اجرای طرح تعیین سطح توانایی سرپرستان خانوار/ارائه خدمات بهبود تغذیه برای بیش از 118000 زن سرپرست خانوار


ساعت: 11:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۷
کد خبر: 1897974

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور گفت: برای تحقق هدف توسعه نظام همسان سازی حمایتی، خدمات اجتماعی و توانمندسازی خانواده های تحت پوشش و کار عملیاتی بر اساس شواهد عینی ارزیابی توانمندی ها. از افراد، این مقیاس تهیه، تدوین و اجرا شده است و تصویر کلی از توانمندی های سرپرستان خانواده های تحت پوشش با جزئیات کامل ترسیم شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نرجس اسعدی مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ارائه خدمات اجتماعی سازمان بهزیستی به خانواده های دارای فرزند گفت: برای کاهش فشار ناشی از زایمان همزمان چند نوزاد در یک خانواده و همچنین ایجاد فرصت رشد و تربیت متوازن آنها خدمات مختلفی را به خانواده های نیازمند و دارای فرزند متعدد ارائه می دهد.



وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 30 هزار و 800 خانوار چند فرزند دارند، ادامه داد: در حال حاضر 26 هزار و 768 خانوار دوقلو از دهک یک تا هفتم درآمدی و 4 هزار و 41 خانوار سه قلو به بالا تحت پوشش این خدمت هستند.



مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور درباره ارائه خدمات مرتبط با بهبود تغذیه خانواده های تحت پوشش گفت: در این طرح ارائه سبد غذایی به زنان سرپرست خانوار تحت پوشش و دریافت حمایت پس از اولویت برای خانواده های نیازمند دارای فرزند کوچک و چند فرزند، خانواده های دارای خانوار 3 نفره و بیشتر، زنان باردار و شیرده نیازمند به منظور ارتقای سلامت، بهبود و ارتقای کیفیت مواد غذایی مصرفی تحت پوشش این سازمان قرار می گیرند. همچنین سطح دسترسی زنان سرپرست خانوار به غذای کافی در شهرهای فقیرنشین استان ها را افزایش می دهد که در سال 1400 بیش از 118000 خانوار از این خدمات بهره مند شدند.



اسعدی با اشاره به سلامت جسمانی زنان در خانواده های تحت پوشش خاطرنشان کرد: زنان به عنوان یکی از اقشار در معرض انواع مسائل و مشکلات اجتماعی بیش از سایرین در معرض تبعیض های اجتماعی و فشار روانی قرار دارند.

در این میان آن دسته از زنانی که به دلایلی مسئولیت خانواده را بر عهده دارند با عوامل آسیب زا مانند بیکاری، کم سواد، کمبود درآمد و … مواجه می شوند و از این رو بیشتر در معرض بیماری های جسمی قرار می گیرند. این گروه معمولاً شامل زنان سرپرست خانوار، دختران و زنان خودسرپرست می شود. بنابراین برای کاهش این آسیب ها هر ساله معاینه فیزیکی زنان سرپرست خانوار انجام می شود و در صورت تامین اعتبار مبلغی به عنوان کمک درمانی به افراد بیمار پرداخت می شود. در سال 1400 حدود 23000 خانوار از این خدمات بهره مند شدند.

هدف جامعه رفاه نیازمندترین اقشار جامعه است



وی با اشاره به کمک به تامین مایحتاج اولیه یک خانواده تحت پوشش تصریح کرد: جامعه هدف سازمان بهزیستی به ویژه خانواده های تحت پوشش نیازمندترین اقشار جامعه محسوب می شوند. این قشر از جامعه به دلیل نداشتن سرپرست و نیاز مؤثر، قادر به تأمین هزینه های زندگی از جمله لوازم ضروری زندگی مانند یخچال، تلویزیون و غیره نیستند. بنابراین با توجه به نیاز خانواده ها، مایحتاج اولیه آنها با اعتبارات سازمان و با کمک خیرین و موسسات خیریه تامین می شود. در سال 1400، بیش از 19778 خانوار واجد شرایط دریافت کمک هزینه پایه بودند.



مدیرکل خدمات توانمندسازی خانواده و زنان NSO یادآور شد: به منظور افزایش سطح دانش و مهارت افراد شاغل در فعالیت های مختلف این سرویس، آموزش های لازم مختلف برنامه ریزی و اجرا می شود. در این راستا آموزش نیروی انسانی مرتبط با دفتر برای گروه های دولتی و غیردولتی برنامه ریزی و اجرا شد. در این راستا دوره های آموزشی با در نظر گرفتن اعتبار مورد نیاز در دو مدل تایید شده و غیر تایید شده طراحی و ارائه می شود. در سال 1400 تعداد 9772 نفر از همکاران بخش های دولتی و غیردولتی از خدمات آموزشی بهره مند شدند.



اسعدی درباره تدوین و اجرای طرح تعیین سطوح توانمندی سرپرستان خانوار گفت: در راستای تحقق هدف توسعه نظام یکسان سازی حمایتی و خدمات اجتماعی و توانمندسازی خانواده های تحت پوشش و عملکرد آن بر اساس شواهد ارزیابی عینی. توانایی های افراد، این مقیاس تهیه، تدوین و اجرا شد و تصویر. قابلیت های کلان سرپرستان خانواده های تحت پوشش با جزئیات کامل ترسیم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید