مشوق های صادراتی و نرخ ارز برای کشت گلخانه ای / آلوئه ورا، موز، انبه، آناناس و پاپایا جدیدترین محصولات گلخانه ای در اصفهان


ساعت: 12:34
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877508

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان:

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: استفاده از محصولات گلخانه ای در کشورهای مختلف بیش از گذشته رایج شده و مشتریان زیادی دارد و بی شک جذب بازارهای مختلف در سایر کشورها نرخ ارز خوبی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ اصفهان یکی از پیشتازان صنعت کشاورزی در کشور از جمله گلخانه است که در سال های اخیر با توسعه این بخش توانسته بخشی از بازار داخلی را به نام خود ثبت کند و با نگاه به بازارهای جهانی تلاش شده است. برای توسعه این صنعت

استان اصفهان یکی از مناطق کارآمد در صنعت کشاورزی است، این منطقه با 568 هزار هکتار زمین کشاورزی که معادل 5 درصد مساحت استان و 3.5 درصد از اراضی کشاورزی کشور است و با شرایط اقلیمی متفاوت، توانایی تولید انواع محصولات کشاورزی از جمله خرما، انار و پسته در مناطق گرم و خشک، بادام و گردو در مناطق سردسیر و کوهستانی و غلات و محصولات خشکبار در مناطق معتدل و سردسیر را دارا می باشد.

کل اراضی زراعی استان اصفهان حدود 486 هزار هکتار است که در سال های طبیعی از نظر بارندگی حدود 70 درصد آن به کشت محصولاتی مانند غلات، حبوبات و محصولات علوفه ای، علف های هرز و انواع سبزی ها اختصاص دارد. و صیفی جات و گیاهان زینتی و تولید محصول سالانه این استان معمولاً حدود چهار میلیون و پانصد هزار تن برآورد می شود.

مساحت کل باغات این استان حدود 85000 هکتار و عمدتاً شامل سیب، انار، توت، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلو است و کل تولیدات باغی و گلخانه ای استان در شرایط عادی حدود 800000 برآورد می شود. تن


* اصفهان 2400 هکتار زیر کشت گلخانه ای دارد

احمدرضا رائی زاده در گفت و گو با صاحب نیوز با اشاره به وضعیت کشت گلخانه ای در استان گفت: 2400 هکتار گلخانه در این استان وجود دارد و زمینه برای افزایش این نوع کشت در منطقه وجود دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: توسعه گلخانه ها نوعی تغییر در مدل کشت است چرا که از یک سو راهکار مناسبی برای بهره وری در مصرف آب و از سوی دیگر ارتقای کیفیت محصول است. . دست.”

وی گفت: این نوع کشت بر خلاف کشت سنتی در طول سال فعال است، بنابراین اشتغال دائمی را به عنوان مزیت ارزشمندی به همراه دارد، بنابراین ضرورت دارد با برنامه‌های توسعه، نوعی استراتژی برای اشتغال دائمی دنبال شود.

رئیس زاده تصریح کرد: رفع موانع صادرات یکی از مهمترین مشکلات این بخش است. استفاده از محصولات گلخانه ای در کشورهای مختلف بیش از گذشته متداول شده و مشتریان زیادی دارد و بی شک با جذب بازارهای مختلف در کشورهای دیگر نیز همراه خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت حمایت مالی از این طرح ها خاطرنشان کرد: در صورت اعطای تسهیلات بانکی به موقع و متناسب با هزینه ها، علاوه بر 150 هکتار به مساحت گلخانه های استان اضافه می شود. اجرای و توسعه طرح های کشت گلخانه ای در این استان در سال جاری نیازمند بالغ بر 1200 میلیارد تن تسهیلات بانکی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: امسال حدود 300 درخواست برای احداث گلخانه در حدود 10 شهرستان استان وجود دارد که به نوبت به آنها رسیدگی می شود. بیشتر گلخانه های استان در مناطق معتدل و سردسیری مانند دهاقان، شهرضا، تیرانا و کرون، چادگان و نجف آباد قرار دارند و در سال 1400 تولید آنها به 380 هزار تن رسید.


* یک چهارم محصولات گلخانه ای صادر می شود

وی در خصوص محصولات تولیدی نیز گفت: محصولات گلخانه ای منطقه عمدتاً شامل خیار، گوجه فرنگی، گل کلم، بادمجان، توت فرنگی، سبزیجات و غده های برگی و همچنین گل های زینتی است که حدود یک چهارم آن به خارج از کشور صادر می شود.


* بیش از 100 میلیون دلار پول نقد فقط برای سبزیجات گلخانه ای

رای زاده گفت: سالانه بیش از 100 هزار تن سبزی و سبزی گلخانه ای درجه یک از استان به ارزش بیش از 100 میلیون دلار به کشورهای حوزه خلیج فارس و اوراسیا صادر می شود.

وی با بیان اینکه استان اصفهان پیشتاز تولید فلفل ترشی کشور است، اضافه کرد: سالانه بیش از 3200 هکتار محصولات گلخانه ای بیش از 310 هزار تن ترشی فلفل، بادمجان، گوجه فرنگی و خیار برداشت می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: برآورد می شود امسال از گلخانه های سبزی و صیفی حدود 350 هزار تن انواع محصولات جمع آوری شود.


* از نظر آماری حدود 68 هزار تن محصول از زمین های کشاورزی برداشت شد

وی با اشاره به محصولات کشاورزی اذعان داشت: تاکنون سالانه بیش از 68 هزار تن محصول از اراضی کشاورزی برداشت شده است و پیش بینی می کنیم این رقم در سال 1401 به حدود 70 هزار تن برسد.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: گل محمدی و زعفران به همراه 30 قلم گیاه دارویی بهاره و پاییزه در بخش کشاورزی (علاوه بر منابع طبیعی) در این استان کشت می شود. همچنین افزایش بهره وری تولید یکی از اصلی ترین ارکانی است که در سال جاری با جدیت دنبال می شود و معتقدیم این امر موجب ارتقای کیفیت و رونق تولید خواهد شد.

وی به شرایط خشکسالی در استان و لزوم تغییر الگوی کشت اشاره کرد و گفت: صنعت گیاهان دارویی نسبت به سایر بخش ها آب کمتری مصرف می کند، بنابراین اصفهان ممکن است کشت جایگزین باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پایان تاکید کرد: از طرفی تولید این محصولات بستر مناسب صادراتی را ایجاد کرده است که باید با فراهم کردن فضایی برای فروش به خارج از کشور، از بین برود. “


* صادرات و ارزش گذاری محصولات گلخانه ای با انگیزه فعالیت

عسگر رستمی معاون بهبود زراعی جهاد اصفهان گفت: کم آب بودن و کم بارندگی باعث افزایش کشت گلخانه ای در استان اصفهان شده است.

وی افزود: توسعه کشت های گلخانه ای به دلیل کم آبی و کم بارشی در استان و برخی نقاط کشور، اشتغالزایی، افزایش تولید در واحد سطح، استفاده بهینه از آب کشاورزی تاکنون به نزدیک به 2400 هکتار رسیده است. محصولات گلخانه ای و تبدیل ارز از مزایای راه اندازی گلخانه است. در سه سال گذشته سطح زیر کشت گلخانه ها که شامل سبزیجات، صیفی جات و گل های فصلی است بین 500 تا 600 هکتار افزایش یافته است.

معاون بهبود نباتات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: با انجام کشت های گلخانه ای شرایط اقلیمی را در فضایی سرپوشیده به نام گلخانه قرار می دهیم و سرما، گرما، نور و رطوبت را کنترل می کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از مزیت های محصولات گلخانه ای کشت خارج از فصل است، بنابراین کشاورزان اصفهانی تمایل خوبی برای احداث گلخانه از خود نشان داده اند و در این راستا حرکت می کنند. در مناطقی که هوا بسیار گرم یا سرد است و هزینه سرمایش یا گرمایش گلخانه برای تولید محصول زیاد است، ساخت گلخانه توصیه نمی شود. همچنین برداشت محصول در فصول مختلف سال و در شرایط اقلیمی متفاوت از دیگر مزایای این روش کشت است و از طرفی اشتغال دائمی را به همراه خواهد داشت.

رستمی بیان کرد: چشم انداز توسعه گلخانه ها در اصفهان مساعد است، بنابراین می توان در هر برنامه پنج ساله با افزایش هزار هکتاری، تسهیل در صدور مجوز برای متقاضیان، برگزاری سمینارهای آموزشی لازم، جذب نیروی کار ماهر و کادر فنی. در گلخانه ها از دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان باید به فعالان این حوزه کمک کند چرا که برای هر هکتار گلخانه 8 تا 10 شغل مستقیم و همین تعداد شغل غیرمستقیم ایجاد می شود.

بیشتر محصولات کشت شده در گلخانه های استان به ترتیب فلفل، گوجه فرنگی (گیلاس و زیتون)، بادمجان، خیار، سبزیجات برگ دار و گل های زینتی آلوئه ورا، موز، انبه، آناناس، پاپایا و برخی گیاهان دارویی است. در ماه های اخیر بیش از 25000 تن محصول بر اساس تست ها و استانداردهای سلامت محصول کشت شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید