کمالوندی: هیچ بحث و توافقی در مورد نصب دوربین وجود ندارد/دسترسی انسان به مراکز هسته ای صحت ندارد.

کمالوندی: هیچ بحث و توافقی در مورد نصب دوربین وجود ندارد/دسترسی انسان به مراکز هسته ای صحت ندارد.

بهروز کمالوندی درباره برخی ادعاها مبنی بر دسترسی مردم در مذاکرات ایران و آژانس گفت: در دو روزی که آقای گروسی و هیئت همراهش در ایران بودند، هیچ وقت بحث دسترسی مردم مطرح نشد و متنی وجود نداشت. ، که نشان می دهد مشکل نوشته شده است..

و ادامه داد: البته اگر هم چنین درخواستی هم می شد قطعا با آن مخالفت می کردیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در خصوص نصب دوربین های جدید در تاسیسات هسته ای بحث و توافقی صورت نگرفته است.

وی درباره ادعای افزایش 50 درصدی بازرسی های آژانس هسته ای ایران، گفت: از آنجایی که غنی سازی 60 درصدی ابتدا در مجتمع فردو آغاز شد و بر اساس رویکرد پادمانی، باید بازرسی ها افزایش می یافت. زیرا عمدتاً با افزایش درجه غنی سازی یا ورود مواد حساستر به مؤسسه، میزان بازرسی ها با رضایت طرفین افزایش می یابد.

کمالوندی تاکید کرد: بر این اساس تعداد بازرسی های فورد قبلا 8 مورد بود که با توجه به سطح غنی سازی بیشتر به 11 مورد افزایش یافت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین به خبر توافق با آژانس برای دسترسی به سه سایت مشکوک بر اساس میزان درخواست آژانس پاسخ داد که اصولاً نیازی به دسترسی بیشتر به این سایت ها نیست و آژانس تاکنون چنین درخواستی نکرده است.

وی در خصوص دسترسی به نقشه جامعه هسته ای کشور گفت: آنچه مهندس اسلامی در جریان مذاکرات نسخه ای از آن را به طرف مقابل داد چارچوب برنامه ملی همکاری فنی (CPF) بود که نوع همکاری آژانس و ایران در کمک های فنی و کمک های توسعه این چارچوب بر اساس برنامه هسته ای 20 ساله کلی است.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که آیا این تفاهمات با قانون و راهبرد شورای اسلامی مغایرت دارد، گفت: این تفاهمات منافاتی با قانون راهبردی مجلس ندارد و با رعایت کامل این قانون پیگیری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید