کمالوندی: دوربین های آژانس پس از بررسی های دقیق فنی، امنیتی و قضایی نصب می شود.

کمالوندی: دوربین های آژانس پس از بررسی های دقیق فنی، امنیتی و قضایی نصب می شود.

روز جدید : معاون بین الملل، حقوقی و امور مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: پس از بررسی های دقیق فنی، امنیتی و قضایی، دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مجتمع تاسا کرج مجددا نصب می شود.

به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، بهروز کمالوندی، معاون بین الملل، حقوقی و امور مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به اخبار و گزارش های ضد و نقیض رسانه ها، روشنگری آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس انرژی اتمی) شرایط نصب دوربین های مداربسته را فراهم کرد و طرفین به تبادل نظر پرداختند.

کمالوندی در این خصوص گفت: در پی تبادل نظر بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به ویژه بر اساس مذاکرات اخیر آقای محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و آقای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، مقرر شد آژانس همکاری های لازم را برای بررسی دقیق جنبه های فنی، امنیتی و قضایی دوربین های آژانس در مجتمع تسا کرج داشته باشد. این برای رفع نگرانی ها در مورد اطمینان از عدم استفاده خرابکاران از این دوربین ها است.

وی افزود: اگرچه در گذشته بررسی هایی در این زمینه انجام شده و به طور کلی این دوربین ها در حین نصب تحت بررسی های حفاظتی و امنیتی دقیقی قرار گرفته اند، اما با توجه به حادثه قرار است بررسی های دقیق تری انجام شود. البته با توجه به مصون بودن این دوربین ها، امکان بازکردن آنها بدون رضایت آژانس وجود ندارد. به همین منظور بین دو کشور قرار شد دوربینی برای بررسی های فنی دقیق در اختیار ایران قرار گیرد که طی آن تکنسین های آژانس به سوالات فنی که کارشناسان امنیتی و امنیتی ما در خصوص این دوربین ها دارند پاسخ دهند. در نهایت پس از بررسی های دقیق و لازم، دوربین های آژانس مجددا نصب می شود.

سخنگوی این سازمان افزود: نصب دوربین ها به گونه ای خواهد بود که دوربین ها عکس بگیرند و عکس ها در حافظه دوربین ها ذخیره شود. زمانی که حافظه ها پر شد، کارت های حافظه بازیابی شده و در مهر مشترک ایران و آژانس قرار می گیرند. به عبارت دیگر آژانس به هیچ وجه به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت. این امر بر اساس قانون اقدامات راهبردی رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی انجام می شود که بر اساس آن آژانس نمی تواند نظارت بدون نظارت داشته باشد. با این حال، هر گونه نظارت اضافی مدت ها قبل از مارس سال گذشته متوقف شد و از آن زمان دوربین های آژانس اگر در مواردی کار کرده اند، به اطلاعات آژانس دسترسی نداشته اند.

وی در خصوص لحظه ارسال اطلاعات به آژانس گفت: اطلاعات ثبت شده تنها در صورت تحقق هدف قانون در اختیار آژانس قرار می گیرد. به عبارت دیگر، زمانی که همه تحریم‌ها برداشته شد، می‌توانیم این اطلاعات را در اختیار آژانس قرار دهیم تا از آن برای دانش نظارتی خود به نام دانش تداوم استفاده کند.

کمالوندی در پایان گفت: موضوع دیگر موضوعات مورد علاقه کشورها است که بر اساس مذاکرات انجام شده انتظار می رود مذاکرات و تبادل نظر برای حل این مسائل ادامه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید