هیچ مانعی برای گسترش کشت گلخانه ای نداریم/ 15 درصد اعتبارات بانکی برای کشت گلخانه ای در نظر گرفته شده است.

ساعت: 09:02
تاریخ انتشار: 1301/10/17
کد خبر: 1921400

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه تمام درآمدهای سازمان جنگل ها و مراتع در بودجه 1402 باید صرف آبخیزداری شود، گفت: در راستای افزایش بهره وری آب، 15 درصد از تسهیلات بانک کشاورزی به این موضوع اختصاص یافت. گشت گلخانه ای و طبق قوانین هیچ مانعی برای گسترش کشت گلخانه ای نداریم.

محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص حمایت از بخش کشاورزی در بودجه 1402 اظهار داشت: در بودجه 1402 به بخش کشاورزی به طور مشخص پرداخته شده است و در برنامه هفتم توسعه نگاه و رویکرد ما به این بخش از همه بخش ها دقیق تر است. و نظر ما این است که با کمک این بخش به سفرهای مردم برمی گردد تا بتوانیم در راستای امنیت غذایی کارهای بیشتری انجام دهیم.

کلیه درآمدهای سازمان جنگل ها و مراتع در بودجه 1402 باید صرف آبخیزداری شود.


وی با اشاره به موضوع کم آبی و مشکلات جهانی از جمله جنگ اوکراین، ادامه داد: کمیته کشاورزی در مصوبه خود به دولت اعلام کرد که در بودجه 1402 سازمان جنگل ها و مراتع هر چه از صفر تا صد درآمد داشته باشد باید در اختیار این سازمان قرار گیرد تا برای اجرای طرح های آبخیزداری و تقویت سفره های زیرزمینی هزینه شود.

بیشتر بخوانید:
حمایت از کشت گلخانه ای؛ ضرورت اجتناب ناپذیر در تحریم و کم آبی/ نرخ ارز بالای محصولات گلخانه ای برای کشور

وی تصریح کرد: این بودجه در این راستا در نظر گرفته شد تا بتوانیم در این راستا گامی راهبردی و مطلوب برداریم، با تقویت عرصه های آبی کشور گامی ماندگار برای پایداری کشاورزی برداریم.

وی با اشاره به بحث بهره وری آب گفت: امسال موضوع دستیابی به حداکثر بهره وری در استفاده از آب در کشاورزی را قانونی کردیم تا آبیاری تحت فشار و آبیاری نوین در این زمینه بهینه و مطلوب باشد و به طور خاص در نسخه محصولات گلخانه ای.

15 درصد تسهیلات بانکی به بازرسی گلخانه اختصاص یافت


او برای حمایت کشت گلخانه ای و افزود: امروز در کشور هر عزیزی اگر بخواهد می تواند به مسجد برود سرمایه گذاری در بستر گلخانه ای در ادامه کار، نباید مانعی بر سر راه عملکرد آن وجود داشته باشد و ما 15 درصد از تخصیص اقتصادی را هم در بانک کشاورزی و هم در سایر بخش ها برای آن کنار گذاشته ایم و بانک کشاورزی را موظف کرده ایم. این وام ها را در بازه زمانی معین به کشاورزان بدهید تا بتوانیم به نقطه مطلوبی در زمینه برسیم. کشت گلخانه ای بیایید به آنجا برسیم

وی در خصوص مرغ و برنامه ریزی های مربوط به تولید این محصول گفت: بخشی از این موضوع مربوط به لغو موسسات و در بحث حذف ارز 4200 تومانی است که البته اختیارات را به آنها داده ایم. دولت محترم ارز 4200 تومانی را از فروردین تا شهریور با کمی شیب لغو کند.تومانی برای مدیریت نهادهای بخش کشاورزی.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از حذف ارز 4200 تومانی در بخش کشاورزی، گفت: در این موضوع باید به گونه ای عمل کنیم که آسیب مستقیم به بخش کشاورزی وارد نشود و میزان تولید و صادرات نیز مشخص باشد. و مجموعه ای از بخش های مسئول در امور دام استان ها، شهرستان ها و کل کشور می توانند چنین محصولاتی داشته باشند. زیرا اکنون حتی در کشورهای پیشرفته نیز یارانه ویژه ای برای این امر در نظر گرفته می شود و مهم این است که پروتئین کشور به موقع به دست مصرف کنندگان برسد تا امنیت غذایی حفظ شود و تحت تاثیر عوامل خارجی قرار نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید