تقویت پایانه های مرزی یکی از محورهای توسعه سیستان و بلوچستان / تبادل اقتصادی پایانه های مرزی از مرز یک میلیون تنی عبور کرد

ساعت: 12:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۶
کد خبر: 1792766

تقویت پایانه های مرزی یکی از محورهای توسعه سیستان و بلوچستان و سایر کشورها است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون ، سیستان و بلوچستان با وجود داشتن 1200 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان یکی از استراتژیک ترین استان های کشور است و وجود پایانه های مرزی در منطقه فرصتی برای همه فعالان اقتصادی است تا از ظرفیت این استان ها استفاده کنند. پایانه ها

وجود پایانه‌های مرزی علاوه بر تقویت سهم کشور در ترانزیت کالا و حمل‌ونقل بین‌المللی، کاهش فعالیت‌های غیررسمی، جلوگیری از قاچاق کالا به سایر کشورها و روابط اقتصادی، فرهنگی و امنیتی با کشورها را در پی داشته است. همسایگی را افزایش می دهد، از طرفی عامل مهمی در ارتقای سطح درآمد و معیشت مردم در مرزها و تبادل ارز به کشور است.

این پایانه ها مبادله کالاهایی از جمله صادرات به بازارهای مربوطه، سوخت، مواد غذایی، محصولات پلاستیکی، فرش، سیمان، پوشاک و لوازم بهداشتی، میوه و سبزیجات، پمپ آب، کنسروها را دارند. حبوبات، آبسردکن، نمک، آب کلمن و قیر و زغال سنگ.

تبادل اقتصادی پایانه های مرزی از مرز یک میلیون تن گذشت

ایوب کرد مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما تجارت و ترانزیت را مهمترین مزیت این استان در سند آمایش سرزمینی برشمرد و خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان یکی از استان های کشور است. با اکثر مرزها خاکی و آبی وجود دارد.

وی افزود: خاستگاه تاریخی این استان در تجارت و یافتن مهمترین مسیر تجاری جهان قدیم (جاده ابریشم) و همچنین روابط قومیتی، فرهنگی و اجتماعی مرزنشینان با کشورهای همسایه این استان همواره بنادر ایران را قرار داده است. در اقلام صادراتی ویژه

این مقام مسئول ادامه داد: پایانه های مرزی میلک و میرجاوه در هشت ماهه نخست امسال با وجود بیماری کرون بدون تعطیلی فعالیت کردند به طوری که در این مدت بیش از 1600 تن کالا شامل صادرات، واردات و ترانزیت از این پایانه ها بوده است. آماده هستند.

وی افزود: این ظرفیت در تناژ ۲۸ درصد و در دستگاه ۳۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

به گفته وی، حجم ترانزیت از حوزه راه از ابتدای سال تاکنون در کل کشور 6 میلیون تن است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.8 میلیون تن 114 درصد افزایش نشان می دهد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اذعان داشت: موقعیت ویژه استان در همجواری با کشورهای افغانستان و پاکستان، مرز آبی در سواحل عمان و تسلط بر یکی از مهمترین و استراتژیک ترین آبراه های جهان با منابع فراوان و اقتصاد کشور. مرزبندی این استان را در سه سطح ملی، منطقه ای و بین المللی برای کشور اهمیت فوق العاده ای بخشیده است.

مدیرکل راهداری استان گفت: با توجه به خویشاوندی و برادری مردم این استان با اتباع افغانستان و پاکستان و اهمیت فراوان مرز استان، تمام تلاش این اداره مشترک برای تامین زیرساخت های شیر و مرزی است. پایانه های میراوا برای توسعه روابط اقتصادی با این همسایگان نزدیک است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید