موز کاران زرآباد خواستار جلوگیری از واردات موز از پاکستان شده اند


ساعت: 12:03
تاریخ انتشار: 24.08.1401
کد خبر: 1911079

زرآباد در جنوب سیستان و بلوچستان قطب تولید موز در کشور محسوب می شود و کشاورزان این شهر ساحلی از واردات موز از پاکستان و مرز شرقی (مرز ریمدان) گلایه داشتند و خواستار جلوگیری از این امر شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ، رشد موز در مناطق گرمسیری و کشورهای شرق آسیا و جنوب شرق آسیا که از شرایط اقلیمی مناسب برای کشت موز برخوردار هستند و تنها در جنوب سیستان و بلوچستان از جمله مناطق است. مناطق ایران دارای این شرایط آبی هستند. هوا برای رشد موز مساعد است. بخش زیادی از موز مصرفی در بازار داخلی کشورمان وارداتی است.


در حال حاضر در بین میوه های گرمسیری، موز بیشترین سهم را در سبد مصرف خانوار دارد و با تولید و خودکفایی این میوه در سیستان و بلوچستان می توان از خروج ارز قابل توجهی از کشور جلوگیری کرد.


به گفته رضا نورانی، رئیس اتحادیه سراسری محصولات کشاورزی کشور؛ سالانه 600 تا 700 میلیون دلار ارز برای واردات موز از کشور خارج می شود که با اتخاذ یک برنامه مدون ظرف 10 سال می توان به خودکفایی رسید.


بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر تنها ارزی که باید برای واردات میوه های گرمسیری به ویژه موز تخصیص داده شود در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری شود، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، حتی برای یک سال نیز ارز حاصل می شود. کشور .

جلوگیری از واردات موز از پاکستان در فصل برداشت مهمترین خواسته موزکاران است


یکی از موز کاران زرآبادی با اشاره به مشکلات و مطالبات کشاورزان به خبرنگار ما گفت: راه اندازی شبکه برق فشار قوی در محور باغات موز، راه اندازی برند بومی زرآباد و موز ایرانی جلوگیری از واردات موز مشابه از پاکستان در فصل برداشت موز زرآباد از شهریور تا اسفند کمک به تولیدکنندگان داخلی یکی از مهمترین خواسته های کشاورزان است.


وی واردات غیرقانونی را مغایر با فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید داخلی عنوان کرد و تصریح کرد: تولید محصولات گرمسیری از جمله موز برای کاهش واردات و حمایت از تولید داخلی انجام می شود و واردات این محصولات به مطابق دستورات او نیست .


این کشاورز با ابراز گلایه از واردات موز افزود: وقتی فرصت تولید محصول در کشور و استان ما به ویژه در سواحل مکران که مقام معظم رهبری برای توسعه آن تاکید دارند، چرا باید آرزوی داشته باشیم. از یک خارجی؟


وی بیان کرد: با وجود ظرفیت بالا و خوب در بخش میوه های گرمسیری به ویژه موز و انبه در سیستان و بلوچستان، متاسفانه سرمایه گذاران زیادی وارد این بخش نمی شوند و همین امر باعث شده است که کشت موز در جایگاه اصلی خود با شکست مواجه شود.



توسعه باغ ها علاوه بر جلوگیری از نشت ارز، زمینه اشتغال پایدار را فراهم می کند

به گفته سید محمدرضا سیدحسینی، رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان؛ سالانه میلیون ها دلار ارز برای واردات میوه های گرمسیری از کشور خارج می شود و این در حالی است که با توسعه باغات میوه های گرمسیری در سیستان و بلوچستان می توان علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، اشتغال پایدار در این استان پهناور ایجاد کرد.


وی با اشاره به اینکه شهرستان زرآباد سالانه بیش از 130 هزار تن موز به بازار کشور عرضه می کند، افزود: این شهرستان دارای 6 هزار هکتار باغ میوه های گرمسیری است که 5 هزار و 400 هکتار آن به باغات موز اختصاص دارد.


این مسئول با اشاره به اینکه زرآباد با 4 هزار و 400 هکتار کشت موز پایتخت موز کشور است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 150 هکتار کشت جدید موز در منطقه احداث شده که زمینه اشتغال بیش از 15 هزار نفر را فراهم کرده است.


معین الدین سعیدی نماینده حوزه انتخابیه چابهار در شورای اسلامی خواستار جلوگیری از واردات موز به دلیل وجود بیش از 10 هزار هکتاری موز در زرآباد، چابهار، دشتیاری و کنارک برای تحقق اهداف تامین امنیت غذایی در کشور شد. و گفت: حمایت های ویژه ای داشته باشید تا شاهد توسعه کشت و فروش موز و سود دهی کشاورزان باشیم.


وی افزود: کشاورزان زرآباد 30 درصد موز کشور را با سطح زیر کشت 6 هزار هکتار تامین می کنند و می توانند سالانه بیش از 150 هزار تن موز تولید و مصرف کنند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید