زنگ خطر سالمندی در آذربایجان شرقی به صدا درآمد/ افزایش جمعیت پسر و بحران در آینده


ساعت: 10:21
تاریخ انتشار: 1301/05/24
کد خبر: 1890019

در حالی که نرخ رشد جمعیت کشور خوب نیست، آذربایجان شرقی در وضعیت بحرانی تری قرار دارد و در رتبه 22 موالید قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آنایی: جوانی و پویایی هر جامعه نشان دهنده قدرت اجتماعی، اقتصادی و نظامی آن است و به همین دلیل است که کشورهای اروپایی با وجود رشد جمعیتی متناظر، فرهنگ فرزندآوری را حفظ کرده و حتی انگیزه هایی را برای فرزندآوری تعیین می کنند.

برخلاف دهه 60، در کشور ما نرخ رشد جمعیت از دهه 70 و به خصوص از دهه 80 به بعد رو به کاهش بوده و این موضوع به حدی رسیده است که نرخ زاد و ولد پس از سه دهه نزدیک به صفر است!

کاهش نرخ رشد جمعیت در استان هایی مانند آذربایجان شرقی بسیار بیشتر است که نگران کننده است، اما دلیل این بی میلی به بچه دار شدن چیست؟ آیا مسائل اقتصادی عامل این مشکل است یا مسائل فرهنگی؟


بحران کمبود نیروی کار آینده

زهرا کوهی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار آناج در خصوص دلایل عدم تمایل به بچه دار شدن اظهار کرد: در این موضوع مشکل اصلی دلایل فرهنگی است و متاسفانه وقتی صحبت می کنیم. بچه دار شدن مردم این موضوع را سیاسی می بینند.

وی ادامه داد: استان ما از نظر شاخص های سالمندی در رتبه اول قرار دارد و اگر چشم اندازی به آینده داشته باشیم خواهیم دید که به دلیل صنعتی بودن استان ما و کاهش جمعیت در چند دهه اخیر ما به نیروی کار نیاز خواهیم داشت

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه ممکن است بحران جدیدی در توزیع جمعیت ایجاد شود، گفت: آمار تولد نوزادان پسر در سال های اخیر نسبت به تولد دختر افزایش چشمگیری داشته است و همین مشکل نیز وجود دارد. ممکن است در آینده باعث بحران شود.


نرخ تولد منفی در سال 1425

علی محمدی کارشناس مسائل جمعیتی سازمان ثبت احوال استان در گفت و گو با خبرنگار آناج گفت: آذربایجان شرقی با زاد و ولد 1.12 رتبه 22 کشور را دارد.

وی ادامه داد: بیشترین ولادت در استان مربوط به چاراویماق و کمترین زاد و ولد مربوط به ایسکو است.

کارشناس جمعیتی ثبت احوال استان در خصوص روند تولد فرزندان در استان گفت: در روند ثبت ولادت از سال 1390 تا 1400 بیشترین میزان در سال 1392 با 72 هزار ولادت بوده که این تعداد به 43 هزار کاهش یافته است. سال گذشته

وی در سال 1400 نرخ زاد و ولد کل استان را 1.4 عنوان کرد و گفت: با این روند در سال 1425 با رشد منفی مواجه خواهیم شد.


توزیع جغرافیایی جمعیت به درستی انجام نشده است

صالح قاسمی، دبیر مرکز تحقیقات جمعیت ایران در گفت‌وگویی گفت: رشد جمعیت تاکنون به 0.7 درصد رسیده است که زیر یک درصد است و این بی‌سابقه است.

وی گفت: در روند فعلی نرخ رشد جمعیت ما بین سال های 1415 تا 1420 صفر درصد خواهد بود و پس از آن نرخ رشد منفی خواهیم داشت.

قاسمی نرخ سالمندی ایران را نیز بیان کرد: درصد افراد بالای 60 سال به 11 درصد رسیده و تا سال 2050 به بیش از 30 درصد می رسد که در آستانه سونامی پیری یا انفجار پیری خواهیم بود.

دبیر شورای راهبردی جمعیت استان تهران همچنین گفت: پراکندگی جغرافیایی جمعیت در کشور به درستی اتفاق نیفتاده است و در حال حاضر شاهد خالی شدن شهرهای کوچک اما قابل سکونت و مهاجرت مردم از شهرهای کوچک به حاشیه شهرهای بزرگ هستیم. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید