار در بیرجند افزایش قیمت سیب زمینی به 16 هزار تن و همچنان اصرار بر این قیمت موضوعی است که مردم را گلایه می کند، قیمت گوجه فرنگی به 12 و بادمجان به 13 رسیده است. هزار تومان برای من قابل قبول نیست.

خانم جعفری که از بازار میوه می خرند به خبرنگار ما می گوید: «هیچ نظارتی وجود ندارد انگار هرکس میوه را به هر قیمتی که می خواهد می فروشد. از این سر شهر تا آن سوی شهر قیمت های متفاوتی دیده می شود. درست است که قیمت ها بسته به کیفیت باید متفاوت باشد، اما تفاوت چندانی ندارد.


عدم نظارت جدی بر بازار میوه و تره بار

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با هاورست گفت: قیمت تره فرنگی به قدری بالاست که مردم توان خرید سیب زمینی را ندارند.

افزایش قیمت سیب زمینی به 16 هزار تن مشکلی است که حداقل در 10 روز گذشته در کشور به وجود آمده و مسئولان کشور نیز می گویند فعلا قیمت سیب زمینی کاهش نخواهد یافت.

وی افزود: با این قیمت های فعلی خرید چند دانه سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان بیش از 50 هزار تن هزینه دارد و آن هم تا زمانی که درآمد مردم افزایش پیدا کند.

این شهروند با بیان اینکه قیمت میوه در مشهد نسبت به بیرجند کمتر است، افزود: قیمت میوه و تره بار ثابت نیست و امروز قیمت هر کیلوگرم بادمجان 13 هزار تن است.

وی گفت: قیمت میوه نیز بسیار بالاست و هیچ میوه ای کمتر از 10 هزار تن به فروش نمی رسد.

این شهروند گفت: در حالی که مردم از نظارت بر بازار و قیمت ها صحبت می کنند، مسئولان هزینه های حمل و نقل، باربری را بالا برده اند و پاسخ قانع کننده ای ندارند.


قیمت بالای میوه و تره بار در بیرجند

حسینی یکی از میوه فروشان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار حاورستان از تعیین قیمت میوه هر روز خبر داد و گفت: و تامسون 15 است. پرتقال خونگی 15، نارنگی 20، گریپ فروت 8، لیمو 24، موز خارجی 35، موز ایرانی 25. ، کیوی 10 و تا شیراز 24 هزار گوجه فرنگی.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی 14 هزار و 500 تا 16 هزار، گوجه فرنگی 12، بادمجان بسته به ترشی و قلم 10 تا 13، پیاز 8500، خیار 9، کاهو 10، کرفس 8500، گل کلم 179، فلفل دلمه ای 50، لوبیا سبز 23 و کلم بروکلی 14 هزار تن.

این میوه‌فروش با بیان اینکه برخی میوه‌ها در مشهد ارزان‌تر از بیرجند هستند، گفت: بارها به بیرجند و از میدان بار تا فروشگاه زیاد است.

حسینی بیان کرد: قیمت تره فرنگی به قدری بالاست که برای تاجر به صرفه نیست اما چون سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان هر روز بیشتر مورد استفاده مردم قرار می گیرد تا میوه، مجبور به حمل آن هستیم.

وی افزود: کلم، کرفس و کاهو کم و بیش توسط مردم خریداری می شود و باید در فروشگاه باشد اما این اقلام به دلیل فروش کمتر و ماندگاری چند روزه ضایعاتی دارند که به ضرر فروشنده است.

این مغازه دار با بیان اینکه قیمت میوه و تره بار بالاست و مردم نمی توانند آن را بخرند، افزود: با همه این شرایط مردم بیرجند و استان ما عموما میوه های مرغوب با قیمت پایین و میوه های کم کیفیت می خواهند. نظر آنها را قبول ندارد.

حسینی گفت: قیمت حمل کالا از میدان بار به فروشگاه حداقل 30 هزار تن است و اگر روزانه دو بار میوه و تره بار وارد فروشگاه کنیم 60 هزار تن می شود و سود حداقل از یک نوع. میوه از جیب ما می آید

وی افزود: میوه زمانی که از قسمت بار به فروشگاه می رسد خیس است و این امر منجر به افزایش وزن شده است اما اگر آن را در سبد جلوی فروشگاه قرار دهید و پس از چند ساعت خشک کنید وزن آن کاهش می یابد. .» بر اثر نشستن آفتاب و باد و گرد و غبار طراوت خود را از دست می دهد و باید با قیمتی کمتر از قیمت اصلی در اختیار مشتری قرار دهیم که ضرر است.

این میوه فروش گفت: با توجه به اجاره مغازه، کرایه بار و تمام زیان های وارده به فروشنده فروشگاه، درآمد فروشنده میوه خودکفا بوده و قابل پس انداز نیست، اما تحت همه در این شرایط من مغازه دار قیمت میوه و سبزی را افزایش می دهم. خوشحال نیستم زیرا هر چه قیمت ها بالاتر باشد بازار فروش ما سخت تر می شود. نظر ما در مورد تعادل قیمت ها است.




هزینه های تحویل باعث افزایش قیمت میوه می شود

محمد حیدری رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند در گفت و گو با خبرنگار خاورستان اظهار داشت: قیمت میوه و تره بار بر اساس کیفیت آنها تعیین می شود.

وی در خصوص افزایش قیمت سیب زمینی به 16 هزار تن افزود: افزایش قیمت سیب زمینی ملی است و مختص خراسان جنوبی نیست. دلیل کمبود سیب زمینی کاهش بارندگی و ارسال سیب زمینی توسط جیرفت است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند در خصوص پایین بودن قیمت میوه در مشهد گفت: قیمت برخی از میوه ها در مشهد نسبت به بیرجند و بالعکس کمتر است و دلیل آن این است که برخی میوه ها در مشهد هستند و نه «وقتی میوه وارد مشهد شده و باید از مشهد به بیرجند ارسال شود، طبیعی است که قیمت آن در مشهد کمتر از بیرجند است که باید از نظر حمل و نقل و هزینه های کارگری فروخته شود و قیمت آن هم هست. بالاتر در بیرجند.

حیدری بیان کرد: برعکس برخی از تره بار در بیرجند اغلب ارزانتر از مشهد است و دلیل آن ارسال آن ابتدا به بیرجند و سپس به مشهد است و برخی موارد مانند گوجه فرنگی شیراز ممکن است به مشهد ارسال نشود.

وی خاطرنشان کرد: موز از مشهد به بیرجند ارسال می شود و به همین دلیل قیمت موز در مشهد کمتر از بیرجند است. بیرجند موز و تاجران موز را ذخیره نمی کند و زمانی که باید از مشهد ارسال شود متحمل هزینه حمل و نقل و کارگری می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید