گرانی حمل میوه در جیب مردم/ دلیل اصلی نابسامانی بازار میوه و تره بار چیست؟


ساعت: 10:54
تاریخ انتشار: 1401/02/06
کد خبر: 1834516

افزایش قیمت میوه و تره بار بازار را برای مدتی متزلزل کرده است. علیرغم وعده های فراوانی که داده شد، متاسفانه تغییر قابل توجهی در کنترل قیمت ها در بازار میوه و تره بار صورت نگرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، قیمت انواع صیفی جات از جمله گوجه فرنگی، سیب زمینی و بادمجان طی چند هفته در بازار افزایش یافته و به بالای 15 هزار تن در کیلوگرم رسیده است.

اگرچه در این مدت وعده کاهش قیمت داده شد اما مشاهدات بازار نشان می دهد که این وعده ها هنوز محقق نشده است.

یعنی در حالی که هر ساله در ایام نوروز با افزایش تقاضا قیمت ها افزایش می یابد اما با گذشت فروردین هنوز تب نوروزی از میدان میوه و تره بار خراسان شمالی پایین نیامده است.

در حال حاضر بر اساس مشاهدات میدانی خرده فروشان در بجنورد، سیب زمینی با قیمت کیلویی 15 تا 17 هزار تن، گوجه فرنگی کیلویی 12 تا 15 هزار تن و بادمجان با قیمت 13 تا 15 هزار تن به فروش می رسد. کیلویی تومان قیمت ها به صورت بازرسی میدانی می باشد و ممکن است در برخی فروشگاه ها با قیمت های بالاتر یا کمتر موجود باشد.

نکته قابل توجه این است که کمبود میوه و تره بار در بازارها وجود ندارد اما ظاهرا دلیل این افزایش به صادرات، هزینه بالای کارگری، حمل و نقل و سرمایه گذاری در تولید میوه و هزینه نهایی تامین میوه مربوط می شود. .


عدم ثبات قیمت در بازار میوه و تره بار

محمدزاده یکی از فروشندگان میوه و تره بار در بوینورد در گفتگو با خبرنگار عصرترک اظهار داشت: متاسفانه وضعیت بازار به گونه ای است که اگر امروز میوه را پنج هزار تن بفروشیم باید آن را با قیمت بالاتری بفروشیم. قیمت روز بعد. «ما کالا می خریم و ثبات قیمت نداریم.

وی با تاکید بر اینکه میوه و سبزی از محصولاتی با عمر کوتاه است، گفت: بر این اساس چون تعداد زیادی از مشتریان توان خرید ندارند و اگر با قیمت کمتر از حد معمول عرضه شوند برای فروشنده مفید نخواهد بود. خسارت زیادی به میوه فروشان وارد کرد.


مردم توان خرید جز در مواقع ضروری را ندارند

آراسته یکی دیگر از فروشندگان میوه و تره بار در بجنورد نیز گفت: قیمت ها بسیار افزایش یافته و مشتریان توان خرید و خرید به اندازه نیاز خود را ندارند.

وی با اشاره به اینکه نوع تقاضا به صورت فصلی متفاوت است و با افزایش تقاضا و کاهش عرضه، قیمت ها به صورت نجومی افزایش می یابد، گفت: همه اینها دست به دست هم می دهد تا بازار میوه را بی ثبات کند.


17c89166 c1c2 4410 9a9b f1dadc1b71f6 خبر خاکستری


هزینه های مربوط به تولید و خرید میوه قیمت ها را افزایش داده است

علی نیا یکی از غرفه داران بار بجنورد به خبرنگار ما گفت: هزینه های جانبی تولید و واردات میوه در استان به قدری افزایش یافته که همگی تاثیر زیادی در افزایش قیمت میوه در زمان تحویل دارند. “

وی گفت: هزینه های جانبی که در افزایش قیمت میوه تاثیرگذار است، از جمله گرانی جابه جایی کالا، گرانی کامیون، سبد، کیف، کارگری باعث افزایش قیمت میوه و صیفی جات شده است.


22 میلیون گوجه فرنگی برای حمل گوجه فرنگی از گیرافت به بوینور

مجید صفری دبیر اتحادیه عمده فروشی میوه و تره بار بجنورد در گفت و گو با عصرترک درباره قیمت تحویل غذا در میدان بار بجنورد گفت: گوجه فرنگی که در هفته های اخیر به شدت افزایش یافته است، هم اکنون بین 6 تا 8 هزار جلد به صورت عمده به فروش می رسد. موجود در بازار

وی با اشاره به اینکه قیمت بار و کرایه وارداتی در استان سر به فلک کشیده است، گفت: یک بار در دو روز گذشته 15 تن گوجه فرنگی به قیمت هر کیلوگرم هشت هزار تن، 22 میلیون و 800 هزار تن محموله خریداری شده است. خورده شده .

صفری گفت: متاسفانه با توجه به اینکه گوجه فرنگی وارداتی با آن قیمت به فروش نمی رسید و محصول میوه و تره بار ماندگاری بالایی نداشت، با قیمت 7 هزار تن به فروش رسید.

وی با تاکید بر اینکه در استان خراسان شمالی کشاورزی تلفیقی نداریم، گفت: متأسفانه با توجه به اینکه مدل کشاورزی و مدیریت در تولیدات کشاورزی به خوبی انجام نمی شود، ظرف یک سال محصول تولید و به خوراک دام تبدیل می شود و به این میزان می رسد. نکته ای که برای هر کیلوگرم باید هزینه زیادی پرداخت کنید.

صفری گفت: در حال حاضر در بازار میوه و تره بار بجنورد، گوجه فرنگی کیلویی 6 تا 8 هزار تن، سیب زمینی کیلویی 10 تا 12 هزار تن، هندوانه سه تا چهار هزار تن در هر کیلوگرم است. کیلویی و بادمجان با قیمت کیلویی 10 تا 11 هزار تن موجود است.

وی گفت: هزینه های جانبی بالا باعث می شود میوه با قیمت بالاتر به دست مصرف کنندگان برسد و مردم از آن گلایه مند شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید