سخنگوی قوه قضاییه: در مورد حوادث اخیر در حال حاضر زیر 18 سال در بازداشت نداریم. همه تعیین تکلیف شده اند/ 200 گروه در حال رسیدگی به امور دانش آموزان هستند/ برخی افراد مشهور احضار شده اند، تعدادی نیز دستگیر شده اند.

سخنگوی قوه قضاییه: در مورد حوادث اخیر در حال حاضر زیر 18 سال در بازداشت نداریم.  همه تعیین تکلیف شده اند/ 200 گروه در حال رسیدگی به امور دانش آموزان هستند/ برخی افراد مشهور احضار شده اند، تعدادی نیز دستگیر شده اند.

روز جدید مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: علاوه بر دانش آموزانی که 200 گروه در حال بررسی وضعیت آنها هستند، افراد زیر 18 سال نیز تعیین تکلیف شده اند و در صورت تشکیل پرونده مشمول آنها می شوند. در جریان رسیدگی است، اما هیچ یک از آنها در حال حاضر در بازداشت نیستند. وی همچنین درباره احضار تعدادی از چهره ها، ورزشکاران، مجریان و خبرنگاران گفت: تعدادی از این افراد به دلایل قانونی احضار و تعدادی نیز حسب مورد دستگیر شدند. و البته به این موضوع علاقه دارد.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: کسانی که مردم را به مشارکت در اغتشاشات ایجاد می کنند، تشویق و ترغیب می کنند باید مطمئن باشند که قوه قضائیه قاطعانه با آنها برخورد خواهد کرد و باید برای جبران خسارت، آسیب و ظلمی که به مردم وارد کرده اند، تلاش کنند.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز خود درباره مجازات برخی از چهره های مطرح در حوادث اخیر گفت: بر عهده مقام رسیدگی کننده به پرونده است که به محتوای پرونده و مفاد آن پایبند باشد. تعیین اینکه آیا فعل یا ترک فعلی جرم محسوب می شود یا خیر و تعیین می کند که آیا فعل یا ترک فعلی ماهیت مجرمانه دارد یا خیر.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، وی ادامه داد: اما در خصوص شرایط این ها اعلام می کنم که دستگاه قضایی بر این موضوع تاکید دارد تا عاملان و ایجاد کننده ها و تحریک کنندگان، تشویق و تشویق و شرایط و بستری برای حضور افراد ایجاد کنند. برخی از اهالی میدان مطمئن باشند که قوه قضائیه در صورت مجرم شناخته شدن با مجرمان برخورد قاطع خواهد کرد و باید برای جبران خسارت و آسیب و ظلمی که به مردم وارد کرده اند تلاش کنند.

ستایشی افزود: این کار در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته و تا پایان ادامه خواهد داشت. نگاه ما بر عدالت در این زمینه است و کسانی که باعث جراحت و خون ریختن و خسارت و خسارت به برخی خانواده ها شده اند که برخی از آنها غیرقابل اندازه گیری است باید اقدامات خود را جبران کنند و در این زمینه تمهیدات زیادی وجود دارد. از جمله قانون مجازات اسلامی و سایر مقرراتی که قاضی رسیدگی کننده به آنها تعیین و به آنها عمل می کند.

تماس با تعدادی از افراد مشهور، ورزشکاران، هنرمندان و روزنامه نگاران

وی همچنین درباره احضاریه تعدادی از چهره ها، ورزشکاران، مجریان و خبرنگاران گفت: تعدادی از این افراد به دلایل قانونی احضار و تعدادی نیز حسب مورد دستگیر شدند، این موضوع وجود دارد و دستگاه قضایی در حال انجام وظیفه قانونی خود در این زمینه است. این نگرش و البته به این موضوع علاقه دارد.

ستایشی در خصوص آمار فعالیت دستگاه قضایی در حوزه حمایت از حقوق عامه گفت: در دستگاه قضایی رسیدگی به موضوع حمایت از حقوق عامه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در این رابطه بیش از 62 هزار پرونده وجود دارد. در دادسرا تشکیل شده است و در محاکم قضایی بیش از 59 هزار پرونده تشکیل شده و در بیش از 56 هزار پرونده حکم صادر شده و بیش از 43 هزار نفر محکوم شده اند. از این تعداد 3593 نفر به حبس محکوم شدند که 43 درصد آنها مالک اراضی ملی و منابع طبیعی بودند. 8590 پرونده پلمب و ضبط شد که 44 درصد آنها مربوط به بهداشت و سلامت عمومی بود. حدود 81 درصد از مجموع 44 هزار و 110 مورد جعل احادیث مربوط به تغییر هدف زمین کشاورزی است.

تحریک مردم به درگیری و قتل، تجزیه طلبی و هرج و مرج جرم سیاسی نیست

وی در ادامه این نشست خبری درباره اینکه آیا اقدام برخی سیاسیون که به دنبال دو قطبی سازی و استفاده از ادبیات اپوزیسیون هستند جرم سیاسی است یا خیر، گفت: قانون جرایم سیاسی سال 95 تصویب شده و مصادیق این جرم را مشخص کرده است. در اتفاقات اخیر یک سری جرایم به ثبت رسیده است که قانونگذار اعلام کرده است جرایم سیاسی نبوده و جرم سیاسی محسوب نمی شود. تحریک به درگیری و قتل، تجزیه طلبی و هرج و مرج جزو جرایم سیاسی نیست و طبق قوانین ماهوی و رسمی به طور جداگانه رسیدگی می شود.

وی افزود: نظارت، مشارکت و معاونت در جرم و حتی شروع به جرم جرم سیاسی نیست. جرایم حدود و انتقام و اقدام به کشتن مقامات داخلی و خارجی، آدم ربایی، تهدید به بمب گذاری، هواپیماربایی، دزدی دریایی، دزدی و تخریب اموال، جرم سیاسی محسوب نمی شود، اما نشر اکاذیب با دیدگاهی همراه نیست. سلطه و نقض امنیت کشور این یک جرم سیاسی است.

طایشی درباره دستگیرشدگان در اغتشاشات اخیر گفت: دستور مقام معظم رهبری به قوه قضائیه مبنی بر این بود که دستگیرشدگان در اغتشاشات جدا شوند. بلافاصله پس از دریافت این دستور، طی اطلاعیه ای از طریق قوه قضائیه اعلام کردیم که عملیات غربالگری و شناسایی مجرمان این اغتشاشات آغاز شده و به قوت خود ادامه خواهد داشت. افرادی که مرتکب جنایات جزئی شده اند و به روح و روان مردم آسیبی وارد نکرده اند و تخریب، تحریک و آشوب نکرده اند، با این افراد با فضل اسلامی برخورد می شود و در موقعیتی قرار می گیرند که دادگاه بتواند با آنها دوستی و کمک کند.

وی تاکید کرد: اما کسانی که مرتکب جرایم خشن و تخریب و تحریک و نقض حقوق بشر و قتل شده اند، بدانند دستگاه قضایی با آنان برخورد آموزنده، بازدارنده و مقتدرانه خواهد داشت، البته رسیدگی به جرم مرتکب شده و مجازات تکالیف قانونی مرجع قانونی صادرکننده آن در دادگاه صالح است.

ستایشی ادامه داد: با دستور رئیس اداره و تاکید وی، دادستان ها دستگیر شدگان را جدا کرده و با سرعت و دقت لازم در دادسرا کار را به گونه ای انجام دادند که هیچ حقی تضییع نشد و برخی از پرونده ها مشخص شد. در دادسرا و منجر به صدور حکم محکومیت شده است.و برخی حرام است. پرونده ها حسب مورد به دادگاه کیفری یا انقلاب ارسال می شود. این محاکمات در سراسر کشور آغاز شده است و استان های تهران، استان البرز، استان اصفهان و استان کردستان پیشتاز ارسال پرونده به دادگاه هستند و سایر استان ها به سرعت اقداماتی را انجام می دهند تا مجرمان شناسایی شوند.

وی تاکید کرد: وضعیت مجرمان در دادگاه رصد و بررسی می شود و افرادی که از عمل خود پشیمان شوند به مجازات محکوم خواهند شد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره قاچاق مشروبات الکلی و تولید غیرقانونی آن و واکنش دستگاه قضایی در این زمینه گفت: ابتدا تاکید می کنم که استناد به آمارهای غیررسمی در جلسات رسمی و رسانه ای مطابق با موازین و صحیح نیست. ; اما قبول داریم که متاسفانه آماری که از قاچاق مشروبات الکلی داریم آمار مطلوبی نیست. مامورانی که خدمات موثر و ویژه ای در این حوزه دارند در تلاش هستند در این حوزه با قاطعیت با معضل قاچاق کالا و ارز برخورد کنند و طرح های کنترلی و مقابله ای خوبی تهیه شده است که به زودی اجرایی و راه اندازی می شود.

وی افزود: معاونت مبارزه با جرایم سازمان یافته و قاچاق انسان در دادسرای کل کشور هماهنگی های ویژه ای با ستاد مبارزه با قاچاق انسان و همچنین سازمان های ذیربط داشته و تفاهم نامه های همکاری خوبی امضا کرده است. سازمان اموال با گمرک هماهنگی خوبی دارد و مشکلات آنها به حداقل می رسد که کمک موثری به بازدید در محل رئیس و سایر مقامات قضایی در گمرکات و مجموعه اموال است. در مبارزه با قاچاق کالا در استان های ساحلی خلیج فارس یعنی هرمزگان، بوشهر و خوزستان، ابلاغیه ها و دستورالعمل های لازم با توجه به الزامات مختلف ابلاغ شده است.

مبارزه با قاچاق کالا موضوع مهمی است

ستایشی ادامه داد: مسائل گمرکی وجود دارد که باید به سرعت و از طریق رعایت آن رسیدگی شود و معتقدیم مبارزه با قاچاق کالا موضوع مهمی است.

وی در خصوص پرونده قاتل مامور حراست برومند نجفی گفت: ضارب مشخص است و دستیاران و عوامل جنایت نیز شناسایی شده اند و انشاالله در روزهای آینده شاهد دستگیری ضارب و ضارب خواهیم بود. معاونان او

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص شایعات رسانه ای مبنی بر احضار و دستگیری حسن عباسی پس از توهین وی به فوتبالیست ها و همسرانشان گفت: تاکنون هیچ پرونده ای برای وی تشکیل نشده است.

سیستم قضایی پناهگاه هر شهروندی است که مورد تعرض، آسیب و ستم قرار گرفته است

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره آسیب های وارد شده به مردم عادی در اغتشاشات اخیر گفت: قوه قضاییه و دستگاه قضایی در برقراری عدالت و اجرای عدالت و قانون محدودیتی ندارد و در این زمینه بی امان هستیم. دستگاه قضایی محل شکایت افراد متضرر از این حوزه است و کسانی که عامل خسارت هستند باید این موارد را جبران کنند. مدیران، معاونین و کارگزاران باید در قبال خسارات مادی و معنوی به مردم پاسخگو باشند. هر شهروندی که به دلیل حوادث ناگوار رخ داده احساس حمله، آسیب و ظلم می کند باید بداند که قوه قضاییه پناهگاه و پناه مظلومان است و باید این مرجع را پناهگاه خود بدانند و به ما نزدیک شوند.

وی درباره پرونده دانشجویان دستگیر شده در حوادث اخیر نیز گفت: رئیس قوه قضائیه دستورات اکیدی در خصوص توزیع فوری دانشجویان تحت تعقیب و احتمالاً دستگیر شده داشت و موضوع را به دادستانی کل کشور محول کرد که موضوع را پیگیری کرد. اکثر دانشجویان در روزهای آغازین فتنه آزاد شدند و تعداد انگشت شماری از دانشجویان در حال حاضر در بازداشت به سر می برند و کسانی که بازداشت شده اند بر اساس گزارش های موثق یا در نبرد بوده اند و وظیفه خاصی در منطقه داشتند. یا با برخی شبکه ها و شبکه های رادیویی تبلیغاتی ارتباط خاصی داشتند و جنایتکار بودند و علیه کشور وارد عمل شدند و مشکلات آنها در حال بررسی است.

ستایشی همچنین گزارش داد: علاوه بر دانش آموزانی که 200 گروه وضعیت آنها را بررسی می کنند، افراد زیر 18 سال نیز تعیین تکلیف شده اند که در صورت تشکیل پرونده، رسیدگی می شود اما تعدادی از آنها در حال حاضر در بازداشت . .

وی در مورد شکایت از رسانه های کذب اغتشاشگر گفت: دادستان کل کشور بر این باور و عقیده است که نسبت به این گروه های استکباری که به نشر اکاذیب و سخنان کذب مشغول هستند، اعلام جرم کند. موارد به شورای عالی قضایی ارجاع شده و رئیس قوه قضائیه مراتب را اعلام خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید