جهش تولید با ایجاد 15 هزار شغل موز در سیستان و بلوچستان / کارآفرینان تمایلی به سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی موز ندارند!


ساعت: 08:04
تاریخ انتشار: 14/12/1300
کد خبر: 1812766

سیستان و بلوچستان اگرچه در تولید محصولاتی مانند موز در کشور حرف اول را می زند، اما نبود صنعت تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی از جمله مشکلاتی است که اجازه استفاده از تمام ظرفیت های موجود را نمی دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ، سیستان و بلوچستان به عنوان مهد پرورش میوه های ناب استوایی و سردسیری شناخته می شود. در جنوب این منطقه از کشور پتانسیل زیادی برای تولید میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری خارج از فصل مانند موز، انبه، پاپایا، گواوا، مرکبات، انجیر و یا در مرکز سیستان و بلوچستان سردسیری وجود دارد. میوه ها و در شمال غلات و حبوبات و میوه هایی مانند هندوانه، انگور یاقوتی زودرس و خربزه تولید می کنند.

این منطقه از کشور به دلیل مجاورت با خط استوا و استفاده از رطوبت دریا پتانسیل بالایی برای تولید محصول دارد. اگر به ظرفیت بکر کشاورزی فقط در جنوب این استان توجه کنیم، متوجه می‌شویم که موز نسبت به میوه‌های گرمسیری برتری دارد سیستان و بلوچستان با جمع‌آوری حدود 30 تن موز در هر منطقه، بزرگترین تولیدکننده موز در کشور در این زمینه است. هکتار

اما در این بین عدم سرمایه گذاری در ایجاد بنگاه های فرآوری شده و صنایع تبدیلی و تکمیلی از یک سو و عدم حمایت از کشاورزان از سوی دیگر مشکلاتی را به همراه داشته است که اگر به آنها توجه کنیم، ما می‌توانیم موز را با ورود به بخش دولتی و خصوصی تولید کنیم تا با ایجاد سرمایه‌های هنگفت و جلوگیری از هدر رفت این محصول، علاوه بر افزایش اشتغال در جوان‌ترین استان کشور، در تولید این محصول به خودکفایی برسیم.

انتقاد از کمبود سرمایه گذار در فرآوری موز

اردشیر شهرکی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: حدود پنج هزار هکتار از باغات سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که از این میزان 4087 هکتار بارور و 9 هکتار بارور است. و 9 اینچ

89215cbb 7ca8 47e1 9980 978988cc7a98 خبر خاکستری

وی میزان کشت موز در استان را مصرف داخلی دانست و گفت: شهرستان های زرآباد، چابهار، کنارک، دشتری و سرباز بیشترین سطح زیرکشت موز در استان را دارند.

این مسئول در ادامه به اشتغال 15 هزار نفر به صورت مستقیم در زمینه کشت و برداشت موز اشاره کرد و گفت: این استان از نظر تولید و سطح زیرکشت موز رتبه نخست را در کشور دارد.

وی گفت: متاسفانه تاکنون سرمایه گذاری در زمینه فرآوری و فرآوری موز و مشتقات آن انجام نشده است که امیدواریم. در این حوزه شاهد ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهیم بود و دولت حمایت های لازم را از مردم این حوزه انجام خواهد داد.

909a7580 a325 461a 8a64 ee4668fc1796 خبر خاکستری

به گفته شهرکی؛ امسال برای اولین بار تولید قلمه موز در جنوب سیستان و بلوچستان برای تامین نهال مورد نیاز باغات این منطقه آغاز شد.

وزارت جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان را حامی می داند

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی اخیرا در جلسه ستاد امنیت غذایی کشور گفته بود نگاه ما به سیستان و بلوچستان حمایتی است. میوه های استوایی این پتانسیل را دارند که به عنوان یک ستون فقرات قوی برای تنظیم بازار کشور عمل کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید