اشتغال و تحرک در جامعه با ایجاد صنایع کوچک امکان پذیر شد/ واگذاری 190 هکتار زمین صنعتی برای استقرار صنایع در سیستان و بلوچستان


ساعت: 10:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۱
کد خبر: 1889306

توسعه صنایع در مقیاس کوچک کلید توسعه اقتصادی در دهه آینده است.

صنایع کوچک به دلیل ایجاد شغل، درآمدزایی، کمک به رشد کارآفرینی و توسعه کسب و کار به عنوان ستون فقرات اقتصاد کشورهای توسعه یافته شناخته می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرمون، در دهه های اخیر با تغییر ساختار صنعتی کشورها، رشد و گسترش صنایع کوچک و متوسط ​​جایگاه ویژه ای در استراتژی توسعه صنعتی کشورها پیدا کرده است.

کارشناسان و سیاست گذاران اقتصادی بر این باورند که در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، بخش خصوصی به ویژه بنگاه های کوچک و متوسط ​​عامل مهمی در توسعه اقتصادی است.


مطالعات نشان می دهد که این صنایع از طریق کارآفرینی، نوآوری و ایجاد فرصت های شغلی جدید بر رشد اقتصادی تأثیر می گذارند. به همین دلیل در ایران برای توسعه فعالیت های اشتغالزا به بنگاه های کوچک و متوسط ​​توجه می شود.



صنایع کوچک یکی از اهرم های توسعه کشورهای توسعه یافته است

علیرضا راشکی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: صنایع کوچک یکی از اهرم های توسعه کشورهای توسعه یافته است و یکی از اهداف مهمی که در برخی کشورها برنامه ریزی شده توسعه صنایع کوچک است.


وی با بیان اینکه در کشور ما پس از انقلاب ایجاد شهرک صنعتی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: زیرساخت های لازم از جمله آب، برق و گاز را برای صنایع و سرمایه گذاران ایجاد کردند و از اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 این امر آغاز شد. ایجاد برنامه مدل طرحی ایجاد شد که علاوه بر مسائل زیرساختی، مسائل حمایتی و در قالب کمک نرم افزاری برای تثبیت و مدل کسب و کار در شهرک صنعتی مطرح و در دستور کار قرار گرفت.


وی گفت: تا سال 1400 28 شهرک صنعتی در استان مستقر بود که در حال حاضر مشغول به کار هستند و در سال گذشته 2 شهرک صنعتی زرآباد و بمپور در استان ایجاد شد و امسال نیز طبق برنامه ریزی های انجام شده، 2 شهرک صنعتی دیگر به عنوان راه اندازی می شود. به تعداد شهرک های صنعتی استان.



توزیع عادلانه سرمایه گذاری در روستا یکی از اهداف ایجاد شهر صنعتی است


مدیرعامل شرکت مالکیت صنعتی استان گفت: هر شهرستان باید دارای یک ناحیه صنعتی فعال با امکانات و زیرساخت ها باشد تا توزیع عادلانه برای سرمایه گذاری در استان ایجاد شود.


وی ادامه داد: سال گذشته 190 هکتار زمین صنعتی برای استقرار صنایع در استان با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان و تامین منابع ملی، استانی و ملی تکمیل شد و امسال نیز این برنامه ادامه دارد.


راشکی گفت: یکی از طرح های مهم زیرساختی شهرک صنعتی اتصال آن به شبکه انتقال گاز بود که کارگاه ها در حال تکمیل است.


وی گفت: در زمینه قراردادها نیز سال گذشته 211 قرارداد با صنعتگران و سرمایه گذاران استان منعقد شد و نزدیک به 50 هکتار زمین صنعتی در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفت و 46 واحد در سال گذشته و 18 واحد در سال جاری به بهره برداری رسید. وارد شد و چرخه تولید را شروع کرد.


مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان افزود: از منظر نظارتی و قانونی مجتمع، در صورتی که سرمایه گذار به تعهدات خود عمل نکند و کار به موقع انجام نشود، قرارداد فسخ و به سرمایه گذار دیگری واگذار می شود. 107 قرارداد منقضی شده فسخ شد.


وی بیان کرد: حمایت از صنایع کوچک صنعتی، خوشه های تجاری هستند که مجموعه ای از محصولات مشابه در یک منطقه جغرافیایی مشخص در یک خوشه قرار گرفته و با استفاده از شبکه شناسایی و ارتباط برقرار می کنند، فرصت ها و تهدیدها شناسایی می شوند. و بعد از 3 تا 4 سال که به بلوغ فکری و کارگری می رسند و به طور مستقل خوشه را جلو می برند.


راشکی ادامه داد: سال گذشته خوشه توزیع سیستان و بسته بندی خرمای سراوان و امسال خوشه میوه گرمسیری موز سواحل مکران در بسته حمایتی خوشه ای قرار گرفتند.


مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: یکی دیگر از موضوعات حمایت از صنایع کوچک برگزاری تورهای صنعتی است که در سال گذشته 14 تور صنعتی برای صنعتگران برنامه ریزی و اجرا شد و امسال نیز به همین میزان در دستور کار قرار دارد.


وی بیان کرد: واحدها جدید هستند و نیاز به آموزش دارند و در این راستا سال گذشته 94 دوره آموزشی برای رده های مختلف سایت های صنعتی برگزار شد.



احیا و راه اندازی مجدد واحدهای راکد شهرک صنعتی یکی از ماموریت های مهم در استان است.


راشکی ادامه داد: یکی از ماموریت های محول شده به شهرک صنعتی با کمک سازمان صمت، راه اندازی مجدد واحدهای راکد است و در سال گذشته 25 واحد راکد در شهرک صنعتی به چرخه تولید بازگشتند و این تعداد در شهرها و نواحی صنعتی طی سال های گذشته. سال در حال حاضر 5 عدد وجود دارد.


وی افزود: یکی از واحدهای حمایت کننده تشکیل کنسرسیوم های صادراتی است که این مدل به واحدهای صنعتی صادرات محور کمک می کند تا به تیمی منسجم تبدیل شوند تا با قدرت و هدفمندی بیشتر در بازار هدف فعالیت کنند، این کنسرسیوم صادرات خرما است.


مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: در راستای شعار سال و تاکیدات مقام معظم رهبری 15 واحد برای واحدهای دانش بنیان در شهرک صنعتی زاهدان پیش بینی شده است.


وی خاطرنشان کرد: با همکاری دستگاه خدمات رسان 25 لیتر بر ثانیه از پساب شهر زاهدان را که سال گذشته مصرف نشده بود به شهر منتقل کردیم و از این پساب برای رفع نیاز سرمایه گذاران در شهر استفاده می شود. .


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید