بازار داغ صادرات محصولات گلخانه ای / سیستان و بلوچستان به پایانه صادرات محصولات کشاورزی نیازمند است


ساعت: 15:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904431

چگونه یک اقتصاد قوی با رونق کشاورزی حاصل می شود؟

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در شورای اسلامی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان باید پایانه صادرات محصولات کشاورزی ایجاد کند، گفت: با توجه به ظرفیت های متنوع باغی و زراعی و میوه های منحصر به فرد سیستان و بلوچستان ضروری است. ساخت ترمینال ویژه صادرات محصولات کشاورزی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، تجارت خارجی یکی از موضوعات مهم در توسعه اقتصادی کشور است که نقش مهمی در تامین درآمد ارزی سرمایه گذاری و جذب فناوری های نوین به منظور افزایش ظرفیت تولید اقتصادی کشور دارد. .


صادرات مازاد تولیدات کشاورزی گامی در جهت رشد و توسعه اقتصادی کشور است و یکی از الزامات ایجاد پایانه صادراتی تخصصی در شهرهای مرزی که تمایل به کشت محصولات کشاورزی دارند است.


کاهش وابستگی و خودکفایی در محصولات کشاورزی یکی از سیاست های مهم دولت سیزدهم برای توسعه همکاری های اقتصادی با کشورهای منطقه و شرق آسیا در راستای توسعه صادرات محصولات کشاورزی است.


البته در زمینه صادرات محصولات کشاورزی مشکلاتی از جمله; نبود بسته بندی مناسب، طبقه بندی نامناسب محصولات کشاورزی، رعایت نکردن استانداردهای کیفی محصول و همچنین عدم تطابق محصولات با ذائقه مصرف کنندگان خارجی از دلایل تصمیم گیری در این راستا از سوی مسئولان است.


شرایط اقلیمی سیستان و بلوچستان یکی از مهم ترین متغیرهای تاثیرگذار در تولید محصولات کشاورزی است و با شناخت شرایط اقلیمی و پتانسیل های کشاورزی اقلیمی مناطق می توان از منابع با بهره وری بالاتری استفاده کرد. به دلیل استعداد ویژه این استان در تولید میوه جات استوایی باید به بازارهای مصرف خارجی صادر شود.

بیشتر محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان به صورت ترانزیت به کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان و کشورهای عربی حمل می شود و مرزهای رسمی چابهار، میلک و هیرمند در کنار مرز میرجاوه قرار دارد که یکی از قدیمی ترین مقامات رسمی است. مرزهای آنها در زمینه صادرات، واردات و ترانزیت محصولات کشاورزی فعالیت می کنند.

سیستان و بلوچستان باید پایانه صادرات محصولات کشاورزی ایجاد کند

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در شورای اسلامی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان باید پایانه صادرات محصولات کشاورزی ایجاد کند، گفت: با توجه به ظرفیت های متنوع باغی و زراعی و میوه های منحصر به فرد سیستان و بلوچستان ضروری است. ساخت ترمینال ویژه صادرات محصولات کشاورزی.


وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان در زمینه های باغداری، کشاورزی، شیلات و دامپروری فرصت های زیادی دارد افزود: تولید میوه های منحصر به فردی که در سایر نقاط کشور وجود ندارد مانند پاپایا، چیکو، گواوا از جمله این محصولات است. مزایا و فرصت های بارز بخش مهمی از کشاورزی استان محسوب می شوند.


نماینده مردم چابهار گفت: در این راستا پیشنهاد احداث پایانه صادرات محصولات کشاورزی در کمیسیون کشاورزی مطرح شده و قول مساعد برای پیگیری و دعوت از مراجع ذیربط برای حل و فصل داده شده است. مشکلات موجود


سعیدی با تاکید بر اینکه این پایانه باید به سردخانه، سورتینگ، سالن انبار، گلخانه، ترازو و زیرساخت های اداری مجهز شود، گفت: این پایانه صادراتی می تواند تاثیر بسزایی در توسعه صادرات استان غیرنفتی داشته باشد.



مبادله بیش از یک میلیون تن محصولات کشاورزی از مرزهای سیستان و بلوچستان


غلامحسین تیموری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از مبادله بیش از یک میلیون تن محصولات کشاورزی از مرزهای استان خبر داد و گفت: در شش ماهه نخست سال جاری کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی در هفت مرکز قرنطینه نباتات واقع در محدوده رسمی سیستان و بلوچستان، یک میلیون و 326 هزار و 939 تن محصولات کشاورزی صادراتی، وارداتی و ترانزیت را برای سلامت نباتات پایش کرد.


وی افزود: تجارت مرزی انجام شده در 6 ماه گذشته شامل 991 هزار و 186 تن واردات بوده که بیش از 80 درصد آن مواد اولیه دامی و کالاهای اساسی شامل جو، ذرت و برنج بوده و 111 هزار و 451 تن صادرات محصولات کشاورزی عمدتاً گوجه فرنگی بوده است. هندوانه، انگور و خشکبار است.



رونق اقتصادی کشاورزان حشیش با صادرات محصولات گلخانه ای به خارج از کشور


شیرزاد کمالی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هش با بیان اینکه رونق اقتصادی کشاورزان هش با صادرات محصولات گلخانه ای به خارج از کشور شکل می گیرد، گفت: در سال های اخیر با توجه به کیفیت بالای محصولات گلخانه ای در شهرستان هش، محصولات کشاورزی از میزان زیادی برخوردار است. مشتریان خارج از کشور. یافت شده توسط کشور.


وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 800 تن محصول گوجه فرنگی به 5 کشور جهان صادر شد، گفت: روند صادرات در سال جاری با افزودن محصول بادمجان ادامه دارد و اولین محموله بیش از یک تن محصول بادمجان صادر شد. به روسیه.شد.


مدیر جهاد کشاورزی خاش پیش بینی کرد؛ تا پایان دوره برداشت بیش از هزار تن محصول گوجه فرنگی و بادمجان به بیش از پنج کشور جهان صادر می شود.


وی گفت: در این راستا و با توجه به سوددهی مطلوب کشت محصولات گلخانه ای، در سال های اخیر بیش از 20 هکتار به سطح گلخانه های شهرستان اضافه شده است و امسال 57.6 هکتار از اراضی شهرستان به محصولات گلخانه ای اختصاص یافته است و پیش بینی می شود تا پایان امسال 10 هکتار گلخانه جدید در شهرستان هش احداث شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید