کشت خربزه زنگ خطر دشت بحران زده کشمیر/باید به کشت گلخانه ای روی آوریم


ساعت: 09:05
تاریخ انتشار: 30.05.1401
کد خبر: 1891354

شهزای با بیان اینکه باید بحث گلخانه‌ها را در حوزه کشاورزی تشویق کنیم، گفت: کاشمر در کشت و برداشت خربزه در راس استان قرار دارد، اما با میزان آبی که خربزه مصرف می‌کند، نگرانی فوق‌بحرانی است. کشمیر با این گیاه.» آب می خواهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; محمد شاه زی، مدیر جهاد کشاورزی کاشمر شامگاه شنبه در نشست اصحاب رسانه و خبرنگاران که در محل سالن اجتماعات جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: بخش کشاورزی بخشی است که امنیت غذایی یک کشور را تامین می کند و اگر این امنیت تامین شود، تامین می شود. در کنار امنیت دفاعی می تواند قدرت چانه زنی کشور را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه ایران در تولید اکثر محصولات کشاورزی حرفی برای گفتن دارد، خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی سند چشم انداز کشور، استان و شهرستان تعریف شده و بر این اساس کار آغاز شده و بر اساس آن. از این رو سال گذشته توانستیم رتبه دوم را پس از مشهد کسب کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر تاکید کرد: شهرستان کاشمر 1200 کیلومتر مربع وسعت دارد اما از نظر جمعیت با 160 هزار نفر رتبه ششم یا هفتم را دارد و بعد از مشهد یکی از پرجمعیت ترین هاست. شهرها در گذشته شاهد کاهش 50 درصدی بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت بوده ایم و باید به سمت اهداف کشاورزی شهر یعنی کشت محصولاتی که به آب زیادی نیاز ندارند حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی باید بحث گلخانه ها را تشویق کنیم و به دنبال شناسایی ظرفیت ها در روستاها هستیم و خبرنگاران می توانند به تغییر الگوی کشت کمک کنند، اذعان داشت: کاشمر پیشتاز کشت و برداشت خربزه در روستاها است. اما با میزان آبی که خربزه مصرف می کند زنگ خطری برای دشت فوق بحرانی کشمیر با این گیاه آب طلب است.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی باید ترویج ایجاد و توسعه گلخانه ها در دستور کار قرار گیرد، گفت: اگر سطح زیر کشت گلخانه ای 3.5 هکتار باشد در سال آینده باید به 10 هکتار برسانیم و در این زمینه تلاش خواهیم کرد. جهت با استفاده از ظرفیت روستاها باید زمینه ایجاد گلخانه را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برداشت سالانه گندم و جو در کاشمر در سال های اخیر به بیش از 1000 تن گندم رسیده اما امروز در منطقه ترشیز به کمتر از 500 تن رسیده است، تصریح کرد: توسعه کشت گندم و جو در سطح شهرستان و کشت ذرت. و گیاهان علوفه ای باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با بیان اینکه مشکل زنجیره تولید زمانی محقق می شود که تمام قسمت های آن دیده شود، گفت: توسعه زنجیره های تولید در حوزه انگور نگاه می شود و آغاز اولین کار است. زنجیره انگور در کشمیر ایجاد شده است تا بتوانیم ارزش آن را به تولید کننده اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه ایجاد باغات سرپوشیده و محیط کنترل شده می تواند به صرفه جویی در منابع آب و کیفیت بهتر تولید کمک کند، خاطرنشان کرد: کاهش 20 درصدی محصول در باغات انگور نسبت به سال گذشته به دلیل خسارت و قطع برق موتورهای خوبی داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه در بخش زیرساخت اگر قرار است بهره وری آب افزایش یابد چاره ای جز جایگزینی روش های سنتی و کشت های پر آب با روش های نوین آبیاری و کشت های پر آب نداریم، گفت: در حال حاضر کاشمر در خرده مالکی اول است. بحث روستا است، بنابراین باید طرح یکپارچه سازی زمین های کشاورزی را در دستور کار قرار داد که هزینه آبیاری مدرن و راه های دسترسی به مزارع توسط دولت تامین شود..

وی با اشاره به وجود 64 رشته قنات فعال در دو نقطه مرکزی و فرهادش کاشمر و هزینه های بالای احیا و احیای قنات ها، افزود: مهمترین موضوع در زنده نگه داشتن قنات ها اجرای طرح های آبخیزداری در بالادست قنات است. رودخانه قنات ها.

وی بابیان اینکه در سال های اخیر فعالیت ها و اقدامات خیر مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در حوضه آبریز کاشمر انجام شده است. آن را تکمیل و استفاده کنید تا شاهد تحویل منابع غذایی باشید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید