از نظر فنی و آکادمیک هیچ مانعی برای اجرای پروژه وجود ندارد


ساعت: 12:54
تاریخ انتشار: 06/02/1401
کد خبر: 1892301

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست با هیئت روسی برای مشارکت در ساخت خط ریلی آستارا – رشت گفت: از نظر فنی و تحقیقاتی هیچ مانعی برای اجرای این پروژه وجود ندارد. و با توجه به تجربه مشابه احداث خط ریلی قزوین – رشت از ایران، در صورت تامین منابع لازم از سوی روسیه، این محور راهبردی ریلی طی سه تا چهار سال تکمیل و آماده بهره برداری می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذرماه، شورای تخصصی فنی راه آهن روسیه با خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی کشور دیدار و در این جلسه شرایط و نحوه مشارکت هر دو کشور در ساخت مسیر رشت – آستارا بررسی شد. راه آهن با حضور مدیران و کارشناسان، نمایندگان پیمانکاران و مهندسان و مشاور پروژه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این نشست با تاکید بر اهمیت کریدور شمال به جنوب به عنوان شاهراه مواصلاتی حیاتی سن پترزبورگ به بنادر ایران و هند اظهار داشت: کریدور شمال به جنوب کشورهای ترانزیتی را به هم متصل می کند. اروپای شمالی، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، اقیانوس هند و آسیای جنوب شرقی یک مسیر ترانزیتی ایجاد می کند و تکمیل آن ارزان ترین و سریع ترین مسیر ترانزیتی را در اختیار این کشورها قرار می دهد.

وی با اشاره به دیدار رئیس جمهور ایران و نخست وزیر روسیه و تاکید سران دو کشور بر مشارکت در ساخت راه آهن رشت – آستارا افزود: این دیدار به دلیل اهمیت عملیات انجام شد. این مسیر ریلی برای دو کشور و شرایط همکاری در زمینه طراحی و اجرا و مشخصات فنی طرح باید بررسی شود.

خیراله خادمی توسعه شبکه ریلی ایران را یکی از مهمترین برنامه های دولت اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 14 هزار کیلومتر راه آهن در ایران وجود دارد و قرار است طول شبکه ریلی به 25 هزار کیلومتر افزایش یابد و در این منطقه خط ریلی رشت – آستارا در حال حاضر به عنوان یکی از اولویت‌دارترین مسیرهای ریلی در حال حاضر در ایران محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به تاکید و ابلاغ رئیس جمهور برای تسریع در اجرای این مسیر ریلی ادامه داد: در حال حاضر برنامه اجرای منظم تهیه شده و بهترین گزینه پس از مطالعه همه موارد تصویب شده است. در مسیرهای احتمالی، ارزیابی 50 کیلومتر از مسیر پروژه نهایی است و در صورت توافق برای این همکاری، عملیات اجرایی به سرعت آغاز خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توان فنی و مهندسی ایران در راهسازی افزود: از نظر فنی و تحقیقاتی هیچ مانعی برای اجرای پروژه وجود ندارد و بر اساس تجربه مشابه قزوین- احداث خط ریلی رشت در صورت تامین منابع مورد نیاز از روسیه طی سه تا چهار سال آینده این محور راهبردی راه آهن به اتمام می رسد.

خادمی همچنین احداث راه آهن رشت – خزر به عنوان محور ترانزیتی ریلی – دریایی از ایران را گامی در تکمیل کریدور شمال – جنوب دانست و گفت: در حال حاضر این مسیر ریلی منشعب از راه آهن قزوین – رشت است و هدف آن تکمیل کریدور شمال – جنوب است. اتصال بندر عباس در جنوب با بندر انزلی در شمال کشور با پیشرفت فیزیکی 75 درصدی در حال انجام است و تمام تلاش ما این است که تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

هیئت روسی در این سفر از راه آهن قزوین – رشت و مسیر ریلی – رشت – آستارا بازدید می کند و در نشست های تخصصی با حضور کارشناسان و صاحب نظران این حوزه و کارکنان معاونت حمل و نقل ریلی کشور زوایای مختلف این موضوع را بررسی می کند. همکاری دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید