اشتغالزایی در نهالستان میوه لوکس/ سیستان و بلوچستان فرصتی برای خودکفایی کشور در تولید موز


ساعت: 09:39
تاریخ انتشار: 1301/07/17
کد خبر: 1902031

این در حالی است که جنوب سیستان و بلوچستان فرصتی استثنایی برای خودکفایی کشور در زمینه موز محسوب می شود و با توسعه مزارع موز می توان کشور را از واردات موز بی نیاز کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمین را برای کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه های اقلیم گرمسیری و سردسیری فراهم کرده و آن را سرچشمه … تولید متنوع ترین میوه های گرمسیری در کشور حتی در ایران تولید برخی از میوه ها بی نظیر تلقی می شود و همین اهمیت باعث شده تا ظرفیتی ضروری برای ارز ایجاد کند.

این استان در عین حال مهد تولید میوه های گرمسیری در کشور نامیده می شود که در آن میوه هایی مانند کنر، چیکو، تمبرهندی، نارگیل و گواوا، پاپایا، بیدام، پالسا، جامبولان، سیب الک شده، موز و آناناس پرورش داده می شود. این میوه های فاخر که مشتریان فراوان و قابل فروش هستند در صورت نگهداری می توانند نیاز کشور را تامین کنند و از واردات بی رویه جلوگیری کنند.


موز یکی از مهمترین محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان است که بیشترین سطح زیر کشت را در مقایسه با سایر محصولات گرمسیری دارد.

فرصت ایجاد اشتغال مولد در منطقه

در همین راستا سید محمدرضا سیدحسینی رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه جنوب سیستان و بلوچستان فرصتی استثنایی برای خودکفایی کشور در زمینه موز است، گفت: و گفت: با توسعه باغات موز در منطقه مکران. می توان کشور را از واردات موز غیر ضروری و خروج میلیون ها دلار ارز از کشور در سال نجات داد.


d07cc72f efac 4a38 b088 27c7447f034d خبر خاکستری

وی با بیان اینکه ظرفیت فوق فرصتی برای ایجاد اشتغال مولد در منطقه است، افزود: برای رسیدن به این هدف، طرح افزایش سطح زیر کشت در پای سدهای قبلی زیردان و کهیر در شهرستان های دستیاری چابهار، کنارک و زرآباد و آبهای نامتعارف (دریا) و همچنین اصلاح و احیای موزستان ها نیز اجرا می شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایجاد 17 هزار هکتار مزستان را می تواند کشور را از واردات موز رها کند و ادامه داد: اقدامات اولیه با مشارکت شرکت مکران و صنعت با احداث نهالستان و کشت موزستان در زیر زمین انجام می شود. کانکس هلدینگ کشاورزی آریا با خرید 4200 هکتار زمین در منطقه باهوکلات شهر دشتیاری برای ایجاد موزستان آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 5 هزار هکتار از موزستان در سیستان و بلوچستان وجود دارد، گفت: بیش از سه هزار هکتار زمین حاصلخیز و مابقی بایر است که تاکنون زمینه اشتغال 15 هزار نفر فراهم شده است.

به گفته سید حسینی، دشتیاری، زرآباد، سرباز، کنارک و چابهار به ویژه منطقه اورکی در بخش پیرسهراب بیشترین سطح کشت موز را در سیستان و بلوچستان دارند.


0b643487 be5c 42fd 8a1d bae0974f89ee خبر خاکستری

تکثیر و تکثیر بیش از 40000 بوته موز از طریق کشت بافت

رئیس جهاد کشاورزی استان همچنین به تکثیر و تکثیر بیش از 40 هزار بوته موز از طریق کشت بافت اشاره کرد و اظهار داشت: برای اولین بار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان با هدف افزایش راندمان کشت موز و نیاز به تکثیر انبوه رقم تولید و تکثیر جدید گیاه موز سالم و عاری از بیماری به دلیل شیوع بیماری هایی مانند فوزاریوم و نماتد و توسعه کشت موز در منطقه و جایگزینی ارقام کم بازده با انواع پرمحصول و تجاری. ،

به گفته این مسئول؛ در همین راستا از شهریور ماه سال گذشته بیش از 40000 اصله نهال کشت بافت از رقم موز کاوندیش کوتوله که سازگاری آنها در منطقه پیش غربالگری شده است تولید و در اختیار موزکاران استان جنوبی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید