خرما گران شده است آغاز تحویل مستقیم در میادین میوه و تره بار

خرما گران شده است  آغاز تحویل مستقیم در میادین میوه و تره بار

روهر نه : دبیرکل انجمن خرمای ایران با اشاره به افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت خرما نسبت به سال گذشته از تحویل مستقیم این محصول به میوه و تره بار خبر داد.

مقداد تکلوزاده با اشاره به اینکه قیمت خرما نسبت به سال گذشته بین 20 تا 25 درصد افزایش یافته است، گفت: این رقم کمتر از نرخ تورم رسمی است، در حالی که حدود 400 نوع خرما در کشور داریم که هزینه تولید، ذخیره سازی دارد. و بهره وری تولید. «آنها متفاوت هستند.

وی افزود: 4500 خرما در دنیا وجود دارد.

این فعال بخش خصوصی گفت: کشور در ماه مبارک رمضان اغلب دو نوع خرما مصرف می کند که 90 درصد آن در کرمان، مابقی در سیستان و بلوچستان و قسمت کمی در استان هرمزگان تولید می شود. در بوشهر نیز تولید می شود و قیمت این محصولات نسبت به سال گذشته حداکثر 25 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در برخی نقاط به دلیل افزایش تقاضا می توان خرما را با قیمت های غیر قابل قبول به مردم عرضه کرد که سود است و نمی توان آن را در سراسر کشور پخش کرد.

تکلوزاده افزود: طبق توافق وزارت جهاد کشاورزی با میادین میوه و تره بار، فروش خرما به صورت مستقیم در این مراکز انجام می شود. همچنین فروشگاه های زنجیره ای دو هفته مانده به شروع ماه مبارک رمضان حاشیه سود خود را کاهش داده و با کاهش قیمت خرماها را کاهش دادند و ادامه داد: پیشنهاد می کنند این اقدام تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه خرما نسبت به سایر کالاها افزایش چشمگیری نداشته است، با اشاره به افزایش قیمت خرمای پیارم به حدود 150 هزار تن در هر کیلوگرم، گفت: خرمای پیارم ممکن است در برخی مناطق با این قیمت عرضه شود، اما کل تولید خرمای پیارم حدود 25000 تن در سال است که اغلب صادر می شود.

تکلوزاده با تاکید بر اینکه مشکلی برای تامین خرما وجود ندارد، افزود: سالانه یک میلیون و 300 هزار تن خرما در کشور تولید می شود که از این میزان بین 35 تا 40 درصد (حدود 300 هزار تن) در ماه مبارک رمضان مصرف می شود.

دیدگاهتان را بنویسید