مغفول ماندن رشته تخصصی مدیریت و درمان زخم در وزارت بهداشت / نقطه ضعف اساسی در آموزش های آکادمیک و دانشگاهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری اصفهان موج


حمیدرضا زینلی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، درمان زخم به ویژه در بیماران دیابتی را روشی مبتنی بر یافته های علمی و دانش تخصصی دانست و اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، رشته تخصصی مربوط به وی با ابراز تأسف از اینکه این موضوع در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان مغفول مانده است، ابراز تأسف کرد.

وی فارغ التحصیل رشته پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به علاقه خود به رشته شفا و تلاش برای ارتقای دانش و تجربه خود در زمینه مراقبت از زخم است. من پرستار شدم، با علاقه ای که به چیزی داشتم، سپس وارد رشته ترمیم و مدیریت زخم شدم. این رشته که در بسیاری از کشورها دارای دانشکده های تخصصی است، رشته فنی تخصصی محسوب می شود و دانشجویان این رشته می توانند اقدامات لازم را برای درمان بیماران زخمی انجام دهند.

زینلی با بیان اینکه دوره های تخصصی آموزش مدیریت و درمان زخم وی با برقراری ارتباط با شرکت ها و شرکت های دانش بنیان ابداع کننده و تولید کننده محصولات مراقبت از زخم، افزود: با تمرکز بر مدیریت زخم برای یادگیری نحوه کار با این محصولات، آموزش تخصصی و آکادمی محور برای دانش با کسب گواهینامه های تایید شده وارد شدم. رشته مراقبت از زخم از شرکت WCET از استرالیا، ICW از آلمان و دریافت مدرک بین المللی دوره پیشرفته از انجمن زخم اروپا (EWMA).

یک کارشناس متخصص مراقبت از زخم با اذعان به بی توجهی به این حوزه در وزارت بهداشت و درمان کشور، یادآور شد: در عین حال بسیاری از بیمارانی که دچار زخم های مختلف به ویژه بیماران دیابتی شده اند، نیازمند دسترسی مطمئن به روش های دانش بنیان هستند. این مشکل یک ضعف اساسی در آموزش و پرورش ما محسوب می شود و هنوز جایی برای آن تعیین نشده است.

حمیدرضا زینلی در دهمین کنگره بین المللی زخم که اخیرا در تهران برگزار شد، از پذیرش مقالات خود در این کنگره خبر داد و گفت: در این کنگره عدم تعریف فعالیت کلینیک مراقبت از زخم در وزارت بهداشت نیز مطرح شد. ، در صورت عدم صدور مجوزهای لازم برای مراکز مورد تایید زخم، فعالیت آنها مشمول چه شرایطی است؟ و در صورت تایید فعالیت آنها چرا مجوزهای لازم را صادر نمی کنند؟ البته در حال حاضر زخم‌درمان‌ها می‌توانند در مطب‌ها کار کنند، اما نصب تابلوی «کلینیک مراقبت از زخم» امکان‌پذیر نیست و می‌توانند از کلمه «بخش مراقبت از زخم» استفاده کنند که این خود جای انتقاد دارد.

مدیر کلینیک زخم اصفهان همچنین به احتمال سوء استفاده برخی افراد سودجو در ارتباط با شرکت های عرضه کننده محصول که بدون تجربه و گذراندن دوره های لازم اقدام به درمان زخم بیماران کرده و آنها را با مشکل مواجه کرده اند، اشاره کرد.

زینلی تصریح کرد: در کشور ما کلینیک های زیادی به صورت متمرکز وارد عرصه مدیریت و درمان زخم شده اند و افراد آموزش دیده می توانند با اطمینان خاطر به بیمار اطلاع دهند که بر اساس تشخیص مراحل و وضعیت زخم، امکان بهبودی وجود دارد. و در غیر این صورت هشدارهای لازم برای نکروز و قانقاریا (تشدید عفونت در هنگام مرگ بخشی از بافت) را به بیمار می دهیم. بافت قانقاریا خارج از محدوده درمان ما است و در این مرحله با مراجعه به متخصص مناسب، قطع عضو به عنوان یک روش درمانی از پیشرفت عارضه جلوگیری می کند.

یک متخصص زخم و استوما در تشریح روند درمان بالینی، انتقال حس صمیمیت به بیماران با رعایت اصول اخلاقی را دلیل همدلی و اعتماد بیمار به روند درمان دانست و گفت: 25 تا 45 بیمار در کلینیک پذیرش می شوند. روزانه حدود 20 تا 30 نفر در منزل خدمات ارائه می دهیم و خوشبختانه تاکنون هیچ شکایتی نداشته ایم و به لطف دعای مردم توانسته ایم خدمات بهتری ارائه دهیم.

وی یکی از مشکلات در روند درمان زخم را ناآگاهی مردم دانست و افزود: در عین حال زخم زمانی که با سابقه سندرم متابولیک مانند چاقی، دیابت و سایر بیماری های زمینه ای همراه باشد عارضه وحشتناکی است. نیاز به توجه بیشتر در بررسی تاریخچه بیمار از جمله سن، رژیم غذایی، هیکل بیمار، مشکلات گوارشی و … دارد تا بر اساس مشاهدات وضعیت زخم و دانش تخصصی مراقبت از زخم عمل شود. کمبود اطلاعات و دانش در مورد زخم ها در دانشگاه های ما یکی از چالش های درمان است که می تواند منجر به تشدید مشکلات بیماران شود.

به گفته زینلی، دانشجویان پرستاری و پزشکی در مورد مراقبت از زخم چیزی نمی آموزند و برخی از بیماران به دلیل عدم اطلاع کادر درمان به قطع عضو می روند. در صورتی که طبق آمار بیش از 500 تا 1000 بیمار در بیمارستان ها به صورت لازم و صحیح درمان نمی شوند و به قطع عضو می رسد.

وی یکی از اهداف خود را آموزش آکادمیک در زمینه مراقبت از زخم و دسته بندی های مختلف بر اساس اطلاعات شرکت ها و دانش بنیان های عرضه کننده محصولات مناسب برای مراقبت از زخم عنوان کرد و سختی این فرآیند به تحریم و ارز مربوط می شود. مشکلاتی که باعث حضور فصلی می شود.محصولات و نمایندگی های شرکت ها در کشور شناخته شده و امکان دسترسی منظم به این محصولات وجود دارد.

این فوق تخصص زخم و استومی با ابراز خرسندی از آزادسازی ارز دولتی برای داروهای درمان زخم دیابت، آن را نقطه طلایی و امیدواری بیشتر برای کوتاه شدن دوره درمان بیان کرد و افزود: اکنون با اطمینان بیشتر از ابزار و دارو می توان به بیماران اطمینان داد. در دسترس است، ترمیم زخم قطعا موثر است. با این حال، باید در نظر داشت که هیچ چیز در پزشکی 100٪ قطعی نیست.

مدیر درمانگاه زخم در اصفهان وی از فعالیت های خود برای گسترش این تخصص در سطح کشور خبر داد و اظهار داشت: از سال 1375 دوره های آموزشی مراقبت از زخم را آغاز کردیم و دانشجویانی از سراسر کشور برای آموزش به اصفهان می آیند و در کنار آن دوره های آموزشی را نیز برگزار کردم. در بیش از 20 استان کشور

وی از برگزاری 4 تا 5 دوره آموزشی در هر سال خبر داد و از حضور پزشکان و پرستاران برای حضور در این کلاس ها خبر داد و گفت: علاوه بر توسعه این دانش در سطح ملی و کمک به بیماران، از نظر اشتغال زایی و کسب درآمد نیز حائز اهمیت بود.

درمانگر زخم فشاری، دیابت، عروق، سوختگی و زخم حاد با بیان اینکه در دنیا کار تخصصی در مراقبت از زخم مربوط به رشته پرستاری است، توصیه کرد: درمانگران باید توجه داشته باشند که مراقبت از زخم بیمار محور بوده و در افراد مختلف متفاوت است. فرد.. درمان به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله بدخیمی و خوش‌خیم بودن زخم، تفاوت درمان بافت‌ها و هر عضو با سایر اندام‌های فرد، وضعیت ترشحات زخم، نوع بافت و موارد دیگری که باید در نظر گرفته شود.

از تجهیزاتی مانند وکیوم تراپی به عنوان یک اقدام تخصصی در درمان زخم استفاده می کند بیماران مبتلا به دیابت و روش های درمانی را مملو از شواهد و مبتنی بر اثربخشی و مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا خواند و افزود: البته گاهی از روش های اوزون تراپی، پی آر پی، لیزر، پلاسما و کربوکسیل نیز استفاده می شود که هنوز هم وجود دارد. شواهد علمی متقن این امر انجام نشده است و معاون دانشگاه علوم پزشکی نیز برخی از این موارد مانند اوزون تراپی را بی اثر و ممنوع اعلام کرد. همچنین استفاده از سلول های بنیادی برای درمان زخم های مزمن به عنوان یک روش موثر شناخته شده است.

مدیر درمانگاه زخم خانه اصفهان، آموزش بیماران را در زمینه تغییر سبک زندگی، تغذیه، نحوه راه رفتن، استحمام و عواملی که به سرعت بخشیدن به بهبود و بهبودی بیماران کمک می کند، بخشی دیگر از روند درمان و درمان زخم دانست.