در کرمانشاه زنگ خطر بحران مدلینگ به صدا درآمده/ اشاره به حقایق کذب تاریخی ممنوع!


ساعت: 15:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۶
کد خبر: 1890666

برخی از مسئولان بدون توجه به بافت تاریخی و سیاسی استان، الگوی اشتباهی را مطرح کرده اند که در این حوزه نگران کننده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، مدتی است که نام یار محمدخان کرمانشاهی بر سر زبان ها افتاده و برخی تلاش می کنند نام مردی را از صفحات غبارآلود تاریخ که بحث های زیادی در مورد شخصیت و عملکرد او وجود دارد حذف کنند.

عده ای سعی می کنند این مرد را مشروطه خواه بدانند و او را در کنار سرداران بزرگی چون ستارخان و بکرخان قرار دهند که سابقه و عملکرد او نشان نمی دهد.

یک سال پیش برخی مسئولان بدون توجه و آگاهی تاریخی خیابانی را به نام یار محمدخان نامگذاری کردند و اکنون شهرداری در حال تدارک و تشکیل جلسه ای برای ساماندهی قبر چنین مجهولی است!

در مورد شخصیت و عملکرد «یارمحمدخان کرمانشاهی» بحث بسیار است و به نظر می رسد مسئولان قبل از مثال زدن نگاهی کوتاه به تاریخ داشته باشند!


d05f45e4 1fd1 425f ac18 fd5fc84e1d37 خبر خاکستری


یار محمد خان جنجالی عمل کرد/سوء تاکید نشود

کورش بابلی در گفت و گو با مرصاد نیوز با بیان اینکه یار محمد خان فردی ناشناس بوده است، اظهار داشت: شخصی چهره ای ماندگار دارد که در مناطق مختلف بر او اثر می گذارد، ساختمانی توسط آن شخص، نظریه پرداز یا اختراع ساخته شده است. توسط او ثبت شود.

وی افزود: به نظر من فردی مانند یارمحمدخان که چنین چهره و پیشینه ای دارد چگونه می تواند او را متمایز کند و او را به عنوان یک قهرمان ولایی معرفی کند و یادگاری برایش برپا کند.

این پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه تصریح کرد: به دلیل گمنامی این مرد، فقط تیم خاصی از او را می شناسند که نظام فکری آن ها با جامعه سازگاری ندارد و عده ای هم که درباره او نوشته اند؛ از او می گذرند. اطلاعات دقیقی از او نداشتند.

این مسئول خاطرنشان کرد: پایان نامه های زیادی در این زمینه گردآوری شده است که بیان می کند یارمحمدخان در دوران مشروطیت فردی برجسته و عالم نبوده بلکه یک شخصیت نظامی به عنوان یک رزمنده بوده است.

وی توضیح داد: این مرد در طول زندگی خود به اقتضای نیاز رنگ خود را تغییر داده است، مثلاً در یک بره مشروطه خواه، در بخشی از دوره قاجاریه و …. و توجه حاکمان به او به دلیل نحوه جنگیدن و قهرمان شدن او در جنگها و هیچ ویژگی بارز دیگری بود.

بابلی ادامه داد: در دوره مشروطه دو حزب مردم سالار و عدالت خواه فعال بودند. همه مردم ستارخان و بکرخان را به عنوان قهرمانان ملی مشروطیت می شناختند، اما یارمحمدخان بعداً با آنها مخالفت کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه خشونت از ویژگی های حزب دمکرات بود، اظهار داشت: حزب دموکرات لیبرال است خود مرحوم آقای بهبهانی توسط همین گروه کشته شد و فردی به نام سید بهبهانی که در واقع از روحانیون دوره مشروطه بود کشته شد. کشته شدن توسط همان گروه این حزب کشته خواهد شد.

این پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه افزود: سالارالدوله در دوره قاجار به مشروطیت معروف بود و یارمحمدخان نیز به آن پیوست و از آن حمایت کرد. پس از مدتی با قاجارها به توافق رسید و از آنها حمایت کرد. در کرمانشاه و این امر متناقض عمل کرده است.

بابلی خاطرنشان کرد: یار محمد خان در سال 1258 به دنیا آمد و در سال 1291 توسط قاجار در کرمانشاه کشته شد و از این رو عمر کوتاهی داشت و در محله خودرو (پشت انبار تدارکات بیمارستان امام خمینی) کرمانشاه به خاک سپرده شد.

وی در خصوص نامگذاری این خیابان نیز گفت: در زمان دولت بازرگان بلواری به نام یار محمدخان نامگذاری شد که در سال 60 به بلوار شهید بهشتی تغییر نام داد و این نام کار افرادی بود که می گفتند این فرد مشروطه خواه بوده است. در دوران مشروطه تا اینکه درست شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید