ارتش پاکستان خواستار انتقال پایگاه نظامی آمریکا شد/ غرب به دنبال کنترل پاکستان است


ساعت: 12:46
تاریخ انتشار: 1401/01/15
کد خبر: 1819463

نوذر شفیعی با بیان اینکه ارتش پاکستان کمک های مالی قابل توجهی از ایالات متحده دریافت کرده است، گفت: ارتش پاکستان دیدگاه مساعدی برای ایجاد پایگاه نظامی برای ایالات متحده دارد.

نوذر شفیعی، کارشناس مسائل شبه قاره در گفت و گو با خبرنگار سیاسی راه دانا; وی با اشاره به بحران های سیاسی در پاکستان گفت: آنچه در پاکستان اتفاق افتاده از جمله انحلال پارلمان پاکستان و استعفای نخست وزیر، موضوع جدیدی در تاریخ سیاسی این کشور نیست.

او گفت: «دولت‌های مستقر پاکستان از سال 1948 دوره‌ای با ثبات کمتری داشته‌اند.

شفیعی با اشاره به ریشه های بحران سیاسی در پاکستان گفت: این موضوع یا نتیجه درگیری های داخلی و جنگ قدرت است یا فشار خارجی و در برخی موارد تلفیق این دو عامل در پاکستان به بحران های سیاسی منجر شده است. ” بود.

این کارشناس شبه قاره در ادامه با بیان اینکه قدرت در پاکستان در دست سه گروه است که از ارکان اصلی قدرت هستند، گفت: ارتش، احزاب و جریانات مذهبی که شامل ارتش، سیاستمداران و متدینین به عنوان سه عنصر اصلی تاثیرگذار در قدرت هستند. و اوضاع سیاسی این کشور معلوم است و گاهی تضاد منافع و گاهی اشتراک منافع بین این گروه ها باعث شکل گیری بحران های داخلی می شود.

وی با اشاره به برکناری عمران خان از سمت نخست وزیری پاکستان و انحلال پارلمان پاکستان، ادامه داد: مخالفت عمران خان با تسلیم پایگاه نظامی آمریکا در پاکستان.

شفیعی با تاکید بر اینکه جنوب آسیا در حال حاضر در یک نقطه حساس تاریخی و پاکستان در یک مقطع تاریخی قرار دارد، تاکید کرد: رقابت های استراتژیک آینده حول محور چین و آمریکا می چرخد ​​و پاکستان یک محور استراتژیک در جنوب آسیا است.

وی گفت: نیروهای راهبردی در تلاش برای به دست گرفتن کنترل محورهای استراتژیک هستند. از سوی دیگر، ارتش و برخی احزاب طرفدار آمریکا هستند، زیرا ارتش پاکستان حمایت مالی زیادی از آمریکا دریافت کرده و به همین دلیل طرفدار ایجاد پایگاه نظامی در آمریکا است.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید