آمریکا: هیچ تحول جدیدی در مورد برجام وجود ندارد/هنوز توافقی وجود ندارد

آمریکا: هیچ تحول جدیدی در مورد برجام وجود ندارد/هنوز توافقی وجود ندارد
ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، سه شنبه شب گفت که هیچ تحول جدیدی در مورد برجام وجود ندارد.

این مقام آمریکایی افزود: آمریکا هفته گذشته پاسخ را به اتحادیه اروپا ارسال کرد و اکنون ایران باید پاسخ دهد.

این اظهارات در جریان مذاکرات ایران و کشورهای غربی درباره موضوع هسته ای ایران بیان می شود.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه گذشته (دوم شهریور) از دریافت پاسخ دولت آمریکا به دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد حل و فصل مسائل باقی‌مانده در مذاکرات لغو خبر داد. تحریم ها از طریق هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: بررسی تفصیلی اظهارات طرف آمریکایی آغاز شده است و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی ها، نظرات خود را در این زمینه به هماهنگ کننده اعلام خواهد کرد.

پس از پنج ماه وقفه، دور جدید مذاکرات لغو تحریم ها علیه ایران از 22 مرداد ماه در وین آغاز شد و این مذاکرات روز دوشنبه 26 مرداد با پرواز هیات های شرکت کننده به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز گفت که بسته جدیدی از پیشنهادات را روی میز گذاشته است که حاوی راه‌حل‌های به‌روز در مورد لغو برجام است. تحریم ها و اقدامات هسته ای ایران.

پس از پایان دور جدید مذاکرات، نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا گفتند که به همه طرف ها “متن نهایی” ارائه شده است که قابل تغییر نیست و یا باید پذیرفته شود یا مذاکرات شکست خورده اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران تکذیب شد و اعلام کرد: با توجه به ادامه بحث در مورد چند موضوع مهم باقی مانده، هنوز در مرحله ای نیستیم که بتوانیم درباره نهایی کردن متن توافق وین صحبت کنیم.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، کسب تضمین در خصوص دوام برجام و رفع ادعای پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانسته و تاکید کرده است که تنها بازگشت به برجام است. توافق دوجانبه ای که در جایگزینی برخی محدودیت ها منافع اقتصادی ملموسی برای ملت ایران به همراه خواهد داشت و همراهی را منطقی می داند و می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید