معیشت فصلی بیش از 5000 خانوار کرمانشاهی به دشت بانه و دشت هاوانا بستگی دارد.


ساعت: 15:34
تاریخ انتشار: 1401/01/15
کد خبر: 1819481

مدیر کل منابع طبیعی و مدیریت آب استان کرمانشاه:

انشاءالله کولانی گفت: معیشت فصلی 5 هزار خانوار کرمانشاهی بر اساس بهره برداری بومی بانه زار است که هر 4 سال یک بار 100 تن سقز برای کارکرد اقتصاد خانواده آنها تامین می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ انشالا کولانی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز گفت: استان کرمانشاه بر اساس آمارهای منتشر شده سازمان جنگل ها و نقشه های کاداستری کشور در حال حاضر دارای 590 هزار و 337 هکتار مساحت جنگلی و 8 میلیون و 548 هزار و 335 هکتار مرتع است.

مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب استان کرمانشاه برای گونه اقتصادی بنه یا پسته وحشی با شیره ساکز گفت: 100 هزار بنه در استان که 200 هزار هکتار از جنگل های ما به ویژه در شهرستان های پاوه، جوانرود را پوشش می دهد، گفت: روانسر، بابا جانی، دالاهو، سرپل ذهاب، گیلانغرب و دالاهو پراکنده است.

وی بیان کرد: معیشت فصلی 5 هزار خانوار بهره بردار بومی وابسته به پیاز است که هر 4 سال یک بار 100 تن سقز تهیه می کنند تا کارکرد اقتصاد خانواده آنها تضمین شود.

مهندس کولانی خاطرنشان کرد: شربت سقز که در بازار داخلی در صنعت آدامس و در بازار خارجی در صنعت داروسازی، چسب و انواع اسانس های معطر و … عرضه می شود ارز قابل توجهی را در کشور وارد می کند.

وی گفت: از هر درخت بنه به طور متوسط ​​500 گرم شیره یا رزین سقز و از هر درخت بنه (به گویش محلی: ونوشگ) به طور متوسط ​​6 کیلوگرم میوه جمع آوری می شود. طی چند سال گذشته، نقش مهمی در زندگی جوامع استثمارگر داشته است و کارشناسان می‌گویند می‌تواند جایگزین مناسب و پایداری برای جمع‌آوری صمغی باشد که حیات درخت را تهدید می‌کند.

بهره بردار کارخانه گاوان و بهره بردار کتیرا گفت: 80 هزار هکتار از مراتع ما را مزارع گاوان تشکیل می دهد که در هر دوره فعالیت 5 تن محصول تولید می کند که این نیز ارزشمند است. محصول در اقتصاد.» و پنجاه خانواده نقش مهمی دارند.

وی تاکید کرد: آنچه اکنون در رأس امور ما قرار دارد حفظ، احیاء و توسعه این گونه ها است، از این رو بسیاری از گونه های گیاهی و درختی را در دستور کار قرار داده تا فرهنگ کاشت و برداشت آنها را در جوامع محلی نهادینه کند. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید