رئیسی: اگر طرف مقابل آمادگی لغو تحریم ها را دارد، جای توافق وجود دارد/ چرا بورس این گونه است، بحث آکادمیک است; پاسخ های مفصلی وجود دارد

رئیسی: اگر طرف مقابل آمادگی لغو تحریم ها را دارد، جای توافق وجود دارد/ چرا بورس این گونه است، بحث آکادمیک است;  پاسخ های مفصلی وجود دارد

سیدابراهیم رئیسی سه شنبه شب در گفت و گوی تلویزیونی با اشاره به سفر اخیر خود به روسیه گفت: ما در عرصه سیاست بین الملل جمهوری اسلامی تلاش های زیادی کرده ایم و کرده ایم. این سیاست در همه زمینه ها متعادل نیست، در سیاست تجاری و اقتصادی هم همینطور است. و مقداری عقب ماندگی داریم. برخی می گویند شرق، روسیه و چین نگاه می شود، اما باید سیاست متعادل داشته باشیم، دنبال سیاست متعادل باشیم و عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

وی با طرح این سوال که چرا به 15 کشور همسایه توجه نمی کنیم؟ وی گفت: پس از سفر اخیر ما به تاجیکستان، حجم تماس های ما سه برابر شده است. روابط ما در ترکمنستان نیز گسترش یافته است. در مورد روسیه هم همینطور.

وی افزود: روابط 3 میلیاردی ما با روسیه به 10 میلیارد دلار می رسد و می توانیم صادرات و واردات به این کشور داشته باشیم. ما می توانیم با روسیه در زمینه های نفت و گاز، صنعت، کشاورزی و فضا همکاری کنیم. ما مزایایی داریم که روسیه به آن نیاز دارد و روسیه مزایایی دارد که می توانیم از آنها استفاده کنیم.

وی گفت: ما فقط به دنبال مذاکرات هسته ای نیستیم و نه همه چیزهایی که درباره آن صحبت می کنیم. و ساختمان ما با تمام کشورهای جهان در تعامل است. با کشورهایی که به دنبال رویارویی هستند، اما ما با آن روبرو هستیم.

رئیسی گفت: سفر من پر از لبخند بود اما اگر سفر فقط یک لبخند باشد برای مردم خوب نیست. سوال ما به نفع مردم است و در دیدار با رئیس جمهور روسیه درباره منافع مردم ایران صحبت کردیم. پس از دیدار من با رئیس جمهور روسیه، وی به وزرا گفت که تصمیمات را فورا اجرا کنند. من هم به وزرای خود دستور دادم که آثار مردم را روشن کنند.

وی تاکید کرد: دو طرف توافق دارند که سلطه دلار باید پایان یابد و با پول دو کشور مبادله شود، برای تکمیل فاز دوم توسعه نیروگاه بوشهر، صادرات محصولات کشاورزی و واردات کالاهای استراتژیک، حذف گمرکات. وظایف و تکمیل کریدور شمال-جنوب تصمیمات به نفع مردم گرفته شد و در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی گفت و گو کردیم.
وی در خصوص مذاکرات وین گفت: درخواست مذاکره مستقیم از سوی آمریکا موضوع جدیدی نیست و از مدت ها قبل مطرح شده است، اما هنوز با آمریکا مذاکره نکرده ایم اما اگر طرف مقابل آمادگی برداشتن داشته باشد. تحریم‌ها، جا برای توافق وجود دارد».

وی با اشاره به نقش بانک ها در تولید و خدمت رسانی به مردم و سودآوری بانک ها گفت: تاکنون کمتر به نقش اول و دوم بانک ها توجه شده و بیشتر بانک ها به دنبال تامین منافع خود بوده اند. نقدینگی بانکی باید به سمت تولید برود اما اگر در جامعه توزیع شود مشکل ایجاد می کند و مانند سیل است مگر اینکه نقدینگی مدیریت شود. نظر ما این است که امکانات به راحتی در دسترس مردم باشد.

وی خاطرنشان کرد: جلسه ای برای تسهیل بازپرداخت وام ها داشتیم و تاکید کردم که این تصمیمات باید اجرایی شود. گفتم هر شرکتی که از تصمیمات دولت تبعیت نمی کند باید بررسی شود. امکان ندارد بانک یا شرکتی داوطلبانه و بدون رعایت تصمیمات دولتی اقدام کند. درخواست من این است که بانک ها به تصمیمات عمل کنند و این تمایل را در بانک ها دیده ام.

رئیسی درباره تکلیف وام ازدواج در سال آینده گفت: باید وام ازدواج برقرار شود.

وی درباره ساخت و ساز مسکن افزود: ساخت مسکن وعده دولت و تکلیف قانونی است. ما باید در چهار سال چهار میلیون خانه بسازیم و من به عهد خود وفا کردم و دولت ما هم به عهد خود وفادار است.

وی همچنین درباره برنامه دولت برای کنترل اجاره بها گفت: کارگروهی موظف شده در این زمینه تصمیم گیری کند. اجاره مسکن دغدغه خانواده است و دولت باید کمک کند. کارگروه باید برنامه خود را برای اجرای دولت ارائه کند، البته این یک راه حل موقت برای حل مسکن است. از نظر زمین مشکلی نداریم و مدتی طول کشید تا زمینه فراهم شود. نکته اصلی این است که برای کنترل قیمت مسکن و اجاره بها باید مسکن بسازیم. گفتم پیشرفت ساخت مسکن را مردم بدانند.

رئیس جمهور در خصوص مقاومت برخی دستگاه های دولتی در برابر فروش اموال دولتی برای تامین اعتبارات مورد نیاز دولت گفت: ما به راحتی از دستگاه ها اموال می گیریم. البته به راحتی مال را واگذار نمی کنند. هیچ تصمیمی در دولت گرفته نمی شود یا اگر تصمیمی گرفته می شود باید با دقت دنبال شود. حالا کار شروع شده است. فرار مالیاتی قبلاً پیگرد قانونی داشته و مودیان شناسایی شده اند و درآمد از کارمند ضبط نمی شود اما از فرار مالیاتی جلوگیری می کند. ما فرار مالیاتی زیادی داریم، برخی درآمدهای نجومی دارند، اما از مالیات فرار می کنند.

وی گفت: در سال های اخیر شاهد تورم زیادی بوده ایم. کنترل تورم به مدیریت نقدینگی، رشد اقتصادی و کسری بودجه بستگی دارد. هدف از رشد 8 درصدی مدیریت نقدینگی است نه استقراض از بانک مرکزی. و در ماه های اخیر هم همین کار را کرده ایم، قصد ندارم بگویم چه چیزی دریافت کرده ایم، اما بودجه با رویکرد رشد اقتصادی تنظیم شده است. اکنون نشانه های رشد اقتصادی در حال ظهور است. دولت نسبت به این مسائل حساس شده است.
رئیسی با اشاره به وضعیت قیمت ها در بازار خاطرنشان کرد: کنترل قیمت موضوع مهمی است که ستاد تنظیم بازار چنین مسئولیتی را بر عهده دارد. دولت توانسته قیمت فولاد و سیمان را کنترل کند و قیمت برخی کالاها نیز کاهش یافته است. بسیاری از کالاها اسمی نیستند، اما آنقدر گران شده اند که دولت مجبور است قیمت آن کالاها را کنترل کند. دولت مدیران را موظف به نظارت بر قیمت ها کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که با تبعات حذف ارز ترجیحی چگونه برخورد می کنید، گفت: ارز ممتازی برای دولت سیزدهم باقی نمانده و دولت قبل تمام آن را خرج کرد. من از غافلگیری خوشم نمی آید و چنین چیزی در دایره لغاتم وجود ندارد و شوک بازار را دوست ندارم. ارز 4200 تومانی در مقطعی برای حل مشکل ایجاد شد، اما مشکلات جدی ایجاد کرد که باید دو سه سال پیش حل می شد، اما به این دلیل نبود که زمینه فساد و رانت در این ارز وجود داشته باشد.

رئیس جمهور افزود: باید در این زمینه اجماع نسبی بین دولت و مجلس وجود داشته باشد. نخبگان و مردم باید قانع شوند. عواقب 4200 تنی برای مردم به ویژه فقرا باید جبران شود. ارز باید به مردم داده شود نه واردکننده. در ازای افزایش قیمت باید مبلغی به مردم داده شود که بهتر است به صورت کارت خرید. برنامه ای برای حذف یارانه نان و دارو نداریم. خط قرمز ما معیشت مردم است اما اصلاحات اقتصادی از ضروریات کشور است و باید سال ها پیش انجام می شد.
وی درباره وضعیت بورس و ضرر مردم در بازار گفت: در این زمینه از دولت قبل به ارث برده ایم. خیلی ها با تبلیغاتی که سهامداران خرد بودند وارد بورس شده بودند. تاکید کردم بورس نباید وسیله ای برای تامین نیازهای دولت باشد. تصمیمات برای برون رفت از وضعیت بورس مشخص شده است و مردم باید بدانند دغدغه آنها نیز دغدغه ماست و تا آسودگی مردم نسبت به رفع مشکلات اقدام خواهیم کرد. تیم اقتصادی دولت به این نتیجه رسیده اند که صبح فردا وزیر اقتصاد راهکارهای رفع مشکلات بورس را به مردم اعلام کند.

وی با بیان اینکه به دلیل تورم، دستمزد و مزایا به مردم تعلق نمی گیرد، گفت: دولت لایحه تعدیل دستمزدها را تصویب کرده اما منابع آن مشخص نیست. چرا این لایحه در ماه های پایانی دولت قبل به تصویب رسید؟

وی افزود: مردم حق دارند که می گویند حقشان کافی نیست. یک راه این است که هر بخش برای حل مشکلات کارکنان خود تلاش کند. ما در دولت هم باید به فکر همه مردم باشیم که راه رسیدن به آن پرداخت عادلانه است. ما تیمی را مأمور توسعه یک سیستم پرداخت هماهنگ کردیم، اما نه مانند سیستم هماهنگ قبلی، که بحث برانگیزتر بود. این سیستم باید شفاف باشد. اگر این نظام عادلانه را نداریم باید به نظام چانه زنی متوسل شویم. اقشار مختلف حق دارند حقوقشان کم است، اما به همه اقشار و مسئولان دولتی می گویم که ما از مشکل پرداخت ناعادلانه آگاه هستیم و به همین دلیل لایحه ای در این زمینه تهیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید