آهنگ رونق صادرات در پارچه های فرش سیستان/ عظمت تاریخ ایران نیازمند توجه ویژه دولت است.


ساعت: 09:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۰۱
کد خبر: 1905197

تار و پود رونق تولید و صادرات فرش سیستان به دستان قالیبافان سیستان و بلوچستان پیوند خورده است که نتوانسته اند به شهرتی که باید دست یابند و اکنون نیازمند حمایت ویژه دولت هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، قالی بافی و قالی بافی از جمله هنرها و صنایعی است که ریشه در تاریخ ایران دارد، از این رو قدیمی ترین فرش های جهان در شهر سوخته و به عبارتی فرش پازیریک پیدا شده است. متعلق به سکاها نیز ریشه در سیستان دارد، رکورد جهانی این هنر و صنعت باعث توجه بیشتر و معرفی فرهنگ و ایجاد اشتغال در منطقه شده است.


فرش اصیل و قدیمی منطقه سیستان و بلوچستان دارای ویژگی های منحصر به فردی است که از جمله آنها می توان به نوع مواد اولیه خاص، روش ها و نقش های بافت اشاره کرد.


فرش دستباف از نظر ایجاد اشتغال قابل توجه در بسیاری از مناطق خشکسالی کشور از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. همین صنایع دستی و فرش های دستباف است که توانسته اشتغالی پاک، مقرون به صرفه و پردرآمد ایجاد کند و همچون گذشته تاریخی در این سال هایی که این منطقه آسیب دیده است، علاوه بر دامداری و کشاورزی به معیشت خانواده کمک کرده است. با خشکسالی می تواند به اشتغال زایی نیز کمک کند.


اگرچه علامت تجاری جغرافیایی فرش سیستان در سال 94 و علامت ملی فرش سیستان در سال 95 به ثبت رسید، اما با وجود بازار خارجی فرش سیستان، به درستی به مردم معرفی نشد و بسیاری از آنها فقط شایعه شنیدند. برای این فرش


به گفته کارشناس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان؛ سرمایه گذاران تولید فرش سیستان همگی تاجران فرش از استان های دیگر هستند که با بافندگان سیستانی قرارداد می بندند و طرح و مواد اولیه را در اختیار آنها می گذارند و بدون برند خاصی صادرات می کنند و اهمیت ایجاد برند قوی برای این محصول و جلب توجه می باشد. به جنبه هایی مانند اصالت، بازاریابی، تبلیغات و فروش ضروری است.


تار، پود (پشم، نخ)، پرز (پشم محلی، پشم کارخانه)، رنگ، نوع پشم (محلی، ریز، متوسط، ضعیف)، اندازه (حداکثر 135×400)، نوع گره (فارسی)، تعداد گره (حداقل) 200 در دسی متر مربع و لوور (موی بز) از ویژگی های اصلی فرش سیستان کنونی است.



اقتصاد صنایع دستی متاثر از محیط نامطلوب اقتصاد کلان کشور است

کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ما، سرووس کیانی گال سرد، اقتصاد بخش های مختلف را متاثر از اقتصاد کلان کشور دانست و گفت: فضای عمومی اقتصاد از چالش ها و مشکلات مستمری رنج خواهد برد. بنیان های اقتصادی دچار مشکلات جدی خواهند شد. این مسائل و مشکلات به همه ابعاد و بخش‌های اقتصادی سرایت کرده و آن‌ها را ناکارآمد کرده است، اقتصاد صنایع دستی نیز متاثر از فضای نامطلوب اقتصاد کلان کشور و حتی در بخش‌هایی مانند فرش دستباف است که نه در گذشته‌های دور، بلکه قبل از یک -دو سال است. دهه‌ها مزیت محسوسی داشت و ارزش ایجاد کرد، اما افول آن را می‌توان به‌طور محسوسی مشاهده کرد.


وی با اشاره به جایگاه فرش در اقتصاد خانوار گفت: خاستگاه این صنعت از خانواده است و یکی از مشاغل خانگی اصلی در ایران فرش دستباف است و با توسعه بازار این محصول، چه در داخل و چه در خارج از کشور نیاز به عرضه بیشتر و در نتیجه افزایش مراکز تولید و در نتیجه افزایش چشمگیر بازار این محصول وجود دارد اما همچنان رکن اصلی تولید این محصول است و پایگاه اصلی این خانواده که هنوز هم همینطور است.


این کارشناس اقتصادی در خصوص تولید و صادرات، اشتغال و ارزآوری فرش دستباف گفت: متاسفانه آمارهای فعلی به هیچ وجه با توان و ظرفیت این صنعت تناسبی ندارد و قطعا افت محسوسی در این زمینه مشاهده می شود.


وی ادامه داد: بر اساس آمار مرکز ملی فرش ایران، ارزش دلاری صادرات فرش ایران که در سال 1375 بالغ بر 642 میلیون دلار بود، در سال 1400 به 64 میلیون دلار کاهش یافته است که به وضوح نشان می دهد در عرض 26 سال، صادرات فرش ایران کاهش یافته است. 90 درصد ارزش دارد و این کاهش به معنای کاهش اشتغال و اقتصاد این صنعت است.


کیانی گفت: بهبود شرایط کلان اقتصادی کشور اولین قدم در این زمینه است و نمی توان انتظار داشت چنین صنایعی که حضور و فعالیت تجار را می طلبد از اقتصاد نامتعادل و به شدت نامطمئن بهره مند شوند.


وی افزود: گام دوم رونق در این مسیر نیازمند حمایت ویژه دولت است تا شاهد پویایی صادرات در این حوزه نیز باشیم.


وی خاطرنشان کرد: گام سوم تغییر رویکردهای فعالان این صنعت نسبت به حضور در اقتصاد جهانی امروز است. فعالان این صنعت باید بدانند که نحوه حضور در بازارهای جهانی با وجود رقبای جدید حتی با یک دهه قبل متفاوت است و نیاز به تغییرات جدی و اساسی در این زمینه وجود دارد.



هنر فرش دستباف نقش مهمی در اشتغال خانواده ها دارد

ایرج حسن پور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به جایگاه فرش دستباف در استان گفت: فرش دستباف سیستان در سال 1392 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. با اقدامات بعدی اداره کل استان در مرکز ملی نگهداری شد و فرش ایرانی در سال 1394 به ثبت جهانی رسید.


وی افزود: بیشتر دست اندرکاران تولید فرش دستباف در سیستان و بلوچستان را بانوان تشکیل می دهند و این هنر سهم بسزایی در اشتغال این قشر دارد و طرح های فرش در استان بسیار متنوع است و ممکن است بتوانیم. طرح گلدان خندان و تک گل را ذکر کنید.


مدیرکل صامت استان بیان کرد: یک هزار و 287 بافنده در منطقه سیستان مشغول به کار هستند.


وی با اشاره به صادرات فرش دستباف در این بخش گفت: در 6 ماهه نخست امسال یک هزار و 883 مترمربع فرش دستباف در این منطقه صادر شده است.


حسن پور با اشاره به حمایت از بافندگان فرش دستباف اذعان داشت: ارائه تسهیلات کم بهره با سود 4 درصد و برگزاری دوره های آموزشی تحت عنوان دوره مهارت افزایی قالی بافان از مهمترین برنامه های کمک به قالیبافان روستایی است. .


وی ادامه داد: فرهنگ دیرینه سیستان ایجاد بستر مناسب برای اشتغال پایدار، تسهیلات کم بهره برای بافندگان جدید، استفاده از توان و ظرفیت شرکت های تعاونی فرش دستباف استان برای جذب متقاضیان کار و برگزاری دوره های آموزشی برای داوطلبان بومی است. در منطقه و هماهنگی با کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت خرید مطمئن فرش دستباف از بافندگان می باشد.


مدیر کل صامت استان گفت: 2 کلاس برای بافندگان در استان، پنج کلاس امسال و 2 کلاس در شهرستان زابل، یک کلاس در زهک و در شهرستان هش با 2880 نفر در ساعت و 120 دانش آموز.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید