دوربین آژانس پس از بررسی ها نصب می شود / با رفع تمامی تحریم ها می توانیم اطلاعات دوربین آژانس را ارائه دهیم

دوربین آژانس پس از بررسی ها نصب می شود / با رفع تمامی تحریم ها می توانیم اطلاعات دوربین آژانس را ارائه دهیم

بهروز کمالوندی در واکنش به اخبار ضد و نقیض و برخی مطالب منتشر شده در رسانه ها و افزایش آگاهی عمومی، شرایط نصب دوربین های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی و تبادل نظر بین دو کشور را شفاف سازی کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در پی تبادل نظر بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به ویژه بر اساس مذاکرات اخیر محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس باید همکاری لازم را برای مطالعه دقیق جنبه های فنی، امنیتی و قضایی دوربین های آژانس در مجتمع تسا در کرج داشته باشد. این برای رفع نگرانی ها در مورد اطمینان از عدم استفاده خرابکاران از این دوربین ها است.

وی افزود: اگرچه در گذشته بررسی هایی در این زمینه انجام شده و به طور کلی این دوربین ها در حین نصب تحت بررسی های حفاظتی و امنیتی دقیقی قرار گرفته اند، اما با توجه به حادثه قرار است بررسی های دقیق تری انجام شود.

وی گفت: البته به دلیل مصونیت این دوربین ها، امکان بازکردن آنها بدون رضایت آژانس وجود ندارد. به همین منظور بین دو کشور قرار شد دوربینی برای بررسی های فنی دقیق در اختیار ایران قرار گیرد که طی آن تکنسین های آژانس به سوالات فنی که کارشناسان امنیتی و امنیتی ما در خصوص این دوربین ها دارند پاسخ دهند. در نهایت پس از بررسی های دقیق و لازم، دوربین های آژانس مجددا نصب می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: نصب دوربین ها به گونه ای است که دوربین ها عکس می گیرند و عکس ها در حافظه دوربین ها ذخیره می شود. زمانی که حافظه ها پر شد، کارت های حافظه بازیابی شده و در مهر مشترک ایران و آژانس قرار می گیرند. به عبارت دیگر آژانس به هیچ وجه به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت.

کمالوندی گفت: این کار بر اساس قانون اقدامات راهبردی رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی انجام می شود که بر اساس آن دستگاه نمی تواند نظارت بدون نظارت داشته باشد. با این حال، هر گونه نظارت اضافی مدت ها قبل از مارس سال گذشته متوقف شد و از آن زمان دوربین های آژانس اگر در مواردی کار کرده اند، به اطلاعات آژانس دسترسی نداشته اند.

کمالوندی در خصوص لحظه ارسال اطلاعات به آژانس گفت: اطلاعات ثبت شده تنها در صورت تحقق هدف قانون در اختیار آژانس قرار می گیرد. به عبارت دیگر، زمانی که همه تحریم‌ها برداشته شد، می‌توانیم این اطلاعات را در اختیار آژانس قرار دهیم تا در جریان دانش نظارتی خود، به نام دانش تداوم، از آن استفاده کند.

کمالوندی در پایان گفت: موضوع دیگر موضوعات مورد علاقه کشورها است که بر اساس مذاکرات انجام شده انتظار می رود مذاکرات و تبادل نظر برای حل این مسائل ادامه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید